MYSTISKT FEL: Peugeot 4 - varning motortemperatur?

Memmaatre
15 augusti 2016 · 2 Inlägg

Hej,

Efter att min Peugeot 4 Turbo (308) stått still i cirka två veckor i garage så började varningar komma om motortemperaturen. Oavsett kallt eller varmt eller hur långt eller kort jag hunnit köra så står temperaturmätaren på max värme. Till sist kom också "ENGINGE FAULT" - "STOP ENGINE". Bilen var aningen svårstartad ibland tills jag upptäckte att kylarvätskan var nästan helt slut. Lämnade in bilen på Mekonomen och de undersökte men fann inget läckage och nollställde felet i datorn samt provtryckte systemet, fyllde på kylarvätska. Efter cirka en dags körning så var det samma visa igen. Ibland men det var längesedan nu så sjunker temperaturmätaren ett kort tag för att sedan rekordsnabbt stiga igen. Denna gång är det inte några problem att starta bilen. Det enda utöver alla varningar är att fläkten går på högvarv långt efter att motorn är avstängd. Oljan är svart och inte gråmelerad eller vattning.

Nu kommer det märkliga. En släkting till mig som har samma modell (dock inte turbo) vars bil vi hämtade ut samma dag (årsmodeller 2013) kom hem från semestern och kunde konstatera samma fel på sin bil. Då hade den stått i sex veckor utan nån körning.

Frågor kring detta;
1) Någon mer som känner igen felet / haft detta?
2) Vad kan det vara?
3) Vanligt fel i Peugeot 308?
4) Något man kan åtgärda själv - bryta strömmen eller nåt liknande? Något man kan kolla?

Vänlig hälsning
Mem

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2016 · 17 470 Inlägg

Lämna in. Ofta elfel på dessa bilar, det kommer säkert fler.

Vad du kan göra själv är att se till se till så kylsystemet är ordentligt luftat. Kan ta en stund så om verkstäder har lite bråttom ibland så...

Låt inte denna bil stå mer än cirka 10 dagar utan konstant laddning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rille0
17 augusti 2016 · 2 021 Inlägg

tempgivaren brukar kunna spöka på dom här motorerna, men kolla felkoder/ få bilen felsökt innan du börjar byta delar hejvilt, på vissa ep6 motorer så sitter tempsensorn inbyggd i termostathuset och kan ej bytas separat, även den elektriska termostaten i sig kan balla ur ibland, inte helt ovanligt fel.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang