Peugeot 407 HDi 2006 slår på något slags felläge

TFF
15 augusti 2016 · 14 Inlägg

Tjenare! Farsan har en 407 HDi från 2006 med 2,2liters dubbelturbo motorn. Rätt rolig bil att köra då den är fölrvånansvärt styv i upphängningen, och drar riktit bra. Men på senare tid har den börjat uppföra sig lite konstigt. Vid gaspådrag, mer än cirka 1/3, så hostar den till, motorlampan börjar lysa, farthållaren slutar fungera, och bilen tappar sgs all kraft. Start från 0km/h då detta "felläge" slagit på känns ungefär som att åka i 20km/h i 6:an och sedan gasa. Detta brukar lösa sig själv efter att bilen stått någon timme, men det är ju fan inte roligt, då bilen i princip blir o körbar. Vill det sig riktigt illa stannar bilen dessutom då detta inträffar, och blir väldigt svårstartad. Omkörningar blir ju därav omöjliga, och inte sällan får man stanna bilen vid landsvägskanten och försöka starta den igen. 

Bilen är inte ens så värst mycket medkörd, 165tkm, och har rätt bra servicehistoria, dock är den tyskimporterad av någon ägare före oss.

Den enda modifikation som gjorts (mig veterligen) är att 4st 12mm hål blivit borrade genom katalysatorn, vilket gjordes i ett försök att avhjälpa detta problem, och det underlättade till så stor del att problemet var försvunnet under några månaders tid, men har nu återvänt med full styrka.

Några ideér?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2016 · 17 477 Inlägg

TFF skrev:
Tjenare! Farsan har en 407 HDi från 2006 med 2,2liters dubbelturbo motorn. Rätt rolig bil att köra då den är fölrvånansvärt styv i upphängningen, och drar riktit bra. Men på senare tid har den börjat uppföra sig lite konstigt. Vid gaspådrag, mer än cirka 1/3, så hostar den till, motorlampan börjar lysa, farthållaren slutar fungera, och bilen tappar sgs all kraft. Start från 0km/h då detta "felläge" slagit på känns ungefär som att åka i 20km/h i 6:an och sedan gasa. Detta brukar lösa sig själv efter att bilen stått någon timme, men det är ju fan inte roligt, då bilen i princip blir o körbar. Vill det sig riktigt illa stannar bilen dessutom då detta inträffar, och blir väldigt svårstartad. Omkörningar blir ju därav omöjliga, och inte sällan får man stanna bilen vid landsvägskanten och försöka starta den igen. 

Bilen är inte ens så värst mycket medkörd, 165tkm, och har rätt bra servicehistoria, dock är den tyskimporterad av någon ägare före oss.

Den enda modifikation som gjorts (mig veterligen) är att 4st 12mm hål blivit borrade genom katalysatorn, vilket gjordes i ett försök att avhjälpa detta problem, och det underlättade till så stor del att problemet var försvunnet under några månaders tid, men har nu återvänt med full styrka.

Några ideér?

Ska vara tråkig och säga som de flesta idag: läs av felkoder. Undrar om rengöringen om partikelfilter inte fungerar och bilen får spelnär den försöker. Kan vara dieselpumpen med, hade vi på våra firmabilar. Får inte hoppas det, dyrt.

Rensa inte katten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TFF
17 augusti 2016 · 14 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

TFF skrev:
Tjenare! Farsan har en 407 HDi från 2006 med 2,2liters dubbelturbo motorn. Rätt rolig bil att köra då den är fölrvånansvärt styv i upphängningen, och drar riktit bra. Men på senare tid har den börjat uppföra sig lite konstigt. Vid gaspådrag, mer än cirka 1/3, så hostar den till, motorlampan börjar lysa, farthållaren slutar fungera, och bilen tappar sgs all kraft. Start från 0km/h då detta "felläge" slagit på känns ungefär som att åka i 20km/h i 6:an och sedan gasa. Detta brukar lösa sig själv efter att bilen stått någon timme, men det är ju fan inte roligt, då bilen i princip blir o körbar. Vill det sig riktigt illa stannar bilen dessutom då detta inträffar, och blir väldigt svårstartad. Omkörningar blir ju därav omöjliga, och inte sällan får man stanna bilen vid landsvägskanten och försöka starta den igen. 

Bilen är inte ens så värst mycket medkörd, 165tkm, och har rätt bra servicehistoria, dock är den tyskimporterad av någon ägare före oss.

Den enda modifikation som gjorts (mig veterligen) är att 4st 12mm hål blivit borrade genom katalysatorn, vilket gjordes i ett försök att avhjälpa detta problem, och det underlättade till så stor del att problemet var försvunnet under några månaders tid, men har nu återvänt med full styrka.

Några ideér?

Ska vara tråkig och säga som de flesta idag: läs av felkoder. Undrar om rengöringen om partikelfilter inte fungerar och bilen får spelnär den försöker. Kan vara dieselpumpen med, hade vi på våra firmabilar. Får inte hoppas det, dyrt.

Rensa inte katten.

Detdär med partikelfilter låter lite vagt bekant, vill minnas någon föregående Peugeot HDI vi hade fick något liknande då partikelfiltret stockades, ska kanske pröva lyckan på något peugeot specialiserat forum, då inte heller felkodsavläsning gav så värst mycket senast vi gjorde det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang