Vilka däck ska jag välja bak?

Gripen_
8 augusti 2016 · 49 Inlägg

Tja!
Jag har skaffat 2 Yokohoma parada spec 2
225/40 R18 däck
nyligen som jag har fram på min Saab 9-3 Aero og.

Jag är riktigt nöjd med de däcken men funderar på
vad för några jag ska ha bak hade egentligen velat ha
Några som är lite billigare men lika bra på torrt
Underlag och kanske lite bättre på blött underlag

Jag har kollat på 

Vredestein ultrac sessanta
Regal racer

Hur är de däcken? Finns det fler av samma typ?
Och gärna samma prisklass

Eller skulle det bästa vara att ha parada däcken bak med
Även om Jag läst att dom kan vara rätt oförutsägbara på Blött väglag
Båda ovannämnda verkar ju bättre än parada däcken på blött

Senast redigerat av Gripen_ (8 augusti 2016)

zleepy Trucker
8 augusti 2016 · 1 391 Inlägg

om du vill ha riktigt bra grepp på vått väglag så kanske du borde satsa på lite mer kvalitetsdäck än budget som har dessa oönskade egenskaper...

sen Regal Racer.. vad är det?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
rcy
8 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

I den prisklass du verkar kolla på så vet jag ärligt talat inte om det spelar någon roll vilka däck man köper, skillnaderna är antagligen marginella och varierar antagligen mer från däck till däck än mellan olika märken, lite beroende på vilket humör maskinen var på när det tillverkades och vilken kvalité på gummi tillverkaren lyckades köpa in till lågt pris.

Vill du ha bra grepp på vått underlag måste du nog kliva upp lite i prisklass.

Gripen_
8 augusti 2016 · 49 Inlägg

Tycker det var stor skillnad på de yokohoma jag har nu och dom hankook ventus v12 jag hade innan iallafall :-)

Senast redigerat av Gripen_ (8 augusti 2016)

Niklas1987 NO
11 augusti 2016 · 2 182 Inlägg

Gripen_ skrev:
Tycker det var stor skillnad på de yokohoma jag har nu och dom hankook ventus v12 jag hade innan iallafall :-)

Ja, V12är ljusår bättre smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Gripen_
25 augusti 2016 · 49 Inlägg

Inte en chans när det gäller på torr asfalt

3milius
25 augusti 2016 · 296 Inlägg

Jag har heller aldrig hört talas om Regal Racer. Varit däckmontör ett tag.

Michelin Pilot Sport 3 är fantastiska i vått väglag. Pilot Super Sport med, men de är ännu dyrare.
För vanligt vägbruk på en Saab (Inte Koenigsegg, oberoende av vem som var påväg att köpa Saab förr) så bör de fungera väl.

Men vill du komma billigt undan och ändå ha bra grepp bak med så köp två till Parada.
Yokohama är generellt sett billigare än Michelin. Med andra ord så har du redan valt budgetalternativet.

Nankang, Linglong, Goodride, King Meiler och Regal Racer är inga alternativ så länge du inte åker Fiesta 1.1 till och från kyrkan och inte vågar överstiga 30km/h, de har användningsområde de med,
men har du Yokohama Parada fram så använd de bak också, Vredestein kan vara nåt,
men varför krångla till det känner jag.

Gripen_
25 augusti 2016 · 49 Inlägg

Tack för ett bra svar 3milius

3milius
25 augusti 2016 · 296 Inlägg

Ingen fara.

Är du nöjd med de Parada du har så rekommenderar jag att köpa två till,
det ska vara bra däck med mycket grepp, har själv aldrig kört på dem dock.
Hur som helst bör det vara värt den extra pengen.

rcy
26 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

3milius skrev:
Nankang, Linglong, Goodride, King Meiler och Regal Racer är inga alternativ så länge du inte åker Fiesta 1.1 till och från kyrkan och inte vågar överstiga 30km/h, de har användningsområde de med,

Angående Linglong så satt det en uppsättning helt nya Linglong Greenmax på en 9-3'a jag köpte. Är inget fan av kina-däck men eftersom det var helt nya 19" däck så tänkte jag att det vore dumt att kasta dom.
Blev faktiskt positivt överraskad till en början. Helt ok grepp, kändes ganska stabila och ljudnivån var klart godkänd. Började nästan tro att jag hade haft fel om kinadäck...tills det blev blött.

Jag kan inte med ord beskriva hur dåligt våtgreppet är i dessa däck! Att lämna en rondell eller korsning utan hjulspinn är faktiskt svårt, du är tvungen att verkligen smyga med gasen ungefär som om du körde odubbade vinterdäck på blankis. Första gången det var blött ute trodde jag faktiskt att jag hade rasat kopplingen i bilen, att däcken kunde spinna på det viset utan att jag ens gasade särskilt mycket slog mig inte ens. Det är något helt absurt vad dåligt greppet är! Alla jag försökt förklara det för har inte trott mig utan sagt att jag överdriver så jag brukar låta dom prova bilen själv, och alla blir lika chockade.
Som det är nu så låter jag faktiskt den bilen stå så fort det är lite blött ute, och några fler Linglong blir det då aldrig på mina bilar.

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 augusti 2016 · 10 427 Inlägg

3milius skrev:
Michelin Pilot Sport 3 är fantastiska i vått väglag. Pilot Super Sport med, men de är ännu dyrare.
För vanligt vägbruk på en Saab (Inte Koenigsegg, oberoende av vem som var påväg att köpa Saab förr) så bör de fungera väl.

Finns ju Michelin Pilot Sport 4 nu också, som tydligen bygger mer på PSS än på PS3. PS3 är väl på utgående nu så priset på dessa lär ju vara relativt bättre smile

3milius
26 augusti 2016 · 296 Inlägg

rcy skrev:

3milius skrev:
Nankang, Linglong, Goodride, King Meiler och Regal Racer är inga alternativ så länge du inte åker Fiesta 1.1 till och från kyrkan och inte vågar överstiga 30km/h, de har användningsområde de med,

Angående Linglong så satt det en uppsättning helt nya Linglong Greenmax på en 9-3'a jag köpte. Är inget fan av kina-däck men eftersom det var helt nya 19" däck så tänkte jag att det vore dumt att kasta dom.
Blev faktiskt positivt överraskad till en början. Helt ok grepp, kändes ganska stabila och ljudnivån var klart godkänd. Började nästan tro att jag hade haft fel om kinadäck...tills det blev blött.

Jag kan inte med ord beskriva hur dåligt våtgreppet är i dessa däck! Att lämna en rondell eller korsning utan hjulspinn är faktiskt svårt, du är tvungen att verkligen smyga med gasen ungefär som om du körde odubbade vinterdäck på blankis. Första gången det var blött ute trodde jag faktiskt att jag hade rasat kopplingen i bilen, att däcken kunde spinna på det viset utan att jag ens gasade särskilt mycket slog mig inte ens. Det är något helt absurt vad dåligt greppet är! Alla jag försökt förklara det för har inte trott mig utan sagt att jag överdriver så jag brukar låta dom prova bilen själv, och alla blir lika chockade.
Som det är nu så låter jag faktiskt den bilen stå så fort det är lite blött ute, och några fler Linglong blir det då aldrig på mina bilar.

Precis, de har alltid någon kraftig nackdel som inget av fördelarna kompenserar för.

Jag hade samma upplevelse med Nankang AS-1, men inte spelade det mig någon roll,
bilen togs helst inte ut i regnet ändå, och var tvungen att framföras med viss försiktighet då oljetråget låg i backen på spårig väg. Därför fungerade Nankang till just den applikationen, det skulle bara vara gummi runt fälgarna.

Brukar säga det att något som kostar 3000kr och är värt 3000kr är bättre än något som kostar 1000kr och är värt 0kr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang