BMW 1-serien som första bil. Vad ska jag tänka på?

albkal
28 juli 2016 · 2 Inlägg

Som min första bil har jag tänkt mig att jag skulle vilja ha en bmw 1 serien. Men jag har inte så mycket pengar att jag kan köpa en nyare utan det får bli en av de äldre som säkerligen kommer ha 20 000+ mil på sig.
Eller tycker ni att det onödigt att köpa just den sortens bil när den har gått så långt?
Vad finns det för risker?
Kommer jag förlora massa pengar bara?
Skriv gärna vad ni tycker och vad jag borde tänka på!

Utmarks-Loke
28 juli 2016 · 5 836 Inlägg

Det är ganska bra bilar men jag tycker de är lite överprisade. Särskilt dieslarna, de är löjligt dyra. 3-serien med motsvarande motor och miltal tycks vara en god bit billigare.

CC72
28 juli 2016 · 1 661 Inlägg

Vi börjar i rätt ända istället...

-Vad har du för budget?
-Buffert till oförutsedda utgifter?
-Ska servicear göras av verkstad eller av dig själv/någon kompis?

Som ormen säger så tycker jag också dom är lite överprisade med tanke på vilken "enkel" bil det är.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2016 · 17 473 Inlägg

CC72 skrev:
Vi börjar i rätt ända istället...

-Vad har du för budget?
-Buffert till oförutsedda utgifter?
-Ska servicear göras av verkstad eller av dig själv/någon kompis?

Som ormen säger så tycker jag också dom är lite överprisade med tanke på vilken "enkel" bil det är.

Den första generationen E87 delade rätt mycket komponenter med 3-serien, kanske titta på en sådan? 1-serien kom till för att locka yngre kvinnor till märket...

Ska du ha en 116i eller en 130i... viss skillnad. Krav på utrustning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
albkal
28 juli 2016 · 2 Inlägg

kommer ha runt 70-80 tusen efter sommaren.
När det kommer till service så kan farfar göra rätt mycket.
Lockandet  av kvinnor har man inte hört innan, haha. Men det gör mig inte så mycket. Varför jag just vill ha en 1-serien är för att de känns smidiga och inte drar allt för mycket bensin. När det kommer till modell så kvittar det.

Tack för svaren.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2016 · 17 473 Inlägg

albkal skrev:
kommer ha runt 70-80 tusen efter sommaren.
När det kommer till service så kan farfar göra rätt mycket.
Lockandet  av kvinnor har man inte hört innan, haha. Men det gör mig inte så mycket. Varför jag just vill ha en 1-serien är för att de känns smidiga och inte drar allt för mycket bensin. När det kommer till modell så kvittar det.

Tack för svaren.

115hk räcker säkert. Men 306hk får säkert fart på bilen. Viss skillnad. Vad din budget ger dig vet jag inte men en go släde som är körd av en sån som mig (Gubbjävel på +40 år) är givetvis att föredra. Ett bottsänkt lik med feta fälgar är inte värt vatten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang