Bromsfrågor.. på hög nivå! ;)

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
13 augusti 2016 · 179 Inlägg

Jag skall sätta i en annan motor i en bil, för att kunna regga den så måste jag ta bromsarna från donatorbilen.. men med lite forskande så jag har kommit fram till lite saker och vill dela med mig lite om mitt tänkande..

Så här ser donatorbilens bromsar ut:

Bromsok fram - enkolvs ok - 60mm kolv - glidkolv - gummibussningar för glidpnnarna
Bromsskiva fram - 296 mm diameter - 20mm tjocklek ventilerade
Bromsok bak  - enkolvs ok - 40mm kolv - glidok - gummibussningar för glidpinnarna
­Bromsskiva bak  - 298 mm diameter  - 20mm tjocklek ventilerade

Och det här har bilen som det skall ner en annan motor i:

Bromsok fram - enkolvs ok -  58mm kolv -  glidpinnar - stålpinnar i stålhylsor
Bromsskiva fram - 296 mm diameter - 28mm tjocklek ventilerade
Bromsok bak - tvåkolvs ok - 42mm per kolv - fast ok
Bromsskiva bak - 286 mm diameter  -  20mm tjocklek ventilerade

I min värld så anser jag att bilen som skall ha en den nya motorn har väldigt bra bromsar, 8mm tjockare skiva fram, glidpinnar i stål istället för gummibussningar, ja den har 3mm mindre i diameter i kolven i fram.

Bak så skiljer det i diameter på bromsskivan men det är ventilerade skivor bak på båda bilarna, men donatorbilen har 1 kolvs ok med glidpinnar som sitter i gummibussningar och kolven är på 40mm medans bilen som skall ha nya motorn har fasta bromsok med dubbla kolvar på 42mm per kolv.

Och jag har både sett och hört att bromsok med gummibussningar för glidpinnarna flexar när man bromsar och bromsbeläggen sliter snett.

Är jag ute och cyklar nu eller har bilen som skall ha den nya motorn bättre bromsar än donatorbilen ?

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang