PROBLEM: Dåligt resultat av hemmalackering med Multonafärg och Hagmans klarlack

Krogars
10 augusti 2016 · 4 Inlägg

Håller på med ett projekt där jag har höjd ett hood scoop/luftintag till min impreza. Allt gick bra ända tills det kom fram till lackeringen. Jag har aldrig hållit på med något sådant så det har varit en trial and error process, men när jag trodde allt var klart och hade blivit bra så havererade skiten.

Problemet jag fick var att andra lagret klarlack blev matt på vissa delar av okänd anledning. Jag skulle behöva veta _varför_ det blev så så att jag kan göra bättre när jag gör om skiten....

Hade lagt ett lager Multonafärg, låtit det härda, lagt ett lager biltemaklarlack, låtit den härda. Hittils såg allt bra ut sånär som på en liten fläck som blivit matt men den trodde jag skulle bli bra med hjälp av andra lagret klarlack. Fick en burk Hagmans lack av min bror som han hade över eftersom jag inte orkade åka till biltema och köpa mer. Körde på denna lack, allt såg perfekt ut. När jag kom ner idag och skulle fortsätta (efter 24h) så var lacken förstörd.

Dum i huvudet som jag är tänkte jag att man kanske kunde polera upp den med lite rubbing. KATASTROF!. Skulle -_inte_ gjort, vart bara värre. Nu är det kört och bara att börja på ruta ett med ny färg.

Men varför vart andra lagret lack skit?? kan det bero på olika klarlacker? Kan jag ha hållit för nära? verkade nästan som att lacken "skummade" lite när den hamnade på ytan. ska jag hålla mig till biltemalack eller köra 2 lager hagmans? biltemalacken vart ju iaf rätt men tkr hagmans hade mkt bättre täckningsförmåga och glans

Har i efterhand läst att vissa säger att man ska lägga klarlacken inom 30 min efter färgen. Antar då att man även ska fortsätta och lägga andra lagret lack inom 30 min efter första? Men om man gör på detta sätt, känns det inte som extremt hög risk att man får nå gaser som blir instängda under lagrena, bubblor osv? Skulle _aldrig_ ha kommit på den idén själv pga trodde man skulle låta saker härda i sin egen takt. Har gjort andra saker förut dör jag haft alldeles för bråttom och inte låtit saker härda/torka och därmed fått skitresultat så det har jag lärt mig - låt. det . ta .tid .

Någon som kan hjälpa mig med några råd?

Errorist
10 augusti 2016 · 157 Inlägg

biltemas klarlack kan bara användas med deras egen bättringsfärg

Krogars
10 augusti 2016 · 4 Inlägg

jag vet att det står så på burken...

du menar alltså att biltemalacken orsakade att märkeslacken vart dålig pga att den inte låg på en biltemafärg?

Errorist
10 augusti 2016 · 157 Inlägg

Ja. biltemas går inte att använda med andra märken alls. Det blir flammigt och flagnar.

CC72
10 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Visst kör du med 2-k klarlack? Du kommer att bli väldigt ledsen annars om du skulle råka få avfettning på området du lackat för då är det förstört igen.

Sen är det som du redan skrivit, man ska aldrig blanda olika märken.

mb_pucken
10 augusti 2016 · 5 083 Inlägg

Köp blandad 2K färg och klarlack på burk hos någon lackerare. Blir så mycket bättre och håller bättre. Sen tycker jag det låter lite tunt med ett lager färg. Brukar köra 3 lager + klibblager i botten :-)
Fördelen då är att man kan våtslipa innan klarlacken om man inte blir helt nöjd. Sen lika mycket klarlack så går den att polera om man vill få lite puts på bilen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Krogars
10 augusti 2016 · 4 Inlägg

Errorist skrev:
Ja. biltemas går inte att använda med andra märken alls. Det blir flammigt och flagnar.

Okej, skönt att höra från nån som faktiskt vet. Då var det ju nästan bra att det failade då för hade ändå blivit skit pga biltemalacken senare.
Det kanske är ett problem att jag aldrig litar på några varningstexter eller liknande utan utgår från att de är överdrivna/falska haha.

Krogars
10 augusti 2016 · 4 Inlägg

CC72 skrev:
Visst kör du med 2-k klarlack? Du kommer att bli väldigt ledsen annars om du skulle råka få avfettning på området du lackat för då är det förstört igen.

Sen är det som du redan skrivit, man ska aldrig blanda olika märken.

mb_pucken skrev:
Köp blandad 2K färg och klarlack på burk hos någon lackerare. Blir så mycket bättre och håller bättre. Sen tycker jag det låter lite tunt med ett lager färg. Brukar köra 3 lager + klibblager i botten :-)
Fördelen då är att man kan våtslipa innan klarlacken om man inte blir helt nöjd. Sen lika mycket klarlack så går den att polera om man vill få lite puts på bilen :-)

Nej inte 2k, visste inte hur det funkade tillsammans med färgen. Kommer inte köra 2k färg utan fortsätta med multona. Menar ni att jag ändå borde köra 2k klarlack ovanpå den?

har kört med klipplager och sen ett helvått lager, tyckte det vart fint och fanns inget behov av mer. men nu blir det ju ofrivilligt ett lager till då så skadar väl inte.... xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang