Köpråd: Mercedes E55 AMG W210

Fjellner
28 juli 2016 · 245 Inlägg

Har sen en tid tillbaka gått och blivit sugen på en V8 Tysk och tittat mycket på W210 då jag tidigare haft en W210 E320 och fullkomligt älskade den.
Har även Kikat på Audi A6 4.2, BMW 540/740, C36 AMG (Trots sexa) /C43 AMG, Passat W8 4-Motion

Har kikat en del på E430 men en vän sa att jag då lika gärna kunde köpa en E55 AMG då det princip var samma kostnad, men söker man lite så förklaras det hejvilt hur svindyr den är att äga och att man nästan måste äga en bank för att kunna driva bilen, så övertyga mig om att det är ett finansiellt självmord!
Men enligt lite snabba efterforskningar så verkar det inte vara en jättedyr bil att äga?
OM det skulle inhandlas en AMG så skulle det givetvis bara köras sommartid.

-Soppförbrukningen är jag medveten om, men har 5 km till jobbet så på somrarna behöver jag den inte till jobbet.
-Försäkringen ligger kostnadsmässigt mellan Passaten jag äger nu och en E39 530i jag nyss ägde.
-Skatten ligger på runt 4500-5000;- vilket man får räkna med, E39:an kostade ändå 3000+ och är mycket tråkigare!
-Bromsar var rätt normala pengar att byta, inget konstigt där.
- Olja, stift osv drar iväg lite men ändå inget extremt enligt mig då det är en V8.

Vad har jag missat? Kan tänka mig att motorfel kan kosta en del.
Men är inte den motorn ganska beprövad och driftsäker, sen är det ju inget effektmonster precis.

Nån kabelstam som kan torka har jag hört rykten om men det gäller väl alla V8 vad jag förstått och inte bara AMG.

Vad jag förstått så är motorn ganska skottsäker om man tar hand om den.

Ni som har någon erfarenhet av dessa, hjälp mig!

Linudollar
28 juli 2016 · 102 Inlägg

Jag har absolut ingen erfarenhet av någon av dessa bilar, men jag kan ju gissa att en stor kostnad (om du ska hålla dem i bra skick, och inte bara busköra) blir fjädring, bussningar osv. Sådant som slits när man buskör helt enkelt. Tror inte det är många W210 AMG kvar som inte har varit ägd av en "yngre" person med tung högerfot då dem är relativt billiga i inköp. Men detta är ju bara vad jag tror.

Om det nu blir en W210 så hittade jag snabbt en som troligen inte varit med om det jag beskrev ovan, men det kommer med att priset för den är det dubbla.
https://www.blocket.se/uppsala/W210_e55 … 12&w=3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang