Byta till D5244T (2.4D) från D5252T (2.5 TDI) i äldre V70

Classic70
26 juli 2016 · 27 Inlägg

Tjenare!
Hade lite svårt att komma på var jag skulle placera denna tråd, men jag gör väl en vild chansning och hoppas på att detta platsar här -- då detta bara är en fundering än så länge.

Skulle vela prova att sätta en D5:a (Volvo D5244T*) i en äldre V70, mer specifikt en Classic '2000 med VAG TDI diesel (D5252T). Är det genomförbart eller måste man byta ut hela bilens elsystem eller räcker det med motorns styrenhet? Är det någon här som har försökt sig på detta bygge och fått det att fungera?

Steg ett är väl att hitta en V70 TDI då min nuvarande är en bensinare, men som sagt så är detta bara en fundering som jag har. Inte för att jag tycker att TDI'n är dålig, men den är ganska föråldrad även för sin tid, och det hade varit ett sjuhelsikes roligt projekt om det inte innebar extremt mycket jobb som att plocka ner HELA bilen till skelettet för att byta ut ALLT och sedan kanske inte lönar sig i slutändan.

Tack på förhand!

Subaru Forester 2.0D AWD "Subawuu" (2008)
Kia Sorento "Taxin - GT-line 2.2 CRDi AWD" (2018)
Volvo 240 (1988)
simlar
26 juli 2016 · 5 516 Inlägg

Hela elsystemet måste bytas om du inte bygger ihop en stand-alone motorhärva till D5an eftersom motorelen sitter ihop med resten av bilens el.
Stor skillnad i motorhärvan mellan rotorpumpare och commonrail.

Sen ska det ju reggas också om man vill vara laglig. Att få den inreggad är största problemet pga avgascertifieringen.

Bil som inte är ombyggt fordon:

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Ombyggt fordon går inte heller, får inte vara nyare än -99 för att kunna regga med diesel.

Bil som är ombyggt fordon:

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang