Volvo 144 GL 1973 - Inom familjen över 20 år

Om Volvo 144 GL'n från -73.. Inom samma familj i 16 år. Totalrenoverad 1997. Har överlevt som tre systrars första bil. Ny lack mm 2011. Såld under en treårsperiod och är nu tillbaka hos mig, den yngsta , som tänkte fräscha upp med lite stuk och framöver trim! :)
  • 46 Följare
  • 15 356 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 februari 2022
jennykandel
13 augusti 2016 · 114 Inlägg

Välkommen hit! Hoppas du följer oss på resan! big_smile


Historian om Volvo 144 GL'n från -73..
Min pappa köpte denna bil 14 feb -97. Den var då blå med insprutsmotorn B20E. Bilen hade absolut sett bättre dagar.. Pappa totalrenoverade den under all tid han hade under 3 månader. Bilen lackerades ljusgrön metallic i varenda skrymsle. Näst äldsta syster (S) fick den tills körkortet var klart. Blev undanställd till och från då hon for till USA som aupair. Sen hade mellansystern (M) den några år, sedan jag. lollol En timme efter uppkörning hade jag nycklarna i min hand. Tror jag körde med den längst. Är i stort sett brukad och underhålld i rost under alla år. Motor är bytt minst under (M's) tid. Sitter en B20 i nu. Oklart vart original tog vägen.


2011 började jag och pappa renovera bilen igen då lacken blivit riktigt trött. Stackarn var mest bara epoxy. Men knappt rostig lol Han ville inte sälja och körde den hellre själv. Jag hade pluggat plåt och lack, så då fick den ny kulör igen, blank svart. Inget projekt som stressade någon. Pappa började plocka ihop bilen när tid fanns. Hade fått punka och ställt upp på domkraft ute då annan bil var i garaget. Gräsmatta + platta gled undan och framskärmen blev skadad.. Och sen gick pappa bort samma höst.sad Jag fick skruva ihop den själv. Försökte sälja men fick bara dåliga byten. Bilen stod kvar på gården då de delat fastighet , pappa och farmor. Han som plogade körde snöslunga över vår fina nylackade bil... Minns ja for dit och den syntes inte en cm.. Fullt i grus. Detta gav givetvis hemska skador på lacken. Men 2013 såldes bilen endå efter bouppteckning och ingen riktigt visste vad vi skulle göra med den. Alltså efter 16 år i vår ägo. Sådant tråkigt slut!


Men en snilleblixt en sömnlös natt och på den vägen är det... big_smile
Mitt mål är
Rostlaga balk i underrede, slipa/måla ytrost invändigt/under vart jag nu hittar.. Byta ut lite detaljer.. Inte fullt original men bilen ska kännas igen. Lite prio tak och skärm. Finns risk för lite sänkning, fälgar, värre krut. Byta inredning. Ny lack igen mm. Fin sommarbil. Inget datum satt då det ska va färdigt.

* Det roligaste med alla minnen är ju främst, ha lite koll vad som gjorts, och sen vet man vem man kan skylla på för alla fula eller dåliga lösningar. Syftar på syskon.  Hehe...




Bild när man backat upp maskinparken. 2007.  Rosa bubblan finns i profilen.
Volvon va blank en gång wink. Fast lite ironisk bild.  Trött i lacken 1, 2 & 3. wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49448/large/158667_fko2xl.jpg

2011 och finare...
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-9f911f3eebad7864329402e5216fa469_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-168047d81f912d604131b70a5e610b87_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-ec3891bef5bf54035a0affd4b49ce48e_large.jpg




Gubben där hade bara använt den nån månad o sen skicka ut i nå buskar med bortglömd VW-buss. Där hade den nog fått stå länge ... Såna gubbar få man ta i örat rollcool  Tråkigt o se pärlan såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-f940d1f883b495a59164f26a0f5efadd.jpg




_____________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________


Kärt återseende!
Va faktiskt lite med nöd och näppe jag fick köpa tillbaka den, då gubben verkar gilla att samla på gamla godingar.. neutral rip resten.. Var allafall min sambo som såg bilen stående undanbackad på en gård. Slog på reg och mycket riktigt avställd och såg allmänt bortglömd ut. Jag hade inga planer på Volvo igen kanske, men.. Den tillhör ju oss cool  Ja var ju bara en snorunge när den blå och rostig hamnade på gården , våren 1997... Efter 3-4 v blev de affär. Pruta på en bil ja själv haft tillome winkwink




Här har vi just hämtat och påväg mot garage med lyft så man kan kolla läget...


https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-b02b81f2fb882a8df4d954eb2cee2050.jpg

Världens bästa bil säger jag. I med batteri och nog snurra den igång efter lite hjälp med soppa till pumpen lol Kunde köra upp på trailern roll



På plats för första utvärdering.. Inga skandaler i transport och det är ju alltid skönt ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-119ca5a7759d329718cd794b24ac92b0_large.jpg



Imorn blir de allafall "första mecken".  Motionera igång bromsar, ställa upp lite tomgång och kika på kopplingsfjädern

Aja. Vi hörs på!

Senast redigerat av jennykandel (12 februari 2022)

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
fadret
14 augusti 2016 · 1 125 Inlägg

Detta ska följas,roligt att du fick köpa tillbaka den

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Po_mP
14 augusti 2016 · 325 Inlägg

*Följer

(biltokig)
KolGruvan
14 augusti 2016 · 1 450 Inlägg

Kommer följas :-)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
mr_birch
14 augusti 2016 · 264 Inlägg

Följer smile

Volvo 945 "Daimkrysset" (1998)
Volvo 244 "Sotarn" (1984)
jennykandel
14 augusti 2016 · 114 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-df1f938f49c2921876c85e11271262e1.jpg

Idag blev det koll av bromsar mm. Gick väl både bra och dåligt. Bak gick de lätt men fram låg de på lite. En kolv på varje sida va lite bråkig men behövde allafall bara riva av ena oket. Såg att jag har lite jobb inför vintern och köpa en repsats med nya gummin och allt då de va lite spruckna. Men tillslut så gick de relativt lätt allihop.

Hade också ett av varje ok. De ena var bättre än andra, i skrivande stund minns jag bara på vänster sida men allafall

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-e393dd398b3094bc396116b85a869c4f.jpg

Så ser de ut. Hörde att Volvo tog dem som hade lägst pris "för stunden" när bilarna byggdes ungefär, men 2 olika tror jag inte man fick tonguetongue

Ställde även upp tomgången lite och koppling tog väldigt långt ner. Armen på lådan va lite böjd och troligen inte rätt fjäder heller. Men de gick allafall spänna lite så det blev bättre!

Bytte en säkring och lite erj-gnugg så funka alla lampor också big_smilecool
Liten provtur sen rulla vi hemåt på andra sidan stan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-85e2ab85fab44916a1e4dceb99e9c6f5.jpg

Lite mat måste bilen få wink



https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-a791934c34f33632fa77bd8b25c0feaa.jpg

Pärlorna  big_smile


Ikväll blev de inte så mycke mer kanske. Lite puts från spindlar o äckel invändigt. Klura på ny idé för högtalarna som under mellansysterns tid, blev utbytt + en träram som hindra fönstervevar att få plats. Både fult och störigt men vi hade allafall så förut..

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-63277de903c624fd34e1568a02cd54a5.jpg



Imorgon jobbar man kvällsskift, men eftersom bilen kom hem kan de allt hinnas lite mer småpill.


*Närmaste planer:

Nya regskyltar
Avgasupphängning
Bromsbelägg
Leta likadant bromsok
Misstänker en fjäder gått av..
Leta Resten av ett komplett nytt avgassystem
Dörrlås och lås bagagelucka
Styrstag, vänster fram krokigt
Svetsa 2 balkar underrede &
Skrapa bort ytrost och dra på body
Fixa världens tråkigaste skada på taket... Får bli provisoriskt i protest!


* Vill ha:

Vita blinkers och nya bak. (Har sett sidan v.parts)
Större fälgar
Aluminiumgrill
Ev de äldre backspeglarna
Sänkningssats

Senast redigerat av Jenny_VW (15 augusti 2016)

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
V_O-L-V_O
15 augusti 2016 · 555 Inlägg

GRYM historia om bilen...men så tråkigt med din pappa.
Härligt att bilen (73;a!?) är tillbaka hos dig/er!!!
Följer...

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
jennykandel
15 augusti 2016 · 114 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
GRYM historia om bilen...men så tråkigt med din pappa.
Härligt att bilen (73;a!?) är tillbaka hos dig/er!!!
Följer...

Japp en 73 a big_smile Kul att du följer *tummen upp*

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
Po_mP
15 augusti 2016 · 325 Inlägg

Men den ser ju jätte fin ut ju smile Kul å få tillbaka en bil man ägt tidigare smile

(biltokig)
Nickeboii
15 augusti 2016 · 762 Inlägg

Jenny_VW skrev:
Kärt återseende!
Va faktiskt lite med nöd och näppe jag fick köpa tillbaka den, då herrn verkar gilla att samla på gamla godingar.. Var allafall min sambo som såg bilen stående på en gård, slog på reg och mycket riktigt avställd och såg allmänt bortglömd ut. Jag hade inga planer på Volvo igen kanske, men trist när en bil man fixat, hamnar i nya händer o blir stygg onödigt fort. En snilleblixt en sömnlös natt och på den vägen är det... Den tillhör ju oss cool  Ja var ju bara en snorunge när den blå och rostig hamnade på gården , våren 1997...

Här har vi just hämtat och påväg mot garage med lyft så man kan kolla läget...


En annan kul grej,  2009 fanns de bara 14st GL i trafik i Sverige..

Aja. Vi hörs på!

Det är roligt att se att en 73:a GL blir räddad! Mycket trevliga bilar det där. Har den kvar insprutningen? smile

Jag köpte min 144 GL 2009 så det innebär att den var mer unik då än vad den är nu, eftersom att den var en av de 14 GL som rullade då. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
jennykandel
15 augusti 2016 · 114 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Jenny_VW skrev:
Kärt återseende!
Va faktiskt lite med nöd och näppe jag fick köpa tillbaka den, då herrn verkar gilla att samla på gamla godingar.. Var allafall min sambo som såg bilen stående på en gård, slog på reg och mycket riktigt avställd och såg allmänt bortglömd ut. Jag hade inga planer på Volvo igen kanske, men trist när en bil man fixat, hamnar i nya händer o blir stygg onödigt fort. En snilleblixt en sömnlös natt och på den vägen är det... Den tillhör ju oss cool  Ja var ju bara en snorunge när den blå och rostig hamnade på gården , våren 1997...

Här har vi just hämtat och påväg mot garage med lyft så man kan kolla läget...


En annan kul grej,  2009 fanns de bara 14st GL i trafik i Sverige..

Aja. Vi hörs på!

Det är roligt att se att en 73:a GL blir räddad! Mycket trevliga bilar det där. Har den kvar insprutningen? smile

Jag köpte min 144 GL 2009 så det innebär att den var mer unik då än vad den är nu, eftersom att den var en av de 14 GL som rullade då. smile

Haha angående kommentaren hade det varit kul o se hur de ser ut idag.. De kom bara upp när ja googlade Volvo 140 big_smile. Nej tyvärr.. Hade velat veta mer jag också ...  Kan väl bli nå annat kul framöver

Senast redigerat av jennykandel (16 augusti 2016)

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
jennykandel
15 augusti 2016 · 114 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-4c3834e56f1553068f224a97610c4873.jpg

Liten tvätt idag. Inget hit utan lister överallt så lika mkt jobb o ta bort vatten efter..


Tog en titt i skuffen också.  Ingen list på luckan och låset saknas. Så där nere fanns mycke kul..
Torka torrt och spola rent i dräneringshålen.   Vart sitter för övrigt fler?? Från takluckan går ner i stolpen vet ja, hur många finns?

Blev allafall lite bättre.  Hittade dock lite rost också. *tummen ner*



https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-07a6849d7ac36e41dfb3a8bc0a44d778.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49448/49448-f43c6c477c6b70ed7f2c47a384eed0ee.jpg

Bättre men inte bra!
Såg ut som de behövs lite nya kablar osv också.

Senast redigerat av Jenny_VW (15 augusti 2016)

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
cars4ever
16 augusti 2016 · 834 Inlägg

För att vara en så gamma bil ser det ändå inte så illa ut rostmässigt. Följer givetvis smilel

Senast redigerat av cars4ever (16 augusti 2016)

Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Volvo V70N "GLT" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
Nickeboii
16 augusti 2016 · 762 Inlägg

jennykandel skrev:

Garagemuppen skrev:

Jenny_VW skrev:
Kärt återseende!
Va faktiskt lite med nöd och näppe jag fick köpa tillbaka den, då herrn verkar gilla att samla på gamla godingar.. Var allafall min sambo som såg bilen stående på en gård, slog på reg och mycket riktigt avställd och såg allmänt bortglömd ut. Jag hade inga planer på Volvo igen kanske, men trist när en bil man fixat, hamnar i nya händer o blir stygg onödigt fort. En snilleblixt en sömnlös natt och på den vägen är det... Den tillhör ju oss cool  Ja var ju bara en snorunge när den blå och rostig hamnade på gården , våren 1997...

Här har vi just hämtat och påväg mot garage med lyft så man kan kolla läget...


En annan kul grej,  2009 fanns de bara 14st GL i trafik i Sverige..

Aja. Vi hörs på!

Det är roligt att se att en 73:a GL blir räddad! Mycket trevliga bilar det där. Har den kvar insprutningen? smile

Jag köpte min 144 GL 2009 så det innebär att den var mer unik då än vad den är nu, eftersom att den var en av de 14 GL som rullade då. smile

Haha angående kommentaren hade det varit kul o se hur de ser ut idag.. De kom bara upp när ja googlade Volvo 140 big_smile. Nej tyvärr.. Hade velat veta mer jag också ...  Kan väl bli nå annat kul framöver

Om du hade varit medlem i Svenska Volvo 140 klubben så hade du haft svaret på din fråga, för i den senaste klubbtidningen står det precis hur många Volvo 140 det finns kvar. Hur många som finns kvar av respektive typkod och hur många som är i trafik. Så om du ger mig typkoden på bilen, alternativt regnumret så kan jag kolla upp det åt dig! smile Typkoden står på den silvriga brickan på torpedväggen på förarsidan. Det borde stå något i stil med 1444841Y. Ifall det är den typkoden på din bil är det den enda kvarvarande och den har varit en Polisbil. smile

Senast redigerat av Garagemuppen (16 augusti 2016)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
jennykandel
16 augusti 2016 · 114 Inlägg

Garagemuppen skrev:

jennykandel skrev:

Garagemuppen skrev:
Det är roligt att se att en 73:a GL blir räddad! Mycket trevliga bilar det där. Har den kvar insprutningen? smile

Jag köpte min 144 GL 2009 så det innebär att den var mer unik då än vad den är nu, eftersom att den var en av de 14 GL som rullade då. smile

Haha angående kommentaren hade det varit kul o se hur de ser ut idag.. De kom bara upp när ja googlade Volvo 140 big_smile. Nej tyvärr.. Hade velat veta mer jag också ...  Kan väl bli nå annat kul framöver

Om du hade varit medlem i Svenska Volvo 140 klubben så hade du haft svaret på din fråga, för i den senaste klubbtidningen står det precis hur många Volvo 140 det finns kvar. Hur många som finns kvar av respektive typkod och hur många som är i trafik. Så om du ger mig typkoden på bilen, alternativt regnumret så kan jag kolla upp det åt dig! smile Typkoden står på den silvriga brickan på torpedväggen på förarsidan. Det borde stå något i stil med 1444841Y. Ifall det är den typkoden på din bil är det den enda kvarvarande och den har varit en Polisbil. smile

Blev ägarbyte med snigelpost men ska absolut gå med när allt är klart.
1444961 Y har den.  Lär inte stå med då den varit avställd sen december tror jag.

Senast redigerat av jennykandel (16 augusti 2016)

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
Nickeboii
16 augusti 2016 · 762 Inlägg

jennykandel skrev:

Garagemuppen skrev:

jennykandel skrev:

Haha angående kommentaren hade det varit kul o se hur de ser ut idag.. De kom bara upp när ja googlade Volvo 140 big_smile. Nej tyvärr.. Hade velat veta mer jag också ...  Kan väl bli nå annat kul framöver

Om du hade varit medlem i Svenska Volvo 140 klubben så hade du haft svaret på din fråga, för i den senaste klubbtidningen står det precis hur många Volvo 140 det finns kvar. Hur många som finns kvar av respektive typkod och hur många som är i trafik. Så om du ger mig typkoden på bilen, alternativt regnumret så kan jag kolla upp det åt dig! smile Typkoden står på den silvriga brickan på torpedväggen på förarsidan. Det borde stå något i stil med 1444841Y. Ifall det är den typkoden på din bil är det den enda kvarvarande och den har varit en Polisbil. smile

Blev ägarbyte med snigelpost men ska absolut gå med när allt är klart.
1444961 Y har den.  Lär inte stå med då den varit avställd sen december tror jag.

Det finns 47 sådana kvar i registret varav 41 är avställda smile Det är för övrigt samma modell som min, så det är lite skoj! smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
jennykandel
17 augusti 2016 · 114 Inlägg

Garagemuppen skrev:

jennykandel skrev:

Garagemuppen skrev:

Om du hade varit medlem i Svenska Volvo 140 klubben så hade du haft svaret på din fråga, för i den senaste klubbtidningen står det precis hur många Volvo 140 det finns kvar. Hur många som finns kvar av respektive typkod och hur många som är i trafik. Så om du ger mig typkoden på bilen, alternativt regnumret så kan jag kolla upp det åt dig! smile Typkoden står på den silvriga brickan på torpedväggen på förarsidan. Det borde stå något i stil med 1444841Y. Ifall det är den typkoden på din bil är det den enda kvarvarande och den har varit en Polisbil. smile

Blev ägarbyte med snigelpost men ska absolut gå med när allt är klart.
1444961 Y har den.  Lär inte stå med då den varit avställd sen december tror jag.

Det finns 47 sådana kvar i registret varav 41 är avställda smile Det är för övrigt samma modell som min, så det är lite skoj! smile

Jaha coolt ! Tack.
Men snart blire en till i bruk å coolbig_smile
Nu e ja medlem i klubben å tongue

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
jennykandel
19 augusti 2016 · 114 Inlägg

Fick tag i lite grejer till framvagnen, ganska schyssta girling bromsok att renovera i vinter. Och sist men inte minst en alu-grill från -67a.   Tycker den i plast blir tråkig. Min är endå urblekt osv och helt original e tråkigt... Så lite lätt styling blir det. cool

Senast redigerat av jennykandel (19 augusti 2016)

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
Mahlberg
23 augusti 2016 · 506 Inlägg

Bara att kämpa på smile

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
jennykandel
24 augusti 2016 · 114 Inlägg

Hemma och kastar i sig lite mat. Ikväll ska ja kika lite på en kompis 164 om de är nå grejer som kan passa. big_smile

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang