Uppgradera ljudet i min första bil, 2005 Toyota Corolla E12

Kalium
14 augusti 2016 · 35 Inlägg

Vid 21 års ålder har jag äntligen införskaffat mig min första bil. Som ljudnörd så är det dock svårt att leva med orginalljudet så något måste göras åt det.

Det jag tänkte börja med är att byta huvudenhet, högtalare i framdörrarna, samt dämpa framdörrarna.
Budgeten är för tillfället ganska skral, vet inte om jag har något jobb framåt hösten så kan inte spendera så mycket som jag skulle vilja just nu.

Det jag har kommit fram till just nu är detta:
http://i.imgur.com/xnR8nPt.png

DLS-högtalarna verkar vara en rätt bra deal, samma diskant som i deras Ultimate-kit för typ 3600kr. Har inte bestämt mig för någon huvudenhet ännu men jag står och väljer mellan Kenwood DPX-5000BT och Pioneer FH-X730BT. Det skiljer bara någon hundrig i pris mellan dom så prisskillnaden är inget jag bryr mig om.

Kenwooden lämnar på pappret mer effekt så vitt jag kan se men Pioneeren skulle tydligen ha lite bättre mjukvara mer filter osv samt tidskompensation. Hur viktigt är det? Vilken huvudenhet skulle ni ha valt? Eller rekommenderar ni någon annan i samma prisklass?

Sedan så undrar jag rent allmänt hur jag gör för att få bäst ljud (ljudkvalitet, inte ljudvolym). Har bra koll på hemmaljud och har byggt ett gäng högtalare, förstärkare osv men har absolut noll koll på billjud och hur det funkar. Hur får man till någon slags låda bakom högtalarna i dörren? Hur tätar man?

Fjong
14 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

När det gäller stereon så skulle jag kikat på en enkeldin från alpine istället. UTE 92BT ligger i din prisklass och har fått bra betyg av dom som testat den. Annars en begagnad IDE/CDE 178BT, en mycket populär stereo som låter väldigt bra och är väldigt mångsidig.

Sen ska du också tänka på att stereons effekt är max effekt och inte rms. Dom brukar ligga på runt 10w rms så vill du ha ut det mesta av dina högtalare behövs ett separat slutsteg för att driva dom.

Tycker att du ska kika på CarAudioFabrication på youtube, en mycket bra kanal där han går igenom det mesta du frågar efter (installation, tidscomp, eqs etc) Mycket lärorikt.

Kalium
14 augusti 2016 · 35 Inlägg

Jo, förstår att man aldrig får ut 4x50W från en sån liten pryl.

Menar du att man får mer för pengarna med enkeldin? Jag känner inget direkt behov av dubbeldin, jag vill ha bäst ljud helt enkelt och möjlighet att spela musik via bluetooth. Får man bättre ljud för pengarna med enkeldin så låter ju det som en bättre idé.

Tack för tipset om youtubekanalen, ska kika lite där ikväll.

Hittade en CDE-178BT på blocket, dock för 1900kr. Finns det något annat bra på blocket eller andra begagnat-sidor?

Fjong
14 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Enkeldin brukar i regel ha bättre ljud för samma peng ja.

Kika på billjud gruppen på facebook, borde gå att få tag i en vettig för runt 1500. Var försiktig bara, finns en del oärliga människor som vanligt. Glöm inte att kolla så att monteringsram, mic å sådant följer med smile

Kalium
14 augusti 2016 · 35 Inlägg

Alright, har begärt att få komma med i dom två stora billjudsgrupperna jag hittade på Facebook.

Har några fler frågor. På enkeldin monteringsramen till Corollan så är det inga "hållare" på sidorna, kolla här http://www.brl.se/sv/artiklar/montering … -2007.html
På dubbeldin som jag har i kundvagnen i första inlägget så ser det ut att följa med några grejor till sidorna. Håller monteringramen utan något slags stöd? Eller vilar huvudenheten på något bak i utrymmet bakom?

Har kollat lite på den youtubekanalen och det där med behandling av dörrar verkar vara jäkligt viktigt. Vet själv från egen erfarenhet inom hemmaljud hur viktigt det är med en bra låda. Det verkar som att bland det första man bör göra är att täcka för det stora hålet som brukar vara på dörrarna. Vet inte exakt hur Corollan ser ut då jag inte har plockat bort dörrsidan själv någon gång och i detta youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=NqMQmbh5ghw så syns det inte så tydligt för plasten som är för. Men jag antar att jag måste köpa någon slags plast och kapa till och täcka för med. Farsan är hemmasnickare på fritiden så jag har tillgång till en del verktyg men vet inte hur det är att jobba med plast. Har kollat och det finns små 6mm akrylplastskivor på Jula http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … st-341070/ och det finns någon slags PVC-platta "Foamalux" på Bauhaus som är 10mm http://www.bauhaus.se/pvc-platta-foamal … 000mm.html dock ej i Sundsvall eller i närheten.

Sedan undrar jag över det här med högtalaradaptrar. Har ju funderat på dessa http://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalara … mdorr.html men är det någon mening att försöka bygga egna? Är lite oklart om det är styckpris eller pris för ett par där så ska ringa om det imorgon bitti.

Finns det något mer enkelt man kan göra med dörrsidorna annat än att täcka för hålet och sätta på såna där ljuddämpningsmattor?

Fjong
14 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Har dom, gjort det så så antar jag att det håller men aldrig haft att göra med nån så vet ej. Du kan ju fråga BRL, dom bör ha monterat det.

Att få en stabil dörr och tät dörr är mycket viktigt ja, ifall den flexar eller läcker så försvinner kraften ifrån konen. I båda mina bilar sitter högtalarna i dörrsidan i sig och inte dörren så har aldrig tätat hål i dörren på det sättet. Om inget annat kan du ju testa att bara dämpa till en början och sedan gå vidare med att också täta dörren så märker du också skillnaden. Har inte jobbat mycket med plast men att ha en plast som inte smälter när man tex sågar den är ju bra. Plasten jag använde för att bygga men stereoram smälte så det var lite bökigt.

Ett annat sätt skulle ju kunna vara att plasta en bit som passar i hålet på dörren. Tillverka en egen bit som passar perfekt av glasfiber alltså. Om det blir lättare eller svårare än att kapa en bit beror lite på hur dörren ser ut såklart.

Att bygga egna adaptrar är inte helt fel, dom man köper brukar ofta vara kanske klen plast i och blir inte lika stabila.

Kalium
14 augusti 2016 · 35 Inlägg

Jag har ingen aning hur det egentligen fungerar det där med att plasta själv. Hittade ett starter-kit på BRL men det kostade en 1000-lapp. Känns som att det borde gå att göra billigare med färdig plast redan som man kapar till.

Fjong
14 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Köper du det på biltema blir det avsevärt mycket billigare. Men förmodligen dyrare än en plastbit ja, men den blir formpassad. Om inte dörrsidan är jämn så kan det vara svårt att få en plastskiva att passa bra, var så jag tänkte.

Kalium
14 augusti 2016 · 35 Inlägg

Ja just det, Biltema finns ju också. Om jag har tid imorgon och om vädret är bra så kan jag försöka få loss dörrsidan och ta lite bilder och se hur det ser ut där bakom.

Kalium
15 augusti 2016 · 35 Inlägg

Verkar vara lite begränsat på just CDE/IDE178. Har hittat några få som jag skrivit till men inte fått svar ännu eller så är dom sålda redan.
Om man kollar på en ny, vad skiljer en CDE/IDE178 mot t.ex en sån här? http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ute-92bt.html eller den här https://nardik.se/produkt/KENWOOD-KDC-BT53U

Tror jag har ett 200-300kr presentkort på Nårdik som jag skulle kunna använda.

Senast redigerat av Kalium (15 augusti 2016)

Fjong
15 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Dom går åt ja, dom som kommer ut säljs ganska fort. Inte hört nån 92a själv så kan inte säga men folk verkar riktigt nöjda med den också. Vet ej hur kenwooden står sig emot den alpinen.

Kalium
20 augusti 2016 · 35 Inlägg

Lyckades få tag på en Alpine CDA-137BTi till ett bra pris, är väl snäppet bättre än IDE-178BT va?

Har fått hem paketet från BRL också, dock inte hämtat ut det ännu. Har dock en fundering över hur jag ska montera dom i dörrarna på bästa sätt. Har inte öppnat upp mina dörrar men finns ett klipp på youtube där en kille plockar isär sin Corolla. Den ser inte ut exakt som min men väldigt lik i alla fall. https://www.youtube.com/watch?v=NqMQmbh … mp;t=2m17s

Orginalhögtalarna tycks vara fastnitade med plastnitar som man får borra bort. Inga problem, antar att man kan få tillbaka orginalhögtalaren på något vis ändå sen när man ska sälja bilen. Killen i klippet fick med någon monteringsring till sina högtalare, antar att det inte följer med någon sådan till DLS RMC6.2? Jag har i alla fall köpt ett par såna här adaptrar http://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalara … mdorr.html som ska passa min bil. Jag undrar då hur jag ska få fast adaptern i dörrsidan och hur jag får fast elementen i adaptern. Det finns ju tre skruvhål i adaptern men dörrsidan är ju bara plåt. Jag har aldrig jobbat i plåt, bara trä, så jag har inte ens haft en tanke på hur jag ska göra. Ska man köra någon slags bult och en mutter på baksidan? Det funkar ju om man inte monterar dit elementet först. Men sedan, hur får jag fast elementet i adaptern? Den är ju i plast antar jag och den ser inte ut att vara så tjock.

Fjong
20 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Jag skulle säga att 137an är snäppet vassare än 178an ljudmässigt ja, märkte en klar förbättring i kontrollen på basen när jag bytte min 178 till en 137a. Men 137an är inte lika mångsidig som 178an pga att den inte har x-over och bara 5 bands eq. Men jag är mycket nöjd med min 137a, snabb och smidig med bättre blåtand än 178 men utan dsp så blir det lite lite inställningar.

Meningen med adaptrarna du köpte är väl att dom ska passa som original, alltså nita dom med. Beroende på hur du fäster högtalaren så är det möjligt att du kan sätta fast dom med bult och mutter istället om du kan montera adapter först och sen högtalare. Svårt att säga utan att titta på grejerna först. En av anledningarna till att många sätter dit en MDF ring istället, ofta stabilare än plast adaptrarna som finns.

Kalium
20 augusti 2016 · 35 Inlägg

Alright, men 137 har väl 7-bands EQ, tidskompensering, samt filter? Står väl så på BRL i alla fall?

Har börjat med en dörrsida nu. Det jävlades en hel del när jag skulle borra bort nitarna men fick till det efter många svordomar. Hade ingen kamera med mig idag, men tar med mig den imorgon. Adaptern jag köpte passar bra, men hålen är inte riktigt 100% på rätt plats men bör gå ändå. Samma gällande hålen på högtalarna och adaptern, inte helt 100 men borde funka. Är inte heller helt säker på att jag kommer kunna få till diskanterna i dörrarna, men ska försöka göra det. Annars får jag fundera ut hur i helvete jag ska få kabel till instrumentbrädan för att montera dom där.

Hann nästan få på ett helt paket med sån där ljuddämpningsmatta på dörren. Har lite småfix kvar bara. Den räckte förvånansvärt väl faktiskt. Jag köpte ju tre paket för jag tänkte att det blir kanske lagom för två dörrar, men det som står på förpackningen verkar stämma, ett paket för en dörr. Kanske tar bakdörren på förarsidan med tredje paketet, sitter så jäkla långt bak ändå i lillbilen. Verkar göra rätt stor skillnad i alla fall. Går man och knackar på dörren på förarsidan och jämför med den obehandlade dörren på passagerarsidan så är det en stor skillnad, till och med min mormor skulle höra skillnad. Hoppas det blir bättre ljud och att den går lite tystare.

Undrar också hur det funkar med sån där säkerhetskod till orginalstereon. Har hört att det brukar kunna finnas sådana och om man plockar ur den så behöver man koden när man stoppar tillbaka den sen. Hur vet jag om min har en sådan kod och hur får man tag på den?

Bassiehof
20 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Du ska använda motorolja när du borrar i metall. Och lågt varvtal för att inte bränna borret.

I vissa bilar finns det hål i instrumentbrädan, som Volvo och Saab, men jag har nu en Nissan och har lagt en (minst) 2,5 mm2 kabel bakom dörrens gummilist. Den enda synliga biten blir från listen fram till diskanten. Det blir faktiskt bättre ljud(bild) om den spelar ovanpå instrumentbrädan. 

Du dämpar bara plåten eller? Det har jag också gjort med bitumen från Biltema. Du behöver mjukt dämpmaterial också. Jag använder http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000021215/

Gick nästan åt en hel rulle till bara framdörrarna, bara småbitar kvar. Hängt det i buntband. Och fönstren går att öppna och stänga.

Senast redigerat av Bassiehof (20 augusti 2016)

Kalium
20 augusti 2016 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du ska använda motorolja när du borrar i metall. Och lågt varvtal för att inte bränna borret.

I vissa bilar finns det hål i instrumentbrädan, som Volvo och Saab, men jag har nu en Nissan och har lagt en (minst) 2,5 mm2 kabel bakom dörrens gummilist. Den enda synliga biten blir från listen fram till diskanten. Det blir faktiskt bättre ljud(bild) om den spelar ovanpå instrumentbrädan. 

Du dämpar bara plåten eller? Det har jag också gjort med bitumen från Biltema. Du behöver mjukt dämpmaterial också. Jag använder http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000021215/

Gick nästan åt en hel rulle till bara framdörrarna, bara småbitar kvar. Hängt det i buntband. Och fönstren går att öppna och stänga.

För sent, redan pajat två-tre stycken borrar. Men tror det var något billigt skräp också bara. Men kan fixa någon olja och tänka på att köra på lågt varvtal när jag borrar andra sidan.

Jag kanske ska kika på om jag kan dra kabel från dörren på något smidigt sätt då om det ger bättre ljud. Tror jag kan få problem ändå med plastkåpan på dörrsidan som täcker för diskanten eftersom den nya diskanten är mycket större än den gamla.

http://www.silentcoat.co.uk/products/si … tarter-set sådant kit har jag tre stycken av. Fick på lite drygt tre ark av den där tunna silvriga mattan på plåten, sätter resten på insidan av plastdörrsidan. Den äggkartongsformade biten antar jag att jag ska sätta bakom elementet, på insidan av den yttersta plåten, för att dämpa reflektioner bakom elementet. Den sista grejen verkar det som att jag ska sätta typ runt elementet mellan den inre plåten (baffeln) och plastsidan? Det satt ett lager med sån där dämpningsfilt över nästan hela dörrsidan. Satt även något slags typ skumgummi på ett ställe också. Men visst, kanske blir aktuellt med lite mer dämpning sen framöver men börjar såhär och ser hur det blir.

Fjong
21 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Den grafiska eqn är 7 band och den parametriska 5 band, inte testat den grafiska själv än. Tidscomp finns såklart och ett hpf med 3 eller 4 förinställda lägen.

Nitar kan vara lite jävliga, vill gärna snurra också. Är du lite händig så kan du ju slipa borren lite så dom blir vassa igen fast är dom av dålig kvalité och du vill borra mer än bara 6 nitar så kan du ju köpa lite bättre grejer.

Glöm inte att rengöra ytorna du sätter dämpmatta på. Om dom har kvar den så finns en smidig liten roller på biltema som underlättar att trycka dit den med smile

Kalium
21 augusti 2016 · 35 Inlägg

Fjong skrev:
Den grafiska eqn är 7 band och den parametriska 5 band, inte testat den grafiska själv än. Tidscomp finns såklart och ett hpf med 3 eller 4 förinställda lägen.

Nitar kan vara lite jävliga, vill gärna snurra också. Är du lite händig så kan du ju slipa borren lite så dom blir vassa igen fast är dom av dålig kvalité och du vill borra mer än bara 6 nitar så kan du ju köpa lite bättre grejer.

Glöm inte att rengöra ytorna du sätter dämpmatta på. Om dom har kvar den så finns en smidig liten roller på biltema som underlättar att trycka dit den med smile

Aha okej, då förstår jag.

Jo problemet jag stötte på var att dom ville snurra. Den första fick jag bort jätteenkelt men dom andra två ville snurra. Fick gå och hämta en polygrip och hålla fast niten samtidigt som jag borrade sönder den. Kommer nog behöva slipa upp dom jag använde igår, vet inte om vi har några fler i lagom storlek.

Rengjorde ytorna med disktrasa och varmt vatten och sedan torkade jag torrt med en handduk. Det verkade räcka. Jag använder en liten typ färgroller som funkar alldeles utmärkt. Där den inte får plats så trycker jag med fingrarna bara.

NIzmO Ollikkala Racing
21 augusti 2016 · 1 724 Inlägg

Kalium skrev:
Undrar också hur det funkar med sån där säkerhetskod till orginalstereon. Har hört att det brukar kunna finnas sådana och om man plockar ur den så behöver man koden när man stoppar tillbaka den sen. Hur vet jag om min har en sådan kod och hur får man tag på den?

Har rivit lite i frugans stereo och har inte behövt slå in nån kod.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Kalium
21 augusti 2016 · 35 Inlägg

NIzmO skrev:

Kalium skrev:
Undrar också hur det funkar med sån där säkerhetskod till orginalstereon. Har hört att det brukar kunna finnas sådana och om man plockar ur den så behöver man koden när man stoppar tillbaka den sen. Hur vet jag om min har en sådan kod och hur får man tag på den?

Har rivit lite i frugans stereo och har inte behövt slå in nån kod.

Men har hon en Corolla årsmodell 05?

Har varit ute i stugan hela dagen idag och grejat. Allt som kunde jävlas jävlades för mig så allt tog mycket längre än det borde ha gjort. Fick lite hjälp av farsgubben för att hinna klart med allt innan det blev mörkt. Kan inte köra ner fönsterrutorna hela vägen ner för dom tar i något, antagligen delningsfiltret. Men det är bara sista 5-7cm som inte går.

Hur blev ljudet då? Ja, med orginalstereon så känns det "begränsat". Kan inte spela speciellt hög volym innan det börjar tappa trycket liksom. Det är i diskanten det märks störst skillnad tycker jag, blev mycket öppnare och klarare. Hade dock bara Closer To The Truth med Tony Joe White och det albumet låter ganska "vasst" oavsett anläggning så det blev inte bättre med sprillans nya oinspelade diskanter. Antar att ljudet kommer att bättra på sig allt eftersom jag spelar och jag hoppas att det blir bättre också när jag byter stereo.

Hade lite problem med att få tillbaka dörrsidorna, men det gick. Vet inte riktigt om det blev speciellt tystare när man åker vanlig landsväg med det märktes skillnad när man åker på dålig grusväg, antagligen för att plåtarna vibrerar mindre.

Vi fäste adaptrarna med bult+låsmutter och högtalarna skruvades fast i adaptrarna med vanlig skruv. Delningsfiltret bultade vi fast i dörren med bult+låsmutter. Vi gjorde två stycken hål i dörren för bultarna.

För diskanterna så fick vi göra egna fästen i plåt och sedan fäste vi diskanterna på fästena med dubbelhäftande tejp. Ska bli spännande den dagen man ska ta loss dom från fästena... Diskanterna var betydligt mycket större än gamla så vi fick karva bort lite på plastkåpan på dörrsidan för att det skulle få plats.

Vet inte vad som var bäst att göra med kablarna egentligen men jag tog orginalkabeln som gick till basen och körde den till delningsfiltret. Sedan nya kablar till basen och diskanten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang