Byta sidoruta fram 850

ConDodgy
29 juli 2016 · 92 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59485/59485-f36c9b80303b2fb9ffd9b00c8a3e74ad.jpg

Måste man ta bort den gröne (som nu sitter på den nya rutan) och trycka dit på hisspinnen, och sen pilla dit den i skenan när man kört ner rutan i dörren? Jag har bråkat med skiten i en timme, försökt få dit det med den gröne i själva skenan som på bilden, men finns ju nada utrymme och få in händerna. Möjligtvis kanske det går med en tång? Det var fanimej trångt och jävligt!

Hilmer
29 juli 2016 · 1 779 Inlägg

"Den gröna" ska sitta i skenan, sen är det bara att knäppa dit hissen i dessa och avsluta med att trycka dit sprinten.
Det finns avsett hål i dörrplåten där man ska ha ruta/hiss vid de/montering.
En polygrip kan användas för att försiktigt klämma kulan på plats i "den gröna".

ConDodgy
30 juli 2016 · 92 Inlägg

Hilmer skrev:
"Den gröna" ska sitta i skenan, sen är det bara att knäppa dit hissen i dessa och avsluta med att trycka dit sprinten.
Det finns avsett hål i dörrplåten där man ska ha ruta/hiss vid de/montering.
En polygrip kan användas för att försiktigt klämma kulan på plats i "den gröna".

Ok! Ja, det är väl själva "hissplåten" som måste bort, för den har jag iallafall lossat. Nåt annat hål vetetusan smile Men då vet jag lite mer!

Sen undrar jag om båda dessa gröningar ska glida i skenan, för den ena sitter fast.

Hilmer
30 juli 2016 · 1 779 Inlägg

Det sitter ett täcklock bak vid låskistan, denna ska bort. Det sitter en klistrad lapp ungefär mitt på dörren som ska bort. Justera hissen så att du kommer åt både genom hålet i mitten och vid låskistan, demontera sprintarna och tryck loss hissarmarna från "de gröna".
Montering sker i omvänd ordning, lirka i rutan och få den i spår, pressa i hissarmarna i "de gröna" och sätt tillbaks sprintarna.
Har för mig att den främre sitter fast i skenan, den bakre ska glida.

Edit: "Hissplåten" ska INTE demonteras!

Senast redigerat av Hilmer (30 juli 2016)

ConDodgy
31 juli 2016 · 92 Inlägg

Hilmer skrev:
Det sitter ett täcklock bak vid låskistan, denna ska bort. Det sitter en klistrad lapp ungefär mitt på dörren som ska bort. Justera hissen så att du kommer åt både genom hålet i mitten och vid låskistan, demontera sprintarna och tryck loss hissarmarna från "de gröna".
Montering sker i omvänd ordning, lirka i rutan och få den i spår, pressa i hissarmarna i "de gröna" och sätt tillbaks sprintarna.
Har för mig att den främre sitter fast i skenan, den bakre ska glida.

Edit: "Hissplåten" ska INTE demonteras!

Tackar för infon! Får skruva dit hissplåten och kolla på det då big_smile

Muttley
31 juli 2016 ·

Den gröna är väl en så kallad glidsko?
Om den är väldigt sliten rekommenderas de att byta ut den, för att slippa att rutan hoppar av och du får ytterligare jobb.  Glidskon kostar runt 10 kronor om jag minns rätt.

ConDodgy
31 juli 2016 · 92 Inlägg

tkd_rille skrev:
Den gröna är väl en så kallad glidsko?
Om den är väldigt sliten rekommenderas de att byta ut den, för att slippa att rutan hoppar av och du får ytterligare jobb.  Glidskon kostar runt 10 kronor om jag minns rätt.

Ska ner o kolla om dem har schyssta på skroten (fick plocka om jag ville), hade en som va sprucken. Hur ser man om dom är "väldigt slitna" annars? smile Hittar på skruvat för 35:-/st, Biltema verkar inte ha.

Senast redigerat av ConDodgy (31 juli 2016)

Muttley
31 juli 2016 ·

ConDodgy skrev:

tkd_rille skrev:
Den gröna är väl en så kallad glidsko?
Om den är väldigt sliten rekommenderas de att byta ut den, för att slippa att rutan hoppar av och du får ytterligare jobb.  Glidskon kostar runt 10 kronor om jag minns rätt.

Ska ner o kolla om dem har schyssta på skroten (fick plocka om jag ville), hade en som va sprucken. Hur ser man om dom är "väldigt slitna" annars? smile Hittar på skruvat för 35:-/st, Biltema verkar inte ha.

Som plast allmänt är när de är slitet smile   Om du inte har superbråttom att få upp de så köp nya när du ändå har de största jobbet klart.
Har du inte någon volvobutik i närheten?

ConDodgy
2 augusti 2016 · 92 Inlägg

tkd_rille skrev:

ConDodgy skrev:

tkd_rille skrev:
Den gröna är väl en så kallad glidsko?
Om den är väldigt sliten rekommenderas de att byta ut den, för att slippa att rutan hoppar av och du får ytterligare jobb.  Glidskon kostar runt 10 kronor om jag minns rätt.

Ska ner o kolla om dem har schyssta på skroten (fick plocka om jag ville), hade en som va sprucken. Hur ser man om dom är "väldigt slitna" annars? smile Hittar på skruvat för 35:-/st, Biltema verkar inte ha.

Som plast allmänt är när de är slitet smile   Om du inte har superbråttom att få upp de så köp nya när du ändå har de största jobbet klart.
Har du inte någon volvobutik i närheten?

Haha, ok! big_smile Bäst är väl att byta alla isåfall, MEN...går det överhuvudtaget att byta den glidskon som sitter fast?? En glider (lätt att få bort och byta), men en sitter som berget. Och om man får bort den så lär det ju vara skitsvårt att få dit den nya? Ska höra med Liljas imorrn, för Mekonomen beställer därifrån.

ConDodgy skrev:

Hilmer skrev:
Det sitter ett täcklock bak vid låskistan, denna ska bort. Det sitter en klistrad lapp ungefär mitt på dörren som ska bort. Justera hissen så att du kommer åt både genom hålet i mitten och vid låskistan, demontera sprintarna och tryck loss hissarmarna från "de gröna".
Montering sker i omvänd ordning, lirka i rutan och få den i spår, pressa i hissarmarna i "de gröna" och sätt tillbaks sprintarna.
Har för mig att den främre sitter fast i skenan, den bakre ska glida.

Edit: "Hissplåten" ska INTE demonteras!

Tackar för infon! Får skruva dit hissplåten och kolla på det då big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59485/59485-7455ae01e3e07cee2c004f19344d9df9.jpg

Förmodar att det är dessa hål man ska jobba med då?

Hilmer
2 augusti 2016 · 1 779 Inlägg

Ja det är dom hålen.
Den främre sitter fast i en metallflik, denna kan man justera i tre steg för att få rutan att gå rätt i dörren.
Den guldfärgade mutter du ser strax under den vänstra ringen är också en justering ifall rutan inte går rakt i spåret.

ConDodgy
2 augusti 2016 · 92 Inlägg

Hilmer skrev:
Den främre sitter fast i en metallflik, denna kan man justera i tre steg för att få rutan att gå rätt i dörren.

Den främre vadå? yikes

Hilmer
2 augusti 2016 · 1 779 Inlägg

ConDodgy skrev:

Hilmer skrev:
Den främre sitter fast i en metallflik, denna kan man justera i tre steg för att få rutan att gå rätt i dörren.

Den främre vadå? yikes

Ni diskuterar ju att glidskon "den gröna" satt fast, jag förklarade hur.

ConDodgy
2 augusti 2016 · 92 Inlägg

Hilmer skrev:

ConDodgy skrev:

Hilmer skrev:
Den främre sitter fast i en metallflik, denna kan man justera i tre steg för att få rutan att gå rätt i dörren.

Den främre vadå? yikes

Ni diskuterar ju att glidskon "den gröna" satt fast, jag förklarade hur.

Då förstår jag! Men i och med att denna sitter stenhårt fast så förstår jag inte hur man justerar alt. tar bort. Den bakre som glider är ju busenkel, men förklara gärna. smile Fick lämna tillbaka en ruta på grund av att just denna var trasig, och sprängmedel har jag inte hemma just nu tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59485/59485-811187566432691fd312e8cef32eeeec.jpg

Hilmer
2 augusti 2016 · 1 779 Inlägg

Jag har ju inte direkt forskat på detta, men rent spontant känns det som att man ska lyfta på metallflikarna närmst i bild för att frigöra allt och justera/demontera.

ConDodgy
3 augusti 2016 · 92 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag har ju inte direkt forskat på detta, men rent spontant känns det som att man ska lyfta på metallflikarna närmst i bild för att frigöra allt och justera/demontera.

Helt rätt. Sitter piggar på undersidan som håller dom på plats, så lyfta metallflikarna så piggarna går ur hålen och sen trycka ut. Lyckades till slut så då är det inte omöjligt smile Tummen upp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang