Motorbyte i volvo 240, helst till diesel som går snålt.

Wheel_Spin
28 juli 2016 · 245 Inlägg

Hej! då var det dags för motorbyte.

Helst till diesel, men d24an är väl det enda alternativet jag har bland de äldre volvo bilarna? Inte snålaste motorn direkt, haha!
Och då är ju turbon ett måste! big_smile Eller? Går de okej som sugis också?

Blir alltså att köpa en donator bil för att plocka över motor och drivlina, eller passar det rätt på?

Har just nu en 240 85-a B200k med 4-petad låda, förmodligen för att den 5-växlade är sönderkörd sedan tidigare.

Senast redigerat av Wheel_Spin (28 juli 2016)

Linudollar
28 juli 2016 · 102 Inlägg

d24 är slö (i mitt tycke). Har ej kört en turbo d24 dock, så där kan jag ej yttra mig, men gissar på att det kostar mer än det smakar.

Eller passar vad rätt på?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2016 · 17 345 Inlägg

Linudollar skrev:
d24 är slö (i mitt tycke). Har ej kört en turbo d24 dock, så där kan jag ej yttra mig, men gissar på att det kostar mer än det smakar.

Eller passar vad rätt på?

D24 sitter ju i Volvo så enkelt att montera en komplett drivlina. Haft en turbodiesel med automat och den gick som vilken bensinbil som helst tyckte jag.

Även en 740GL D24 utan fläkt. Den var slö.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-928132.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Linudollar
28 juli 2016 · 102 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Linudollar skrev:
d24 är slö (i mitt tycke). Har ej kört en turbo d24 dock, så där kan jag ej yttra mig, men gissar på att det kostar mer än det smakar.

Eller passar vad rätt på?

D24 sitter ju i Volvo så enkelt att montera en komplett drivlina. Haft en turbodiesel med automat och den gick som vilken bensinbil som helst tyckte jag.

Även en 740GL D24 utan fläkt. Den var slö.

Ja att den passar rätt i visste jag, jag undrade vad han menade med "Blir alltså att köpa en donator bil för att plocka över motor och drivlina, eller passar det rätt på?".

Och som sagt så är det ju inte precis en raketmotor wink

Wheel_Spin vad är ditt mål med motorbytet? Vill du köra billigare eller snabbare?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2016 · 17 345 Inlägg

har sett ibland Volvos med mercadieslar i. OM606 med 24v är en trevlig pjäs men hur mycket jobb det är att stampa ner den i bilen vet jag inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wheel_Spin
29 juli 2016 · 245 Inlägg

Linudollar skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Linudollar skrev:
d24 är slö (i mitt tycke). Har ej kört en turbo d24 dock, så där kan jag ej yttra mig, men gissar på att det kostar mer än det smakar.

Eller passar vad rätt på?

D24 sitter ju i Volvo så enkelt att montera en komplett drivlina. Haft en turbodiesel med automat och den gick som vilken bensinbil som helst tyckte jag.

Även en 740GL D24 utan fläkt. Den var slö.

Ja att den passar rätt i visste jag, jag undrade vad han menade med "Blir alltså att köpa en donator bil för att plocka över motor och drivlina, eller passar det rätt på?".

Och som sagt så är det ju inte precis en raketmotor wink

Wheel_Spin vad är ditt mål med motorbytet? Vill du köra billigare eller snabbare?

Ja, undrade alltså om jag behöver en donator bil eller om det räcker att jag köper motorn samt elen.

Syftet är att kunna leka samt köra under litern/milen när jag pendlar.
D24 kanske inte är bästa motorn att leka med, men vill samtidigt prova skiten då den verkar vara väldigt speciell..

Wheel_Spin
29 juli 2016 · 245 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Linudollar skrev:
d24 är slö (i mitt tycke). Har ej kört en turbo d24 dock, så där kan jag ej yttra mig, men gissar på att det kostar mer än det smakar.

Eller passar vad rätt på?

D24 sitter ju i Volvo så enkelt att montera en komplett drivlina. Haft en turbodiesel med automat och den gick som vilken bensinbil som helst tyckte jag.

Även en 740GL D24 utan fläkt. Den var slö.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-928132.jpg

Hur är det med elen då? Bara att riva ner nuvarande och flytta över allt från d24ans el?
Likaså hur är det med tändspole? Är de olika när det är fler/färre cylindrar?

Senast redigerat av Wheel_Spin (29 juli 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2016 · 17 345 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Linudollar skrev:
d24 är slö (i mitt tycke). Har ej kört en turbo d24 dock, så där kan jag ej yttra mig, men gissar på att det kostar mer än det smakar.

Eller passar vad rätt på?

D24 sitter ju i Volvo så enkelt att montera en komplett drivlina. Haft en turbodiesel med automat och den gick som vilken bensinbil som helst tyckte jag.

Även en 740GL D24 utan fläkt. Den var slö.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-928132.jpg

Hur är det med elen då? Bara att riva ner nuvarande och flytta över allt från d24ans el?
Likaså hur är det med tändspole? Är de olika när det är fler/färre cylindrar?

Elen är inga problem. Tändning, magnetspole till avstängning är relativt lätt. Men utväxling i bakaxel är nog annorlunda. En dieselbil varvar mindre... D24 är en slö med trevlig maskin. Knackar gott och med pumpen upp ett halvt varv klölar den bra.

Att hålla över 110 km/h rekommenderas inte längre sträckor.

De är känsliga för att vara slutkörda. 5 grader ute och det hjälper inte hur fina glödstift man har. Den startar inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
29 juli 2016 · 26 097 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Linudollar skrev:

Hybridsmurfen skrev:

D24 sitter ju i Volvo så enkelt att montera en komplett drivlina. Haft en turbodiesel med automat och den gick som vilken bensinbil som helst tyckte jag.

Även en 740GL D24 utan fläkt. Den var slö.

Ja att den passar rätt i visste jag, jag undrade vad han menade med "Blir alltså att köpa en donator bil för att plocka över motor och drivlina, eller passar det rätt på?".

Och som sagt så är det ju inte precis en raketmotor wink

Wheel_Spin vad är ditt mål med motorbytet? Vill du köra billigare eller snabbare?

Ja, undrade alltså om jag behöver en donator bil eller om det räcker att jag köper motorn samt elen.

Syftet är att kunna leka samt köra under litern/milen när jag pendlar.
D24 kanske inte är bästa motorn att leka med, men vill samtidigt prova skiten då den verkar vara väldigt speciell..

Vill bara flika in att det torde du kunna göra med din nuvarande motor redan, om den är fräsch och förgasaren funkar som den ska.
Enda hindret kanske är växellådan men en sådan är ju enklare att byta än en hel motor..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Utmarks-Loke
29 juli 2016 · 5 791 Inlägg

Det är tyvärr ganska ont om bra, små dieselmotorer för längsmontering och bakhjulsdrift från de årsmodeller som är lönsamma att plocka från just nu. Ett alternativ kan vara ford, de har några ganska bra dieselmotorer från 1995-2005 som går att använda. Om man hittar rätt motor skall den passa mot någon av deras växellådor för bakhjulsdrift, gäller att hitta rätt bara. Transit med diesel och bakhjulsdrift fanns, då får man hela paketet på en gång.
Volkswagen-audi hade varit fint annars, men finns inga passande växellådor. Vissa av de japanska pickuperna hade funkat, men deras dieslar var inte direkt bränslesnåla och pigga. Mercedes som sagt. Kanske den femcylindriga dieseln från de första volvo V70, det skall finnas växellåda som passar. BMW hade nästan enbart sexcylindriga dieslar på de årsmodeller som nu börjar bli billiga, de är pigga men inte så bränslesnåla. Peugeot gör bra dieselmotorer trots att de är franska, men återigen problem att hitta växellåda.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2016 · 17 345 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Linudollar skrev:
d24 är slö (i mitt tycke). Har ej kört en turbo d24 dock, så där kan jag ej yttra mig, men gissar på att det kostar mer än det smakar.

Eller passar vad rätt på?

D24 sitter ju i Volvo så enkelt att montera en komplett drivlina. Haft en turbodiesel med automat och den gick som vilken bensinbil som helst tyckte jag.

Även en 740GL D24 utan fläkt. Den var slö.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-928132.jpg

Hur är det med elen då? Bara att riva ner nuvarande och flytta över allt från d24ans el?
Likaså hur är det med tändspole? Är de olika när det är fler/färre cylindrar?

Tändspole?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
29 juli 2016 · 5 082 Inlägg

Finns adapterplatta att köpa för att montera m40 på golf 1.6 diesel :-) går billigt men blir ej snabb;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
simlar
29 juli 2016 · 5 508 Inlägg

Ett vanligt byte är ju Audi AAT och AEL eller som den heter i Volvo D5252T är ett vanligt byte.
2,5tdi på 140hk (AEL och D5252T)
2,5tdi på 115 hk (AAT)

D24-sprängkåpa passar på dessa, däremot måste man få igång elen till pumpen och sådant för att kunna regga som endast motorbyte då motorn måste vara i det utförande den avgascertifierades.

2,5TDI 5an går bra och billigt, kända för god livslängd och relativt låg förbrukning (kör min A6a quattro på just under 0,7 om jag håller mig runt 120km/h vid pendling).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Wheel_Spin skrev:

Hybridsmurfen skrev:

D24 sitter ju i Volvo så enkelt att montera en komplett drivlina. Haft en turbodiesel med automat och den gick som vilken bensinbil som helst tyckte jag.

Även en 740GL D24 utan fläkt. Den var slö.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-928132.jpg

Hur är det med elen då? Bara att riva ner nuvarande och flytta över allt från d24ans el?
Likaså hur är det med tändspole? Är de olika när det är fler/färre cylindrar?

Tändspole?

Ja, rubriken förklarar det hela.. ''helst diesel'', det betyder inte att det är ett MÅSTE.
Och även om det nu är en person som inte vet att dieselmotorer inte använder tändspole, så varför inte förklara det istället för att enbart ge ett svar med ''tändspole?'' som om personen ifråga är dum.

Frågan är alltså, kan en spole användas till motorer med olika antal cylindrar, från den motorn du plockar på?
Bensin driven motor.

Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

Mack skrev:

Wheel_Spin skrev:

Linudollar skrev:

Ja att den passar rätt i visste jag, jag undrade vad han menade med "Blir alltså att köpa en donator bil för att plocka över motor och drivlina, eller passar det rätt på?".

Och som sagt så är det ju inte precis en raketmotor wink

Wheel_Spin vad är ditt mål med motorbytet? Vill du köra billigare eller snabbare?

Ja, undrade alltså om jag behöver en donator bil eller om det räcker att jag köper motorn samt elen.

Syftet är att kunna leka samt köra under litern/milen när jag pendlar.
D24 kanske inte är bästa motorn att leka med, men vill samtidigt prova skiten då den verkar vara väldigt speciell..

Vill bara flika in att det torde du kunna göra med din nuvarande motor redan, om den är fräsch och förgasaren funkar som den ska.
Enda hindret kanske är växellådan men en sådan är ju enklare att byta än en hel motor..

Kolla på min tidigare tråd så förstår du.

Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

mb_pucken skrev:
Finns adapterplatta att köpa för att montera m40 på golf 1.6 diesel :-) går billigt men blir ej snabb;-)

Det lät faktiskt rätt intressant, har också tänkt på det här med adapterplattor.. borde man inte kunna svarva ut sådana för att få ner i princip vad för motor som helst? smile

Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

simlar skrev:
Ett vanligt byte är ju Audi AAT och AEL eller som den heter i Volvo D5252T är ett vanligt byte.
2,5tdi på 140hk (AEL och D5252T)
2,5tdi på 115 hk (AAT)

D24-sprängkåpa passar på dessa, däremot måste man få igång elen till pumpen och sådant för att kunna regga som endast motorbyte då motorn måste vara i det utförande den avgascertifierades.

2,5TDI 5an går bra och billigt, kända för god livslängd och relativt låg förbrukning (kör min A6a quattro på just under 0,7 om jag håller mig runt 120km/h vid pendling).

Ja precis, hörde om denna motorn av en och det låter också rätt intressant, du menar alltså att lådorna som satt monterade på D24 passar rätt på D5252T?

simlar
30 juli 2016 · 5 508 Inlägg

Vet inte var TS bor men kan tipsa om en 240 med 1,9tdi på blocket i Älvsbyn
https://www.blocket.se/alvsbyn/Volvo_24 … 7.htm?sa=1

Den drar garanterat under 1L/mil oavsett körstil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
30 juli 2016 · 5 508 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

simlar skrev:
Ett vanligt byte är ju Audi AAT och AEL eller som den heter i Volvo D5252T är ett vanligt byte.
2,5tdi på 140hk (AEL och D5252T)
2,5tdi på 115 hk (AAT)

D24-sprängkåpa passar på dessa, däremot måste man få igång elen till pumpen och sådant för att kunna regga som endast motorbyte då motorn måste vara i det utförande den avgascertifierades.

2,5TDI 5an går bra och billigt, kända för god livslängd och relativt låg förbrukning (kör min A6a quattro på just under 0,7 om jag håller mig runt 120km/h vid pendling).

Ja precis, hörde om denna motorn av en och det låter också rätt intressant, du menar alltså att lådorna som satt monterade på D24 passar rätt på D5252T?

Japp ska passa rakt på om man använder D24-lamell. Eventuellt att man behövde D24-svänghjul också.

Enklast är att ta motorn från en Audi 100/A6 då motorn redan är byggd för att så åt rätt hål för rwd. Dock måste tråg och oljepickup byggas om för att passa över framvagnsbalken (bulan på tråget är i mitten).

Och om jag förstått det rätt är det enklast att bygga motorhärva från 850 tdi elsystemet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

simlar skrev:
Vet inte var TS bor men kan tipsa om en 240 med 1,9tdi på blocket i Älvsbyn
https://www.blocket.se/alvsbyn/Volvo_24 … 7.htm?sa=1

Den drar garanterat under 1L/mil oavsett körstil.

Har också tänkt på hur mycket jobb det vore med att få ner en passat diesel, då vi själva har 2 i familjen, riktigt trevliga motorer smile

Bor i småland, närmre Jönköping, alltså åt helvete långt bort ifrån honom, haha!

Men jag vill faktiskt ge mig på ett motorbyte själv, bilar är mitt största intresse.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang