Motorolja

Makemehappy
13 augusti 2016 · 256 Inlägg

Man får det man betalar för så klart.

Men är denna motorolja OK för en passat 1.8T -1998

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa283635sv

Makemehappy
13 augusti 2016 · 256 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Nej. Denna eller likvärdig/motsvarande olja är det som gäller. Ex på likvärdiga: Shell Helix Ultra 0W40 och Castrol Edge Titanium 0W40

Tack.

Vad skulle typ hända med denna motorolja?

spillolja
13 augusti 2016 · 4 020 Inlägg

Lägg till en 10:a och få åtminstonde en delsyntet:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa283633sv

eller åk till ullared och köp 5 liter 5w-40 för 159:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Skulle personligen inte hälla en "0w-XX" i en 1.8T, den är helt enkelt (generellt) för tunn vid låga temperaturer vilket ofta har som resultat att bilen börjar knacka som en diesel vid kallstarter (bilen lyckas helt enkelt inte bygga upp tillräckligt oljetryck vid kallstart och även i vissa fall även "helt" på tomgång).

En olja a'la 5w-30 alt. 5w-40 bör inte ha några problem att möta 500.00/502.00.

Gällande koksandet så ja visst, det är ju bra att ha koll på när oljan "brister" om man nu vill undvika det. För många räcker det dock att låta bilen "lugna ner sig" lite innan avstängning (kalla det "manuell turbotimer" om man så vill) om man kört lite "hårdare" och se till att göra oljebytena i tid.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
14 augusti 2016 · 4 020 Inlägg

Jag har provat den nämda Aral 0W-40 olja i en renault clio från 1999, motorn förde betydligt mer oväsen än med en sedvanlig 5W-40 olja

en viss skillnad i ljud även i den VW Golf från 2009 som jag har mellan dom 2 nämda viskositeterna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Lyssna inte på "Mutten". Hans generalisering är fel. Oljetryck är en sak, men vad som är viktigare är FLÖDET. "Sirap" flödar ju seegt, men det lär även dämpa eventuella oljud. Så valet är alltså: utmärkt smörjning men kanske-kanske ett litet "tick" (högst osannolikt!) eller "sirap" i  motorn, undermålig smörjning o kanske-kanske inget "tick".... En 0W olja passar utmärkt i din bil, ja faktum är att en 0W40 olja passar utmärkt i de allra flesta bilar vilka tillverkats efter 1990, oavsett vad som rekommenderas i serviceboken. Om du ringer till VW så är jag tämligen övertygad om att de kommer säga att det är absolut inga som helst problem att köra med en 0W40 olja. Jag rekommenderar däremot INTE att hälla på en 0W20 olja, och 0W30 bara i "nödfall". Utan att gå in på detaljer så kan en 0W30 olja vara på gränsen till för tunn, när motorn är driftsvarm! En annan sak är att de rekommendationerna som står i serviceboken kan mycket väl ha blivit ersatta av nya. En 0W40 är ett utmärkt val ur allround synpunkt, vad gäller viskositeten. Jag har hällt på just helsyntet 0W40 (Aral Supertronic) i flertalet bilar från VAG-koncernen, årsmodeller från 1990-1997. Ingen har tickat, o det är inga lågmilare vi pratar om, i snitt över 30000 mil. Vissa av dessa bilar har gått över 10000 mil med Aral-oljan, and still going strong...

En liten parantes: Kan man liiite om oljor så vet man oxå att en 0W olja kontra en 5W olja kan i vissa fall ligga mycket nära varandra i "kall-egenskapar", dvs 0W oljan ligger i det övre spektrumet för att klara 0W klassningen (dvs nära en 5W olja) medans en 5W olja kan mycket väl ligga nära till o klara 0W klassningen, därav min rekommendation om 0W olja, man vill ha liiite marginal när det börjar bli kallare ute. Orsaken till att jag rekommenderar Aral är att den är en äkta PAO-olja (klass 4), med lägsta flyttemp kring -60. Normalt så brukar sk "helsyntet" ha en lägsta flyttemp kring -40, o det är ingen äkta helsyntet utan förmodligen en "Hydro krackad" (klass 3) olja...

Det "lilla ticket" du pratar om är alltså, då det var en respons till mitt inlägg, att lyftarna inte får tillräckligt med olja, för att trycket inte blir tillräckligt högt, för att i sin tur oljan är för lättflytande vid lägre temperaturer (jag pratar då givetvis inte om vid nollgradigt eller -20c, utan även mitt i sommaren). Flödet är viktigare än oljetrycket...jodå...vi kör på det (det där tror jag helt ärligt inte att du tänkte igenom det där innan du skrev faktiskt)

Att två oljor ligger "nära varandra" i vissa fall innebär inte att det är samma sak, eller har samma egenskaper.
Sen är det ju inte som så att att en "0w-XX"-olja är otroligt lättflytande och en "5w-XX" är trög som sirap. Det är bara ren idioti att påstå något sådant, men det får, igen, stå för dig. (Att det senare i extremfall handlar om att "vid -40c är olja A bättre än olja B", så får man ta det i beräkningarna för det enskilda fallet. De flesta här inne har aldrig, och kommer antagligen aldrig, uppleva -40c. )
Är en "0w"-olja nästan en "5w"-olja, så är det fortfarande en "0w"-olja. En Bubbla är nästan en Porsche, men det är fortfarande en Bubbla...

Att VAG skulle säga att det inte är några problem är egentligen inte heller det något att ta som någon garanti. VAG har usel koll på det mesta när det gäller sina bilar (jo, faktiskt). Och då syftar jag inte specifikt på olja och motorer. Men, å ena sidan ska vi ringa till VAG och lyssna på vad de har att säga, i andra stunden ska vi skita i vad VAG säger (nåja, skriver) i sina rekommendationer för motorerna. Visst kan de ha blivit ersatta, men ringer du till VAG och frågar vilken olja det ska vara, så kommer du få svaret som antingen står i instruktionsboken ELLER vad en uppdatering i systemen säger. Ringer du och frågar "funkar det med XXXXXX i min bil", blir svaret säkerligen i 9 av 10 fall "jadå", fast de egentligen inte vet. I det andra fallet kommer de säga att "Nej, det ska vara 50200" eller liknande.

Att du säger att mina erfarenheter av 0w-XX-oljor i VAGs 1.8T-motorer är fel, skiter jag faktiskt i totalt men att du däremot säger att dina erfarenheter är "mer värda" än någon annans, ja det får ju stå för din egen tragik. Jag är dessutom långt ifrån ensam om den erfarenheten jag har av din rekommenderade kombination.

Jag har framfört min åsikt i det hela; 0w-XX i en 1.8T från VAG är inget att rekommendera. Och för det svenska klimatet i kombination med "dagens bilar", i de flesta fall totalt onödigt.

Så fortsätt raljera du, från min sida får du inte mer uppmärksamhet.

Senast redigerat av it_mutt (14 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

JohnMayLives skrev:
En någorlunda frisk motor (inte ens från -95) tickar inte med en 0W olja, o tickar den så tickar den isf när den är varm o går på tomgång förmodligen.

Hur skulle det vara om du läser lite? Och om du ska envisas med att -inte- läsa så kanske du ska lägga energi på att fundera på huruvida du ska spendera tid på ett textbaserat forum eller inte.

it_mutt skrev:
Skulle personligen inte hälla en "0w-XX" i en 1.8T, den är helt enkelt (generellt) för tunn vid låga temperaturer vilket ofta har som resultat att bilen börjar knacka som en diesel vid kallstarter (bilen lyckas helt enkelt inte bygga upp tillräckligt oljetryck vid kallstart och även i vissa fall även "helt" på tomgång).

Och givetvis, det finns bara två alternativ; antingen är oljan lättflytande som vatten eller trögflytande som sirap. Jodå.

Men för all del, kör på, det blir nog bra, och lycka till i den riktiga världen.

Over and out.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
14 augusti 2016 ·

Vad händer då i motorn med en tunn olja som en sliten oljepump har svårt att pumpa runt samt har ett välanvänt turboaggregat med generösa radiella spel?
Förslagsvis en 1.8t.

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Vad händer då i motorn med en tunn olja som en sliten oljepump har svårt att pumpa runt samt har ett välanvänt turboaggregat med generösa radiella spel?
Förslagsvis en 1.8t.

Inget alls tydligen. Alternativet (och det enda) är ju en olja med samma viskositet som sirap, och det går ju inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Den som vill kan läsa lite (lite!) grundläggande om tryck/flöde här. Eller så kan ni googla "oil pressure vs oil flow" så ser ni att de hänger ihop och att det är bättre med högt flöde men lägre tryck än tvärtom.

Mutt: Läs. Googla. Lär dig något!

Fast det där med att du tipsar om att man ska läsa faller lite platt av uppenbara anledningar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Makemehappy
14 augusti 2016 · 256 Inlägg

Kunde jag köra på https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa283635sv ?

Om jag ska vara helt ärlig, så blir faktiskt motorn väldigt varm!

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Fakta: Om oljans viskositet är 100% vid 20 grader Celsius så har den sjunkit till: ca 15-20% vid 50 grader, 6-9% vid 100 grader och 2-4% vid 150 grader... Ni får dra era slutsatser själva.

Exempel 1: Viskositet 100 vid 20 grader ger: 15-20 vid 50 grader, 6-9 vid 100 grader och 2-4 vid 150 grader. Exempel 2: Viskositet 150 vid 20 grader ger 22,5-30 vid 50 grader, 9-13.5 vid 100 grader och 3-6 vid 150 grader. Som ni märker är oljans visko starkt beroende av...temperaturen.

Vilken olja tror ni är rimligen bäst ur kallstarts-synpunkt? Den med lägre visko (bättre flöde!) eller den med högre visko (sämre flöde!). Observera att skillnaderna mellan de absoluta talen blir mindre ju varmare oljan blir. Med andra ord, hellre än tunnare olja med bättre flöde än en tjockare med sämre flöde. Dessutom, för högt tryck får pumpen att jobba hårdare, o bygga (onödig!) värme i oljan, ännu en anledning till att man vill ha bättre flöde...

Frågan är huruvida du inte läser eller inte riktigt förstår.

Enligt dig är olja antingen extremt trögflytande, eller extremt lättflytande. Så är givetvis inte fallet, det är inte "antingen eller" i verkliga livet (Om man inte har borderline, då är det svart eller vitt. Med det inte indikerat att du skulle fått/ha diagnosen).

Detta ger också i förlängningen att antingen har du otroligt bra flöde och lågt oljetryck, eller så har du extremt dåligt flöde och i vissa fall riskerar man även att oljan är så trögflytande att pumpen får jobba så hårt att den värmer upp oljan än mer och helt i onödan och på det ett alldeles för högt oljetryck.

Att jämföra en 0w-olja och en 5w-olja och förklara skillnaden mellan dessa som vatten kontra sirap är inte bara dumt, det är rent av förbannat korkat. Så stor är inte skillnaden. Det har du själv påpekat. Hade jag skrivit "Nej, absolut inte under en 20w-olja", så hade jag haft mer förståelse för att du gått på som du gör, men så var inte fallet. Jag pekade på något mellanting (som kanske rent av skulle vara en 10w-olja utan att titta på detaljer). Men nej, trots hur otroligt nära en 0w-olja kan ligga en 5w-olja (enligt dig själv) är dessa som vatten kontra sirap.

Man skulle kunna tro att det fanns något mellanting. Något som gav fullgott flöde, och samtidigt och därigenom gav fullgott oljetryck...

Men samtidigt; vad vet jag?  Jag hade för mig att min -erfarenhet- av bilar med "för låg" w-klassning/gruppering fått 1.8T-motorer att ticka (och i vissa fall varna för lågt oljetryck) vid kallstarter och på tomgång (även i vissa fall på mer än bara tomgång) eller för den sakens skull dricka olja som om det var hallonsaft.

För så var det givetvis inte heller, det var ju möjligen någon som haft problem med varma motorer, på tomgång... Fast...det var ju osannolikt, oavsett hur många som än har upplevt det, att en motor tickar pga oljans klassning/egenskaper.


Men jodå, textbaserade forum verkar helt rätt för din del.

- - - - - - - - - - - -

Till ts;

Ta den som länkades tidigare istället; 10w-40 om du nu vill handla på Mekonomen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Mutt: Du har problem. Jag påstår inte att skillnaden mellan 5W och 0W är som mellan sirap och vatten. Jag skrev att man för att vara säker på att få en olja med bästa tänkbara vinteregenskaper så skall man välja en 0W olja, att du inte kan snappa upp det beklagar jag. Sirap är 15W och däröver om du nu vill veta. Du är ett omöjligt fall, en självutnämnd "whatever".

TS: Gör som du vill. Det är fortfarande bättre att byta olja till en "siraps-aktig" än o köra vidare med den gamla. Det låter nästan som din motor skulle kunna vara "koksad". Kolla oljesilen om du kan. Och, skippa den där billiga Dyronomen oljan, lägg till en liten slant o få något riktigt bra.

Varför pratar du om sirap kontra vatten alls med mig då? Jag har nämligen inte pratat om något högre än 5w-olja (mer än nu i förra inlägget), men du har det till trots fortsatt sirapsdebatten med mig.
Om skribenten inte kan få fram det denne vill ha framfört i text, ligger alltid felet hos skribenten. grundläggande tankesätt om hur man ska skriva dikterar det ganska tydligt. Så, det är väl då snarare jag som ska beklaga att du inte lyckas få fram det du nu vill ha fram (utöver att du har rätt oavsett vad alla andra påstår).

för det är jag som är ett omöjligt fall, trots att jag (och andra i tråden) säger tvärt emot vad du påstår, så är det iaf inte så (enligt dig). Men ja, det är jag (möjligen då "vi") som är omöjliga. Trots att vi upplevt tickande bilar med 0w-olja, så har vi fel och är omöjliga fall...det säger ju sig självt givetvis.

Och du baserar ditt koksad-uttalande på att TS' motor blir "väldigt varm"? Eller sitter du på någon information som inte delgetts i tråden månne?

Finns betydligt enklare sätt att få en indikering på huruvida det är koks i motorn än att riva ner tråget. Eller nej, vad säger jag...det har jag givetvis ingen aning om heller.

Senast redigerat av it_mutt (14 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
14 augusti 2016 · 4 020 Inlägg

Den nämda 15W-40 oljan hos mekonomen är en olja för Dieselmotorer men även specad för bensinmotorer
troligen väldigt hög förmåga att göra rent minst lika hög som vilken syntetolja som hellst

den är gjord för att köra i långtradarmotorer hela dagarna med ytterst få kallastarter som är just denna oljas akilleshäl

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Det är inte oljan i sig som är rengörande, det är additiven. Och som spillolja skriver, även en mineralolja kan ha gott om detergenter.

Gällande Mutt o hans oförmåga att förstå saker i ting så finns det inget mer att tillägga än möjligen att han bör läsa inlägg nr 2 och nr 4 tills han förstår vad som står i dessa inlägg.

Ska hälsa denna "Mutt" det så fort den samme dyker upp i tråden (Jaha, det kanske var mig du syftade på...nej, så kan det inte ha varit, du felar inte i skrivandet, så hade det varit det hade du väl skrivit mitt användarnamn).

I vanlig ordning svarade du inte på något konkret i det som skrevs direkt riktat till dig. Men det är klart, du fick din post.

Men nu är det färdigtramsat med dig. Finns (igen) ingen anledning att ens försöka föra en diskussion med någon som enträget vägrar svara på de frågor som ställs direkt. Men till skillnad från för din del, så fallerar inte min läsförmåga eller läsförståelse.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
14 augusti 2016 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
Vad händer då i motorn med en tunn olja som en sliten oljepump har svårt att pumpa runt samt har ett välanvänt turboaggregat med generösa radiella spel?
Förslagsvis en 1.8t.

Inget alls tydligen. Alternativet (och det enda) är ju en olja med samma viskositet som sirap, och det går ju inte.

Då är alltså mer trögflytande oljor onödiga att tillverka?

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
Vad händer då i motorn med en tunn olja som en sliten oljepump har svårt att pumpa runt samt har ett välanvänt turboaggregat med generösa radiella spel?
Förslagsvis en 1.8t.

Inget alls tydligen. Alternativet (och det enda) är ju en olja med samma viskositet som sirap, och det går ju inte.

Då är alltså mer trögflytande oljor onödiga att tillverka?

Ja det är egentligen bara för en begränsad marknad där årsmedeltemperaturen är +34c

Att de ens finns att tillgå i Sverige är givetvis bara för att luras och jävlas med folk.

Att sen folk påstår saker som att deras bilar tickat ordentligt, eller fått lysande varningslampor för lågt oljetryck (t.o.m. vid påstådda kallstarter och vid varvtal högre än 800rpm) vid användandet av "låg-W-oljor"innehåller lika mycket sanning som "Min morfar känner en vars barnbarn har en kompis som har en granne vars kusins flickvän....s pappa har en arbetskamrat som har en son som har ihop det med min morfars syster....som inte bara har delat på ett Biltemaoljefilter och noterat att det inte innehåller något alls (helt tomt), utan dessutom har ägt en Saab 96:a med en original rak V8 i".

Så sant som det är sagt och skrivet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Så länge vi pratar om helt vanliga bruksbilar, sådan som finns i trafik i Sverige idag, så behöver man inte ha nån mer "trögflytande" olja än 10W.

Varför i -hela helv*te- har du envisats med att käfta emot mig egentligen?!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
14 augusti 2016 ·

JohnMayLives skrev:
Evil du verkar rätt vettig ändå? Titta på min "tabell" gällande hur viskon ändras (i stora drag!) med temperaturen. Med mer trögflytande menar du säkert kall-viskon. Moderna vanliga bilar (80-talet o framåt) har såpass "tighta" lagerspel att man behöver inte ha nåt mer "trögflytande" än 10W. Den andra siffran i viskon (tex 40) talar om hur oljan beter sig vid 100 grader enkelt förklarat, dvs grundoljan är 10W men additiven får den att bete sig som en 40 olja vid 100 grader, solklart? Riktigt moderna "lågfriktions motorer" med tightare lagerspel kan till o med kräva en 0W olja. Tävlings/racing -motorer har ofta större lagerspel, dels så man *tada* kan få ett högre flöde, tex för att kyla bättre. Motorer med dessa större lagerspel kan behöva (klarar av!) en mer trögflytande olja när motorn är kall. Men det är sällan en tävlings/racing motor startas i -20, iaf inte utan att ha värmt motorn/oljan på ett eller annat sätt, dessutom brukar dessa motorer kräva en "tjockare" olja vid 100 grader, därav 60 i slutet på viskon. Du vet säkert att dessa 60 vid hundra grader är mer eller mindre "som vatten", en 60W olja vid -10 vill jag inte tänka på hur seg den kan vara... Så länge vi pratar om helt vanliga bruksbilar, sådan som finns i trafik i Sverige idag, så behöver man inte ha nån mer "trögflytande" olja än 10W. Vissa "sportigare" tillverkare rekommenderar tex en 10W60 olja, men ibland med undantag för bruk i strängare kyla då en 0W40 olja kan vara att föredra. Så att hälla på en 15W olja i en "modern bruksbil från -98" är som att hälla "sirap" i den. Överdrivet naturligtvis, men du förstår poängen, antar jag?

Jag har gjort mitt i denna tråd, TS har fått goda råd, o även lite allmän "oljekunskap". Vad han gör med denna info är upp till honom. Han kan lyssna på Mutt, eller så lyder han mitt råd (läs post 2 samt post 4, igen...).

Vettig? Det vetefaan men jag tycker debatten otroligt nog är intressant medans några säkert har funnit bjälken i ladugården som högintressant så här långt in i textmassorna.
Dom här folkvagnsmotorerna är ju ett typexempel på hur viktig rätt olja är inte bara ur viscositetsaspekten utan inte minst gällande klassningen då dom efter körts lite mer inspirerande enligt min erfarenhet gärna lever jävlar på tomgång med flimrande oljetrycksvarningscymbol flimrande. Samma fenomen som omskrivs i instruktionsboken till Volvo 164 "Efter körning i hög hastighet en längre tid kan varningslampan för lågt oljetryck börja blinka, detta är inget att oroa sig för utan är helt normalt" tillika gamla MB dieslar där en nybytt motor i regel får ett lågt tryck på tomgång. Men på en modern bilmotor servad med föreskriven olja borde det väl inte vara så på tycker jag.
Varför monterar inte tillverkarna istället en varningslampa för tappat flöde om det är prioriteringen?

Evildan
14 augusti 2016 ·

url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=104261&image=2549653]https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-3d8bc0c869d563252f66aad68613e3bf.jpg[/url]

Sorry gubbar men jag kunde inte låta bli. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang