Sänka 142 -74

Sewe
13 augusti 2016 · 13 Inlägg

Har införskaffat mig en 142 från -74 som jag tänkte sänka en aning.
Men efter att ha kollat hur det ser ut i bakvagnen så funderar jag över en sak.

Sne staget bakom bakaxeln, som jag får det till så vill de trycka bakaxeln i sidled vid ihopfjädring en aning, så om jag sätter sänkfjädrar där så kommer ju bakaxeln hamna närmare skärmkanten på höger sida och längre ifrån kanten på vänster sida.

Är det så eller är det bara jag som tänker galet?

Volvo V70 2,5T "T5an" (1998)
simlar
13 augusti 2016 · 5 524 Inlägg

Ja panhardstaget förflyttar bakaxeln i sidled vid ihopfjädring/sänkning.

Vill du sänka bilen och fortfarande få bakaxeln att stå precis i mitten i normalläge så måste panhardstaget kortas.
Väldigt få dock som gör det utan bara kapar fjädrarna/monterar kortare fjädrar och det funkar ändå.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Sewe
14 augusti 2016 · 13 Inlägg

Så det kommer att funka för att få bort det här original stuket att den stegrar fram och niger bak genom en vanlig sänkning oå 30-40mm så struntar man i den lilla diffen mot skärmkanterna?

Volvo V70 2,5T "T5an" (1998)
Micoway
14 augusti 2016 · 296 Inlägg

Lägg in några sandsäckar så blir bilen lägre samt fungerar betydligt bättre vid halkkörning.

Evildan
14 augusti 2016 ·

Finns det fortfarande nedre monterings bricka/fäste att köpa till dom där?
Dom brukar pulveriseras när man demonterar dom.

Panhard, en smart fransman. Tänkte det bör kännas skönt att veta att en Volvo har en fransk lösning i bakvagnen. wink

Djo
14 augusti 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
Finns det fortfarande nedre monterings bricka/fäste att köpa till dom där?
Dom brukar pulveriseras när man demonterar dom.

Panhard, en smart fransman. Tänkte det bör kännas skönt att veta att en Volvo har en fransk lösning i bakvagnen. wink

Ja den brickan finns i ny produktion.

Står made in france på en drös grejer på min v70 wink tror vi överlever ändå.

panhard stag är dessutom den vanligaste metoden i bakvagnar av icke multi link konstruktion för att hålla den i sidled.

Senast redigerat av Djo (14 augusti 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Knugcab
14 augusti 2016 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
Finns det fortfarande nedre monterings bricka/fäste att köpa till dom där?
Dom brukar pulveriseras när man demonterar dom.

Panhard, en smart fransman. Tänkte det bör kännas skönt att veta att en Volvo har en fransk lösning i bakvagnen. wink

Nästan varenda Volvo innan 4/800-seriernas intåg är ju byggda efter Systeme Panhard, även om vi går ganska offtopic nu.... wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Kolhasse Korta ben å långa armar
14 augusti 2016 · 55 Inlägg

Fast det gör vi ju inte, eftersom dessa bilar begagnade sig av Panhardsystemet.
On topic då: Om du "normalsänker" bilen sisåsdär 35-40mm så kommer inte panhardstagets läge att påverka bakvagnen alls. Tänk på att bilen fjädrar ner denna sträcka normalt och det är kalibrerat med den fjädringsrörelsen, utan att bakvagnen ska flytta på sig. På "toksänkta" bilar kortar man av staget-
big_smile

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...
Volvo 142 "S Clone" (1968)
Volvo V40 2,0t "Yello-edition" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang