BMW e60 530i 04a startar inte startmotorn bara klickar

t_mackan
11 augusti 2016 · 251 Inlägg

Tja har fått ett jobbigt fel den klickar bara! jag har bytt batteri och startmotor samt provat med 2stycken batterier skruvade lös den och lät den vara inkopplad och provade men bara klickade även när den låg löst nu till frågan om det kan vara startspärren som gått i samt om man kan koppla ur den?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Man tar av startmotorn och lägger den på marken.
Sen tar man en startkabel och kopplar den ena änden till den tjocka anslutningen som går direkt till startmotorn och den andra till batteriets pluspol.
Därefter tar man den andra startkabeln och kopplar den ena änden till batteriets minuspol och den andra trycker man lite lätt mot startmotorns hölje och då ska startmotorn börja snurra.
Därefter kan man flytta kabeln på startmotorn så att man får provat solenoiden också på samma sätt enl ovan.

Senast redigerat av tommen1 (11 augusti 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
RGH
11 augusti 2016 · 134 Inlägg

Dålig jordfläta mellan motor och kaross?

BMW 318iS "T" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Kan bara inte tro att jordflätan kan vara kass på en autobahnracer..roll
Det är ju en högklasskvalitetskärra vi ordar om och ingen skolåda från tjeckien..

Senast redigerat av tommen1 (12 augusti 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
12 augusti 2016 ·

tommen1 skrev:
Kan bara inte tro att jordflätan kan vara kass på en autobahnracer..roll
Det är ju en högklasskvalitetskärra vi ordar om och ingen skolåda från tjeckien..

Är det därför det ligger en näve jord under huven på min skodlåda?

En autobahnracer har mer sofistikerade fel än så.

Har TS provat att tjuvkoppla på plats i bilen?
Har du mätt spänningen i anslutningarna nere på startmotorn?
Går det att rotera motorn? Den kan ha havererat fullständigt.

Evildan
12 augusti 2016 ·

En annan tanke slog mig, är det nyckellöst startsystem på den där eller är det hedenhössystem likt på min skodlåda med traditionellt tändningslås och vrida på nyckeln?
Då kan själva bakstycket vara trasigt det är inte jättevanligt men det händer att dom går sönder.

jaka54
15 augusti 2016 · 5 716 Inlägg

Hej!
Precis!
Hade fel på min Audi 100 2,0E -89:a för 7-8 år sedan, den gick plötsligt inte att starta, det bara klickade när man vred om startnyckeln. Trodde först att det var batteriet men bilen gick att starta hur lätt som helst när vi rullade igång den.
Det visade sig att det var tändningslåset som var trasigt (bakstycket i gjuten aluminium hade spruckigt)!

Mr_B
16 augusti 2016 · 330 Inlägg

tommen1 skrev:
Kan bara inte tro att jordflätan kan vara kass på en autobahnracer..

Fast å andra sidan så gjorde oxiderad batterikontakt på jordsidan att GMC'n uppförde sig så här. GMC'n är ungefär jämngammal, och en GMC Yukon är inte någon rysk lauda, så har man inte åtminstone testat för jordfel, ska man nog inte utgå från att det är omöjligt. Startkabel från batteriets minus-pol, till valfri motordel, hade jag provat. Bara för att. Det är skitlätt att testa, och inte speciellt dyrt att laga...
B!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Kanon !
Bra att det inte var dendär jordflätan, för det hade varit FÖR lätt och jag hade fått på moppe för att jag lyft den lyxiga autobahnkryssaren till skyarna..roll

Senast redigerat av tommen1 (16 augusti 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
16 augusti 2016 ·

tommen1 skrev:
Kanon !
Bra att det inte var dendär jordflätan, för det hade varit FÖR lätt och jag hade fått på moppe för att jag lyft den lyxiga autobahnkryssaren till skyarna..roll

Puch Dakota!
Crescent Compact!
Mustang Mamba!
Monarped!
Husqvarna Flinta!
Shoppermoppe!
K50!
En näve jord var det inte mao...

Bra att TS hittade felet, Good Show sir!

JUSTer
16 augusti 2016 · 451 Inlägg

Om felet inte låg i CAS, så testa dra runt motorn för hand. låter som en skuren motor om startmotorn bara klickar om du vet att du har en hel startmotor monterad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang