Volvo 740 M50b25 - Svårighetsgrad?

Linudollar
26 juli 2016 · 102 Inlägg

Tja, har en 740 gl -90 som jag vill lägga i en m50b25 maskin i. Har aldrig skruvat med någon annan bil än min bubbla, och den är ju väldigt liten och nätt, så jag tänker att den erfarenheten inte riktigt passar in här.

Av allt som jag läst om det här motorbytet så skall det vara väldigt enkelt. Man kan köpa färdiga fästen till allt, och det enda som man egentligen måste göra själv är att koppla fem sladdar (Tempmätare, startmotor, varvräknare (Läste att man kan skruva på en potentiometer för att göra om den från 4 till 6 cylindrar), oljetryck, generator). Stämmer det verkligen? Jag har väldigt svårt att tro att växelspaken hamnar precis rätt. Hur blir det med kardanen? Använder jag den som sitter på min bil nu, eller ska jag ta kardanen från bmw'n?


Det som jag har på inköpslistan är detta:
-Motorn, komplett med kabelhärva, boxar och avgassystem.
-Växellådan som hör till motorn.
-Fästen till både motor och växellåda.
-Oljetråg från en e39.
-Allt för en lätt service av motorn.

Klarar man av att lyfta i motorn utan en motorlyft? Jag tänker att man tar två spännband runt motorn, och sedan trär en regel genom dem och står en person på varje sidan av motorn och lyfter. Det står på wikipedia att motorn väger straxt under 200 kg, så vikten är ju inte ett stort problem i alla fall. Att passa in den och hålla balans på den känns väl väldigt tveksamt om man klarar det?


Kommer troligen påbörja projektet i helgen.
Tacksam för alla erfarenheter och tankar! smile

Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2016 · 26 148 Inlägg

Har aldrig gjort ett dylikt arbete själv, men har svårt att tro att två personer står och håller i en motor medan en tredje står och passar in, mäter och bygger motorfästen mm - för jag antar per automatik att sådana kommer behövas byggas nya - för att sedan lägga ner motorn när det väl passar.
En motorlyft lär därför komma att behövas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Linudollar
26 juli 2016 · 102 Inlägg

Mack skrev:
Har aldrig gjort ett dylikt arbete själv, men har svårt att tro att två personer står och håller i en motor medan en tredje står och passar in, mäter och bygger motorfästen mm - för jag antar per automatik att sådana kommer behövas byggas nya - för att sedan lägga ner motorn när det väl passar.
En motorlyft lär därför komma att behövas.

Motorfästen finns att köpa färdiga lyckligtvis. Så att hålla motorn stilla för att mäta kommer inte vara ett problem. Men att lägga ned motorn på färdiga fästen borde väl gå?
Min far har bytt motor i en Audi 100 på det viset som jag beskrev, och de enda svårigheterna som han stötte på då var att de som lyfte var för korta för att lyfta motorn över fronten. lol Men man kan ju stå på lastpallar eller något så kommer man ju upp en bit, och står ändå stadigt. Jag vet inte om det blir svårare eftersom att jag vill byta till en annan motor, även om fästena är färdiga och sitter där de ska.

Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2016 · 26 148 Inlägg

Linudollar skrev:

Mack skrev:
Har aldrig gjort ett dylikt arbete själv, men har svårt att tro att två personer står och håller i en motor medan en tredje står och passar in, mäter och bygger motorfästen mm - för jag antar per automatik att sådana kommer behövas byggas nya - för att sedan lägga ner motorn när det väl passar.
En motorlyft lär därför komma att behövas.

Motorfästen finns att köpa färdiga lyckligtvis. Så att hålla motorn stilla för att mäta kommer inte vara ett problem. Men att lägga ned motorn på färdiga fästen borde väl gå?
Min far har bytt motor i en Audi 100 på det viset som jag beskrev, och de enda svårigheterna som han stötte på då var att de som lyfte var för korta för att lyfta motorn över fronten. lol Men man kan ju stå på lastpallar eller något så kommer man ju upp en bit, och står ändå stadigt. Jag vet inte om det blir svårare eftersom att jag vill byta till en annan motor, även om fästena är färdiga och sitter där de ska.

Jag är ändå tveksam..tappar ni så blir det många kilon på oljetråg och gud vet vad.
Men går ju förstås prova..men jag avråder det starkt. Bara som ett vänskapligt tips.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2016 · 14 048 Inlägg

Mack skrev:

Linudollar skrev:

Mack skrev:
Har aldrig gjort ett dylikt arbete själv, men har svårt att tro att två personer står och håller i en motor medan en tredje står och passar in, mäter och bygger motorfästen mm - för jag antar per automatik att sådana kommer behövas byggas nya - för att sedan lägga ner motorn när det väl passar.
En motorlyft lär därför komma att behövas.

Motorfästen finns att köpa färdiga lyckligtvis. Så att hålla motorn stilla för att mäta kommer inte vara ett problem. Men att lägga ned motorn på färdiga fästen borde väl gå?
Min far har bytt motor i en Audi 100 på det viset som jag beskrev, och de enda svårigheterna som han stötte på då var att de som lyfte var för korta för att lyfta motorn över fronten. lol Men man kan ju stå på lastpallar eller något så kommer man ju upp en bit, och står ändå stadigt. Jag vet inte om det blir svårare eftersom att jag vill byta till en annan motor, även om fästena är färdiga och sitter där de ska.

Jag är ändå tveksam..tappar ni så blir det många kilon på oljetråg och gud vet vad.
Men går ju förstås prova..men jag avråder det starkt. Bara som ett vänskapligt tips.

Håller verkligen med Mack. En motorlyft är att föredra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Linudollar
26 juli 2016 · 102 Inlägg

Tror nog att jag kommer lyssna på era råd, Mack och Benny. Känns lite snopet att köpa en motorlyft när man bara ska göra ett lyft dock. Får väl skriva upp det på önskelistan till på Torsdag då. smile

Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2016 · 26 148 Inlägg

Linudollar skrev:
Tror nog att jag kommer lyssna på era råd, Mack och Benny. Känns lite snopet att köpa en motorlyft när man bara ska göra ett lyft dock. Får väl skriva upp det på önskelistan till på Torsdag då. smile

Finns ju andra sätt att lyfta på också.
En del nyttjar ju tex frontlastare på traktorer..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Linudollar
26 juli 2016 · 102 Inlägg

Mack skrev:

Linudollar skrev:
Tror nog att jag kommer lyssna på era råd, Mack och Benny. Känns lite snopet att köpa en motorlyft när man bara ska göra ett lyft dock. Får väl skriva upp det på önskelistan till på Torsdag då. smile

Finns ju andra sätt att lyfta på också.
En del nyttjar ju tex frontlastare på traktorer..

Jag kom på att vi har ju faktiskt väldigt kraftiga metallbalkar i taket i garaget, om man kan komma runt en hel sådan så går det kanske att använda ett kedjeblock.

Om inte så får det väl bli ett besök till den lokala bonden! Tack för tipset!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2016 · 14 048 Inlägg

Linudollar skrev:

Mack skrev:

Linudollar skrev:
Tror nog att jag kommer lyssna på era råd, Mack och Benny. Känns lite snopet att köpa en motorlyft när man bara ska göra ett lyft dock. Får väl skriva upp det på önskelistan till på Torsdag då. smile

Finns ju andra sätt att lyfta på också.
En del nyttjar ju tex frontlastare på traktorer..

Jag kom på att vi har ju faktiskt väldigt kraftiga metallbalkar i taket i garaget, om man kan komma runt en hel sådan så går det kanske att använda ett kedjeblock.

Om inte så får det väl bli ett besök till den lokala bonden! Tack för tipset!

En bra idé!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
BudgetDunkaren Osponsrad
26 juli 2016 · 1 631 Inlägg

Att lyfta i en motor utan motorlyft eller kedjeblock går absolut, men rekommenderar motorlyft för man blir snabbt trött i kroppen kan jag lova . Lycka till 😊

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Linudollar
26 juli 2016 · 102 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Att lyfta i en motor utan motorlyft eller kedjeblock går absolut, men rekommenderar motorlyft för man blir snabbt trött i kroppen kan jag lova . Lycka till 😊

Ja det lär ju inte bara vara vikten av motorn som blir påfrestande. Det är ju inte det bekvämaste att stå med en regel laddad med 200 kg över ena axeln. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang