Hjullager/nav mondeo - V70 III

woseii
31 juli 2016 · 1 Inlägg

Har ett litet akut dilemma då ena hjullagret på bilen har börjat göra ifrån sig lite oljud och jag ska ut på bilsemester på tisdag.
Har försökt kolla runt lite efter ett helt hjullagerhus då jag inte har någon direkt tillgång till någon press för att pressa in ett nytt lager.
Eftersom det då är lite tidspress och jag vet att mondeon 2007-2014 är i princip samma bil som V70 vid samma årsmodell så funderar jag på om det skulle kunna gå att ta ett hjullagerhus från en V70 och sätta på min mondeo.
Det enda jag har kunnat se på bilder som skiljer dom båda åt är att det inte sitter några hjulbultar på navet på v70n, men det borde ju ändå vara ett mindre problem att få på. Borde ju rimligtvis kunna gå att ta från nuvarande navet t.ex.
Så, är det någon duktig där ute som kan tala om för mig om min tes kan tänkas fungera eller inte, har inte direkt hittat någon info om de exakta måtten på de olika naven. :-/

Thomasx
14 augusti 2016 · 19 Inlägg

Hej

Lite sent nu kanske. Men i alla fall, räcker det inte med ett skruvstäd för att pressa in lagret?
Det är fram, antar jag, för bak kommer de väl med med hus från början, så att säga.

Jag står precis i begrepp till att byta hjullager fram på min X-Type, och det är samma som Mondeo. Fast kanske en modell tidigare inser jag nu. X-Typen är en -02a.

jaka54
15 augusti 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
När jag bytte hjullager fram på min Audi 100 -89:a (framhjulsdriven) så var jag tvungen att använda mig av en 15 tons hydraulpress för att få ur lagret och få i de nya lagren. Sen behövs det stålrörsbitar/stänger av olika diameter för att kunna pressa ut lagren.
En aldrig så stor skruvtving funkar inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang