Motorolja

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=104261&image=2549653]http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 13e3bf.jpg[/url]

Sorry gubbar men jag kunde inte låta bli. wink

Ingen fara för min del (vilket du säkert vet). Även om jag förordar ett mellanting; vettigt tryck i kombination med vettigt flöde.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
14 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Tänk vad skönt det är att kunna hälla i precis vad som helst utan att oroa sig. Handboken som fyller 80 skriver ju iofs rak 30 i både motor och låda men men. Castrol R luktar emellertid riktigt gosigt.

Edit: Mitt oljetryck var för övrigt stabila 5psi idag när jag tog en sväng. Flödet däremot önskas vara redigt då det förhoppningsvis sprutar olja på vevstakens storända som via små munstycken samlas upp i fickor och sedan leds in till vevstakslagren. Spit 'n hope.

Senast redigerat av caromania (14 augusti 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zleepy Trucker
15 augusti 2016 · 1 391 Inlägg

caromania skrev:
Tänk vad skönt det är att kunna hälla i precis vad som helst utan att oroa sig. Handboken som fyller 80 skriver ju iofs rak 30 i både motor och låda men men. Castrol R luktar emellertid riktigt gosigt.

Edit: Mitt oljetryck var för övrigt stabila 5psi idag när jag tog en sväng. Flödet däremot önskas vara redigt då det förhoppningsvis sprutar olja på vevstakens storända som via små munstycken samlas upp i fickor och sedan leds in till vevstakslagren. Spit 'n hope.

5psi? ~0.35 bar är inte mycket till oljetryck...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
caromania Forummoderator
15 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

zleepy skrev:

caromania skrev:
Tänk vad skönt det är att kunna hälla i precis vad som helst utan att oroa sig. Handboken som fyller 80 skriver ju iofs rak 30 i både motor och låda men men. Castrol R luktar emellertid riktigt gosigt.

Edit: Mitt oljetryck var för övrigt stabila 5psi idag när jag tog en sväng. Flödet däremot önskas vara redigt då det förhoppningsvis sprutar olja på vevstakens storända som via små munstycken samlas upp i fickor och sedan leds in till vevstakslagren. Spit 'n hope.

5psi? ~0.35 bar är inte mycket till oljetryck...

Jodå, beror bara på i vilken motor. Högt tryck på min oljetrycksmätare är livsfarligt för det signalerar att det är stopp i något oljemunstycke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
WolframU
15 augusti 2016 · 156 Inlägg

Det är en redig bajsmacka ni håller på att breda här...
För er som fortfarande undrar, titta i era instruktionsboken så får ni svart på vitt vad för klassning som rekommenderas till just er motor.
Där finns också rekommenderade viskositeter och vid vilken tempereturer dessa viskositeter avses användas vid.

caromania Forummoderator
15 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

WolframU skrev:
Det är en redig bajsmacka ni håller på att breda här...

Äsch, inget nytt under solen.

Back on topic. Jag är faktiskt lite orolig över trycket i min andra A7a, det går nämligen bara upp till 3psi och kanske upp till 7-8 när jag varvar. Vi får se hur den går efter att jag rev isär den nu under sommaren, men förmodligen beror det låga trycket på att munstyckena är förstorade genom att någon använt en för tjock ståltråd när de gjort rent dem. Så med andra ord är det ingen större fara då mängden olja som sprutas på storändan är större (under förutsättning att strålen träffar rätt.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
WolframU
15 augusti 2016 · 156 Inlägg

caromania skrev:

WolframU skrev:
Det är en redig bajsmacka ni håller på att breda här...

Äsch, inget nytt under solen.

Back on topic. Jag är faktiskt lite orolig över trycket i min andra A7a, det går nämligen bara upp till 3psi och kanske upp till 7-8 när jag varvar. Vi får se hur den går efter att jag rev isär den nu under sommaren, men förmodligen beror det låga trycket på att munstyckena är förstorade genom att någon använt en för tjock ståltråd när de gjort rent dem. Så med andra ord är det ingen större fara då mängden olja som sprutas på storändan är större (under förutsättning att strålen träffar rätt.)

Är det glidlagrat till veven?
Tänk att om du släpper ut mer olja ur munstycken där så måste det komma mindre olja någon annanstans, med ett mindre tryck.

caromania Forummoderator
15 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

WolframU skrev:

caromania skrev:

WolframU skrev:
Det är en redig bajsmacka ni håller på att breda här...

Äsch, inget nytt under solen.

Back on topic. Jag är faktiskt lite orolig över trycket i min andra A7a, det går nämligen bara upp till 3psi och kanske upp till 7-8 när jag varvar. Vi får se hur den går efter att jag rev isär den nu under sommaren, men förmodligen beror det låga trycket på att munstyckena är förstorade genom att någon använt en för tjock ståltråd när de gjort rent dem. Så med andra ord är det ingen större fara då mängden olja som sprutas på storändan är större (under förutsättning att strålen träffar rätt.)

Är det glidlagrat till veven?
Tänk att om du släpper ut mer olja ur munstycken där så måste det komma mindre olja någon annanstans, med ett mindre tryck.

Nix. Kul- och rullagrat. Två-lagrad vev. Lite olja som rinner ner i kul- och rullagrena, inget mer. Sedan ett litet flöde till kammens främre lager, men den snurrar ju som bekant lite långsammare och eftersom maxvarv är 3000 så är det ganska lugnt. Dessutom medför ett fabrikationsfel från fabrik att kanalen inte överensstämmer med öppningen i bronslagret, men det har jag fixat på min. Största problemet är egentligen lilländan under kolvarna som ska få sin olja endast via den oljedimma som piskas upp i vevhuset. Nåväl, det var nog trots allt ganska off-topic.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang