Bilen drar av sig själv samt glapp i ratten(?)

aricharliegold Avstängd
26 juli 2016 · 84 Inlägg

Hej!

Äger en lite äldre Mitsubishi Lancer, -99 för att vara exakt. Den besiktigades för ca fyra månader sedan och då fick den felet att spindellederna glappade. Samtidigt hade något hänt med främre vänstra styrleden som även gjordes att den fick bytas. Nåväl, allt det fixades på verkstaden. Dock poängterade de att framvagns-axeln är svag men att det inte är värt att byta den på denna bilen då det kostar mer än bilens värde. (De sa att det skulle gå på ca 12k).

Bilen gick sedan igenom besiktningen, men fortfarande kvarstår några fel. Bilen styr till vänster av sig själv, och då rätt rejält. Släpper jag ratten så glider den starkt till vänster. När jag bromsar in hårt så försöker ratten snurra hårt av sig själv mot antingen vänster eller höger. Samt kan jag vrida lite lätt på ratten mellan 11 och 13 ungefär utan att hjulen snurrar.

Är detta symptom av den dåliga framaxeln eller är det något annat som spökar? Värt att nämna är att typ alla dessa fel uppstod när jag bytte till sommardäck. Dock är sommardäcken både betydligt större och bredare.

Det jag är nyfiken på är ifall detta är farligt eller inte. Bilen ska köras till den går sönder, men jag vill gärna veta om det finns risk för att jag kommer tappa styrningen när jag är ute och kör :S

Några tips?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2016 · 14 039 Inlägg

aricharliegold skrev:
Hej!

Äger en lite äldre Mitsubishi Lancer, -99 för att vara exakt. Den besiktigades för ca fyra månader sedan och då fick den felet att spindellederna glappade. Samtidigt hade något hänt med främre vänstra styrleden som även gjordes att den fick bytas. Nåväl, allt det fixades på verkstaden. Dock poängterade de att framvagns-axeln är svag men att det inte är värt att byta den på denna bilen då det kostar mer än bilens värde. (De sa att det skulle gå på ca 12k).

Bilen gick sedan igenom besiktningen, men fortfarande kvarstår några fel. Bilen styr till vänster av sig själv, och då rätt rejält. Släpper jag ratten så glider den starkt till vänster. När jag bromsar in hårt så försöker ratten snurra hårt av sig själv mot antingen vänster eller höger. Samt kan jag vrida lite lätt på ratten mellan 11 och 13 ungefär utan att hjulen snurrar.

Är detta symptom av den dåliga framaxeln eller är det något annat som spökar? Värt att nämna är att typ alla dessa fel uppstod när jag bytte till sommardäck. Dock är sommardäcken både betydligt större och bredare.

Det jag är nyfiken på är ifall detta är farligt eller inte. Bilen ska köras till den går sönder, men jag vill gärna veta om det finns risk för att jag kommer tappa styrningen när jag är ute och kör :S

Några tips?

Du får be en kompis ratta fram och tillbaks medans du ligger under och tittar efter glapp. Detta borde man se ganska enkelt då det verkar vara mycket glapp. Att bilen drar till vänster så där mycket kan bero på att vänster bromsok tar mer än det högra som kanske knappt tar alls. Det är lite lömskt att bilen gick igenom besiktningen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
26 juli 2016 ·

Gjordes det en framvagnsinställning efter diverse leder hade bytts?

Stora hjul medför att felaktigheter i vinklar märks tydligare.

Känn på fälgen om den är kokhet efter 5km körning då ligger bromsen emot.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang