A3 1,8 TS kokar

Lmartenson
14 augusti 2016 · 35 Inlägg

Hej!
Jag har en audi a3 1,8 TS kokade i somras, när jag har börjat felsöka nu hittar jag ett läckage på kylflänsen där tempgivaren och slangen är fäst mot motorn som många har haft problem med att de spricker och börjar läcka. Tänker därför att detta är en följdskada. Det som är konstigt är att tempmätaren i bilen fungerar precis som den ska. Kylfläkten tycker jag verkar gå igång lite som den vill mest... Är det någon som kan tipsa om hur jag ska ta mig vidare i felsökningen?

Tack på förhand smile

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Fast, ett läckage där skulle då i sin tur innebära att du "tappar allt vatten", vilket du skulle få varning om först.

Vad är det som är märkligt med att tempmätaren fungerar som den ska menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lmartenson
14 augusti 2016 · 35 Inlägg

Det läckte extremt lite, nu är det lagat, läckan alltså. Tempmätaren går upp i temperatur som den ska men trots att bilen kokar så står det att motorn är 90 grader

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Lmartenson skrev:
Det läckte extremt lite, nu är det lagat, läckan alltså. Tempmätaren går upp i temperatur som den ska men trots att bilen kokar så står det att motorn är 90 grader

Kanske en dum fråga; men är du säker på att den kokar?

Det -kan- vara så enkelt att du har ett läckande lock till expansionskärlet. Dels sitter det en övertrycksventil i det, och sen har du även en oring på insidan som ska täta. Fungerar inte det så försvinner vattnet (och trycket). Tappar du dessutom tryck, så "kokar" bilen tidigare (temperaturmässigt).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lmartenson
15 augusti 2016 · 35 Inlägg

Det bubblar rätt rejält i expansionskärlet, inte riktigt popcorn, men nästan. Igår körde jag 22 mil med bilen när jag kom fram och det bubblade rejält under huven, bilen höll 90grader enligt instrument och gick precis som vanligt... Börjar bli rejält konfunderad....

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
Lmartenson
15 augusti 2016 · 35 Inlägg

Körde förövrigt med kylarlocket lissat 2-3 varv med tanke just på ventilen smile

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
it_mutt Avstängd
15 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Lmartenson skrev:
Det bubblar rätt rejält i expansionskärlet, inte riktigt popcorn, men nästan. Igår körde jag 22 mil med bilen när jag kom fram och det bubblade rejält under huven, bilen höll 90grader enligt instrument och gick precis som vanligt... Börjar bli rejält konfunderad....

Jag skulle iaf börja med locket (mest för att det är billigast).

Sen har jag iofs en IR-termometer, så steget efter det hade varit att kolla vad expansionskärlet håller för temp (köper att alla inte har tillgång till en IR-termometer).

Bara för att utesluta; om du kommer fram, det kokar, och du stänger av bilen...det fortsätter koka då? Just för att utesluta att bubblandet är annat än just kokande vatten.

- - Edit - -

Köra med locket lossat skulle jag inte rekommendera; OM locket fungerar som det ska finns det en risk att du släpper ut tryck, får du lägre tryck så kokar också vattnet/kylarvätskan tidigare (än om det är under tryck).

Ventilen ska som sagt bara öppna när det blir för högt tryck i systemet. OM den inte fungerar (som i; att den inte stänger) får det samma effekt som ett borttaget lock (inte riktigt men iaf).

Senast redigerat av it_mutt (15 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lmartenson
17 augusti 2016 · 35 Inlägg

Oftast hör jag bara att det knäpper i vattenledningarna och när jag då lossar kylar locket börjar det bubbla helavägen upp i expansionskärlet. Knäppandet är inte vanligt värme knäpp utan knäppande blandat med bubblande/gurglande.

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
it_mutt Avstängd
17 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Lmartenson skrev:
Oftast hör jag bara att det knäpper i vattenledningarna och när jag då lossar kylar locket börjar det bubbla helavägen upp i expansionskärlet. Knäppandet är inte vanligt värme knäpp utan knäppande blandat med bubblande/gurglande.

Ja, fast att det börjar bubbla upp gör det även på en "frisk" bil om du öppnar locket till expansionskärlet (just då för att du genom att ta bort locket sänker trycket).

Kokar den så ska du kunna se det genom expansionskärlet utan att ta av locket, plus att locket i sig, via övertrycksventilen, ska släppa på trycket.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lmartenson
17 augusti 2016 · 35 Inlägg

Jo att det bubblar upp, men här fortsätter det stormkoka i minuter efteråt.

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
it_mutt Avstängd
17 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Ja, jo jag köper det, men dels om det kokar -innan- du öppnar locket, så kommer övertrycksventilen öppna. Gör den inte det kommer så småningom vatten att leta sig ut genom överfyllnadshålet. Skulle båda dessa fallera, så kommer någon slang, någonstans nästan garanterat ge med sig.

Jag skulle leta upp något vis att faktiskt mäta vilken temp som expansionskärlet har. Om så bara på utsidan. Om vattnet kokar (dvs är en "bra bit" över 100c under förutsättning att du har rätt glykolblandning och det faktum att det är under tryck), så bör expansionskärlet i sig iaf ligga runt 100c även det.

Men igen, om du kommer fram, och stänger av bilen; fortsätter det koka då?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lmartenson
17 augusti 2016 · 35 Inlägg

Ja man hör att det bubblar rejält under huven, men det ser lugnt ut i expansionskärlet tills det att jag öppnar då brakar hellvetet lös....

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
it_mutt Avstängd
17 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Lmartenson skrev:
Ja man hör att det bubblar rejält under huven, men det ser lugnt ut i expansionskärlet tills det att jag öppnar då brakar hellvetet lös....

Fast just det sista där gör det på fler bilar. Vet folk som öppnat och efteråt fått fylla på flera liter i systemet igen.

Men som sagt, försök få till en mätning på något vis där

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lmartenson
17 augusti 2016 · 35 Inlägg

Okej! Tack för ditt engagemang. Ska mäta temperaturen senare idag. Tror annars att jag anammar gasa tills det rasar....

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
Stefan7neson
17 augusti 2016 · 394 Inlägg

Hej.
Kan det möjligen vara så att du inte fått ut all luft när du fixade läckan?
Kolla ifall du får någon värme i kupén, om inte så är det säkert luft i systemet.

Vet att iaf på A4 B6 kan det vara lite besvärligt att få ut all luft, och då bubblar det fint i systemet..

Med vänlig hälsning Stefan

Lmartenson
17 augusti 2016 · 35 Inlägg

Det värmer på fullt, läckan var bar lite och läckte bara under tryck så nivån blev aldrig såpass låg att jag egentligen behövde lufta, men det har jag gjort ändå, för säkerhetsskull. Så luft ska det inte vara..

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
it_mutt Avstängd
17 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Anledningen till att jag är lite tveksam till det faktiska kokandet kan jag ju då avslöja;

Det är din tempmätare. Felande tempmätare/tempgivare brukar resultera i något av följande;

1) Mätaren går inte upp alls
2) Mätaren går i topp
3) Mätaren fungerar som den ska "större delen av tiden" men får emellanåt lite ryck och antingen trillar ner i botten eller upp i topp under en stund, för att sen återgå till att visa rätt värde.

Även luft i systemet kan resultera i beskrivning tre där, fast på audi är det i sin tur vanligt att luft i systemet fastnar på andra ställen och inte passerar vid tempgivaren.

Senast redigerat av it_mutt (17 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lmartenson
17 augusti 2016 · 35 Inlägg

Det är liksom detta som gör mig frågande till hela problemet, tempmätaren visar att allt är bra och beter sig 100% som i vilken annan fungerande bil som helst... Men nånstans i kylsystemet blir det för varmt!

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
jaka54
17 augusti 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det kommer alltså en massa vit rök (Vattenånga) när du öppnar motorhuven?
Byt termostat... det är billigast. Annars misstänker man ju att topplockspackningen har gått eftersom det bubblar så j.. ur expnsionskäret , vilket inte är normalt.
Har du kollat kylaren så inte den är igensatt?

MustangHT1967
23 september 2016 · 94 Inlägg

Den kokande kylvätskan kan vara avgaser pga spricka i toppen ,skev topp , topplockspackning som har havererat.
Går att mäta om det finns avgaser i kylvätskan.

Senast redigerat av MustangFB1968 (23 september 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang