Pris för denna reparation?

rcy
18 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:

it_mutt skrev:
Var just det jag menade; kommer man med delarna själv så är det inte ovanligt att jobbet tar "längre tid", att det ex.vis läggs på 1h på tiden. Och det i sin tur givetvis för att verkstaden inte gör någon förtjänst på delarna.

Sådana verkstäder anlitar man givetvis inte.
Det finns sjyssta verkstäder som inte ser något problem i att bara få förtjänsten dom gör på tiden.

Det förutsätter ju i sin tur att du får reda på att den där extra timmen är "dötid" och bara rent tillägg.

Inte särskilt svårt, man ringer helt enkelt och förklarar vad man vill ha gjort och får en tidsåtgång på detta.
Sen berättar man att man har egna delar. Ändras då plötsligt tidsåtgången så är det bara att leta vidare.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
it_mutt Avstängd
18 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

it_mutt skrev:

rcy skrev:

Sådana verkstäder anlitar man givetvis inte.
Det finns sjyssta verkstäder som inte ser något problem i att bara få förtjänsten dom gör på tiden.

Det förutsätter ju i sin tur att du får reda på att den där extra timmen är "dötid" och bara rent tillägg.

Inte särskilt svårt, man ringer helt enkelt och förklarar vad man vill ha gjort och får en tidsåtgång på detta.
Sen berättar man att man har egna delar. Ändras då plötsligt tidsåtgången så är det bara att leta vidare.

Samtidigt är det som så att vissa "lågprisprylar" har sunkig passform, då tar saker och ting längre tid. Om man då beräknar detta (då verkstaden inte vet vad du kommer med för bråte) är det i sin tur inte heller något märkligt.

Sen är det givetvis som så att det är som skrivit tidigare i tråden; i vissa fall blir "lufttiden" per automatik inbakad genom listorna med tidsåtgång för div moment.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
18 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:

it_mutt skrev:

Det förutsätter ju i sin tur att du får reda på att den där extra timmen är "dötid" och bara rent tillägg.

Inte särskilt svårt, man ringer helt enkelt och förklarar vad man vill ha gjort och får en tidsåtgång på detta.
Sen berättar man att man har egna delar. Ändras då plötsligt tidsåtgången så är det bara att leta vidare.

Samtidigt är det som så att vissa "lågprisprylar" har sunkig passform, då tar saker och ting längre tid. Om man då beräknar detta (då verkstaden inte vet vad du kommer med för bråte) är det i sin tur inte heller något märkligt.

Sen är det givetvis som så att det är som skrivit tidigare i tråden; i vissa fall blir "lufttiden" per automatik inbakad genom listorna med tidsåtgång för div moment.

Du tar för givet att man kommer med lågprisprylar, vilket inte har nämnts någonting om tidigare.

Dessutom kan jag garantera att verkstäderna har marginal inbakad i sina listtider. Finns inte en chans att en vinstdrivande verkstad skulle klocka varje moment och säga "detta tar 22 minuter" och sen inte debitera en timme ut mot kunden, så alla tider dom uppger är garanterat med inräknad marginal och sedan avrundade uppåt.

it_mutt Avstängd
18 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

it_mutt skrev:

rcy skrev:
Inte särskilt svårt, man ringer helt enkelt och förklarar vad man vill ha gjort och får en tidsåtgång på detta.
Sen berättar man att man har egna delar. Ändras då plötsligt tidsåtgången så är det bara att leta vidare.

Samtidigt är det som så att vissa "lågprisprylar" har sunkig passform, då tar saker och ting längre tid. Om man då beräknar detta (då verkstaden inte vet vad du kommer med för bråte) är det i sin tur inte heller något märkligt.

Sen är det givetvis som så att det är som skrivit tidigare i tråden; i vissa fall blir "lufttiden" per automatik inbakad genom listorna med tidsåtgång för div moment.

Du tar för givet att man kommer med lågprisprylar, vilket inte har nämnts någonting om tidigare.

Dessutom kan jag garantera att verkstäderna har marginal inbakad i sina listtider. Finns inte en chans att en vinstdrivande verkstad skulle klocka varje moment och säga "detta tar 22 minuter" och sen inte debitera en timme ut mot kunden, så alla tider dom uppger är garanterat med inräknad marginal och sedan avrundade uppåt.

Då var det dags för dig igen...läs för helv...

VAR tar jag -för givet- att man kommer med lågprisprylar? Jag påstår inte ens att -alla- "lågprisprylar" har dålig passform.... "Vissa "lågprisprylar" ... då tar saker och ting längre tid." Med andra ord, och för att göra det så lätt som möjligt för dig att förstå; OM man kommer med lågprisprylar, så KAN dessa ha lite sämre passform. DÅ tar saker och ting givetvis längre tid.

Och med det var diskussionen över med dig även för denna gång.

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
18 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:
Då var det dags för dig igen...läs för helv...

VAR tar jag -för givet- att man kommer med lågprisprylar? Jag påstår inte ens att -alla- "lågprisprylar" har dålig passform.... "Vissa "lågprisprylar" ... då tar saker och ting längre tid." Med andra ord, och för att göra det så lätt som möjligt för dig att förstå; OM man kommer med lågprisprylar, så KAN dessa ha lite sämre passform. DÅ tar saker och ting givetvis längre tid.

Och med det var diskussionen över med dig även för denna gång.

Lågprisprylar har inte nämnts en enda gång i denna tråd förräns du gör det, det är allt jag säger.
En diskussion blir meningslös om man hela tiden ändrar förutsättningarna, men det har jag försökt förklara för dig tidigare utan framgång så jag tänker inte försöka igen.
Ska vi lägga diskussionen på den nivån så måste det även tas med i beräkningen såna saker som kompetensen på mekanikern, skicket på bilen, möjliga fabrikationsfel, sjukdom, fastrostade muttrar, följdfel och hundratals andra variabler. Det blir totalt omöjligt att föra en vettig diskussion, vilket oftast också blir resultatet av att försöka diskutera med dig.

Senast redigerat av rcy (18 augusti 2016)

it_mutt Avstängd
18 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

it_mutt skrev:
Då var det dags för dig igen...läs för helv...

VAR tar jag -för givet- att man kommer med lågprisprylar? Jag påstår inte ens att -alla- "lågprisprylar" har dålig passform.... "Vissa "lågprisprylar" ... då tar saker och ting längre tid." Med andra ord, och för att göra det så lätt som möjligt för dig att förstå; OM man kommer med lågprisprylar, så KAN dessa ha lite sämre passform. DÅ tar saker och ting givetvis längre tid.

Och med det var diskussionen över med dig även för denna gång.

Lågprisprylar har inte nämnts en enda gång i denna tråd förräns du gör det, det är allt jag säger.
En diskussion blir meningslös om man hela tiden ändrar förutsättningarna, men det har jag försökt förklara för dig tidigare utan framgång så jag tänker inte försöka igen.
Ska vi lägga diskussionen på den nivån så måste det även tas med i beräkningen såna saker som kompetensen på mekanikern, skicket på bilen, möjliga fabrikationsfel, sjukdom, fastrostade muttrar, följdfel och hundratals andra variabler. Det blir totalt omöjligt att föra en vettig diskussion, vilket oftast också blir resultatet av att försöka diskutera med dig.

Fast, om någon kommer med "egna delar" är det givetvis fullt möjligt att det -är- illapassande lågprisdelar, precis som att det lika väl kan vara "välpassande originaldelar", det begriper väl t.o.m. du?!

Här har -ingen- ändrat förutsättningarna. Eller jo, du slog fast att detta -är- förutsättningarna; när någon kommer med egna delar är det just bara välpassande delar. Det har i sin tur inte heller någon skrivit att det är. Så du får anta, men inte jag (fast jag inte gjorde det utan bara påpekade att det är en möjlighet)...intressant...det där känns igen.

Gällande att ändra förutsättningarna och föra vettiga diskussioner så kommer här en liten lista på vad dina preferenser verkar vara gällande att föra en vettig diskussion;

Du behöver inte läsa vad som faktiskt skrivs.

Om du väl läser vad det faktiskt skrivs, så väljer du att adaptera det till att handla om något helt annat.

När du blir ombedd att hänvisa (t.o.m. till något så lättillgängligt som lagtexter) så gör du inte detta utan flyttar fokus från det så gott du kan (gärna till något din opponent har skrivit).

När för den del din opponent backar upp det denne påstår med svar från, inom området, bestämmande organ, som bekräftar det din opponent skriver, utöver de lagtexter, länkar och annat som bifogats, så stämmer detta till trots inte och du gör gärna som vid de få tillfällen du faktiskt läser vad opponenten skriver ... dvs; koppla det till något  helt annat.


Så jodå, visst kan du det där med att föra diskussioner...

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lill3bror
18 augusti 2016 · 1 397 Inlägg

Kan ni inte skicka varandras telefonummer i PM till varandra och ta de på telefon istället...

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
rcy
18 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:

it_mutt skrev:
Då var det dags för dig igen...läs för helv...

VAR tar jag -för givet- att man kommer med lågprisprylar? Jag påstår inte ens att -alla- "lågprisprylar" har dålig passform.... "Vissa "lågprisprylar" ... då tar saker och ting längre tid." Med andra ord, och för att göra det så lätt som möjligt för dig att förstå; OM man kommer med lågprisprylar, så KAN dessa ha lite sämre passform. DÅ tar saker och ting givetvis längre tid.

Och med det var diskussionen över med dig även för denna gång.

Lågprisprylar har inte nämnts en enda gång i denna tråd förräns du gör det, det är allt jag säger.
En diskussion blir meningslös om man hela tiden ändrar förutsättningarna, men det har jag försökt förklara för dig tidigare utan framgång så jag tänker inte försöka igen.
Ska vi lägga diskussionen på den nivån så måste det även tas med i beräkningen såna saker som kompetensen på mekanikern, skicket på bilen, möjliga fabrikationsfel, sjukdom, fastrostade muttrar, följdfel och hundratals andra variabler. Det blir totalt omöjligt att föra en vettig diskussion, vilket oftast också blir resultatet av att försöka diskutera med dig.

Fast, om någon kommer med "egna delar" är det givetvis fullt möjligt att det -är- illapassande lågprisdelar, precis som att det lika väl kan vara "välpassande originaldelar", det begriper väl t.o.m. du?!

Här har -ingen- ändrat förutsättningarna. Eller jo, du slog fast att detta -är- förutsättningarna; när någon kommer med egna delar är det just bara välpassande delar. Det har i sin tur inte heller någon skrivit att det är. Så du får anta, men inte jag (fast jag inte gjorde det utan bara påpekade att det är en möjlighet)...intressant...det där känns igen.

Gällande att ändra förutsättningarna och föra vettiga diskussioner så kommer här en liten lista på vad dina preferenser verkar vara gällande att föra en vettig diskussion;

Du behöver inte läsa vad som faktiskt skrivs.

Om du väl läser vad det faktiskt skrivs, så väljer du att adaptera det till att handla om något helt annat.

När du blir ombedd att hänvisa (t.o.m. till något så lättillgängligt som lagtexter) så gör du inte detta utan flyttar fokus från det så gott du kan (gärna till något din opponent har skrivit).

När för den del din opponent backar upp det denne påstår med svar från, inom området, bestämmande organ, som bekräftar det din opponent skriver, utöver de lagtexter, länkar och annat som bifogats, så stämmer detta till trots inte och du gör gärna som vid de få tillfällen du faktiskt läser vad opponenten skriver ... dvs; koppla det till något  helt annat.


Så jodå, visst kan du det där med att föra diskussioner...

Jag har, precis som alla andra i tråden, inte på något vis nämnt något om delarnas passform. Detta för att hålla diskussionen generell och meningsfull istället för att grotta ner sig i detaljer och göra varenda fall specifikt och unikt.

Vad gäller dina övriga synpunkter gällande mig så antar jag att det härstammar från diskussionen där jag hävdade att man ska hålla sig till höger på motorvägen, något du bestämt argumenterade emot.
Ett generellt påstående som "man ska hålla till höger på motorvägen" fick dig att fullkomligt gå i taket och du började rada upp massor med undantag där man inte ska hålla till höger. Återigen, ändrade förutsättningar och oförmåga att föra en generell diskussion angående vad man får anta är normalfallet.

Evildan
18 augusti 2016 ·

Priset är ok.    .

it_mutt Avstängd
18 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:
[
Jag har, precis som alla andra i tråden, inte på något vis nämnt något om delarnas passform. Detta för att hålla diskussionen generell och meningsfull istället för att grotta ner sig i detaljer och göra varenda fall specifikt och unikt.

Vad gäller dina övriga synpunkter gällande mig så antar jag att det härstammar från diskussionen där jag hävdade att man ska hålla sig till höger på motorvägen, något du bestämt argumenterade emot.
Ett generellt påstående som "man ska hålla till höger på motorvägen" fick dig att fullkomligt gå i taket och du började rada upp massor med undantag där man inte ska hålla till höger. Återigen, ändrade förutsättningar och oförmåga att föra en generell diskussion angående vad man får anta är normalfallet.

Jag nämnde "dålig passform" som en möjlig anledning till att verkstäder "lägger på en timme" på arbetstiden, även om tiden som specificeras är väl tilltagen för arbetet, om det handlar om "utomstående delar".
Detta då det de facto -är- som så att vissa lågprisprylar har värdelös passform, så -kan- en verkstad mycket väl ha det i åtanke när de lägger på den där "extra timmen" om du kommer med egna delar. Det behöver alltså inte vara enbart för att få in lite av det de missade på att få skaffa delarna (även om det också är en möjlighet).


Sen att du vill jämställa det med att "grotta ner sig i detaljer och göra varenda fall specifikt och unikt.", ja det får ju stå för dig.

Men med detta har jag inte heller sagt att TS kommer med illapassande lågprisdelar, jag har inte sagt att TS kommer med välpassande pissdyra delar, jag har inte sagt att alla lågprisdelar passar dåligt, eller att alla dyra delar passar bra. Jag har således inte ändrat på några förutsättningar, utan bara pekat på en möjlig förklaring till varför vissa verkstäder gör på det viset.






Nej, inte den diskussionen alls. Sen får du gärna tro att  jag dels "gick i taket" och att det var därför om du vill och det gör dig lyckligare (fast så var inte fallet).

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
18 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:
[
Jag har, precis som alla andra i tråden, inte på något vis nämnt något om delarnas passform. Detta för att hålla diskussionen generell och meningsfull istället för att grotta ner sig i detaljer och göra varenda fall specifikt och unikt.

Vad gäller dina övriga synpunkter gällande mig så antar jag att det härstammar från diskussionen där jag hävdade att man ska hålla sig till höger på motorvägen, något du bestämt argumenterade emot.
Ett generellt påstående som "man ska hålla till höger på motorvägen" fick dig att fullkomligt gå i taket och du började rada upp massor med undantag där man inte ska hålla till höger. Återigen, ändrade förutsättningar och oförmåga att föra en generell diskussion angående vad man får anta är normalfallet.

Jag nämnde "dålig passform" som en möjlig anledning till att verkstäder "lägger på en timme" på arbetstiden, även om tiden som specificeras är väl tilltagen för arbetet, om det handlar om "utomstående delar".
Detta då det de facto -är- som så att vissa lågprisprylar har värdelös passform, så -kan- en verkstad mycket väl ha det i åtanke när de lägger på den där "extra timmen" om du kommer med egna delar. Det behöver alltså inte vara enbart för att få in lite av det de missade på att få skaffa delarna (även om det också är en möjlighet).


Sen att du vill jämställa det med att "grotta ner sig i detaljer och göra varenda fall specifikt och unikt.", ja det får ju stå för dig.

Men med detta har jag inte heller sagt att TS kommer med illapassande lågprisdelar, jag har inte sagt att TS kommer med välpassande pissdyra delar, jag har inte sagt att alla lågprisdelar passar dåligt, eller att alla dyra delar passar bra. Jag har således inte ändrat på några förutsättningar, utan bara pekat på en möjlig förklaring till varför vissa verkstäder gör på det viset.

Det är ju precis det jag säger.
Delar -kan- ha dålig passform. Mekanikern -kan- vara inkompetent. Det -kan- vara fabrikationsfel även på originaldelar. Delar -kan- vara fastrostade. Det -kan- vara en ovanlig bil. Det -kan- uppstå hundratals olika situationer som man inte räknat med. Problemet är att ska man ta med varenda liten situation som kan uppstå så blir det helt enkelt omöjligt att diskutera den enklaste sak, och det är vad jag försökt förklara för dig.
Man får helt enkelt anta att förutsättningarna är vad man kan kalla normalfallet, vilket i den här diskussionen är att delarna passar, eller så får man specificera förutsättningarna och säga "om du kommer med piratdelar så kan verkstaden lägga på en timme för dålig passform", vilket ingen här har gjort.

it_mutt Avstängd
18 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:
Det är ju precis det jag säger.
Delar -kan- ha dålig passform. Mekanikern -kan- vara inkompetent. Det -kan- vara fabrikationsfel även på originaldelar. Delar -kan- vara fastrostade. Det -kan- vara en ovanlig bil. Det -kan- uppstå hundratals olika situationer som man inte räknat med. Problemet är att ska man ta med varenda liten situation som kan uppstå så blir det helt enkelt omöjligt att diskutera den enklaste sak, och det är vad jag försökt förklara för dig.
Man får helt enkelt anta att förutsättningarna är vad man kan kalla normalfallet, vilket i den här diskussionen är att delarna passar, eller så får man specificera förutsättningarna och säga "om du kommer med piratdelar så kan verkstaden lägga på en timme för dålig passform", vilket ingen här har gjort.

För sakens skull så tycker jag nog du ska läsa, allt, en gång till. Sen tar du en paus, grunnar lite på vad du läst. Läser igen, grunnar lite till och sen läser du en gång till. När du gjort detta så kan du knåpa ihop ett svar (eller för all del; låt bli), när det är klart; tänk över vad du läste, tänk över vad du skrivit - minst tre-fyra gånger. SEN postar du.

Jag tar det en sista gång, fattar du fortfarande inte så får det vara (det får det vara i vilket fall som av nedan angiven anledning); Verkstaden kan, när du väljer att komma med egna delar VÄLJA att -utgå- från att det kommer vara illapassande budgetdelar och därför väljer de att lägga på en timme i arbetstid. Det betyder givetvis inte i verkligheten att delarna de facto passar dåligt. Det kan även/eller givetvis vara rent bara för att få in lite extra pengar då de inte tjänar något på delarna. Det är inget som jag säger att alla verkstäder gör, men, det finns de som gör det. Det är inte heller någon "ytterlighet" som i "1/10.000" gör det.

Det handlar inte om att diskutera varenda liten situation, det handlar om att ta upp scenariot där en verkstad tar högre timpeng när du kommer med dina egna delar (vilket görs. Igen; inte av alla). Och två möjliga förklaringar till varför.

Så, nu har "ingen", ännu inte en gång, påpekat att "om du kommer med egna delar så kan verkstaden mycket väl lägga på en timmes extratid för arbetet för att de garderar sig mot att man kommer med illapassande piratdelar"

Och "ingen" har, inte en gång till, påpekat att "det kan också vara som de gör just bara för att de förlorat pengar på att sälja delarna till dig".

Och "ingen" har, inte en gång till, utgått från att någon alls kommer med illapassande delar, utan bara påpekat att det finns delar som passar dåligt, och att det finns verkstäder som gör på detta vis.






Men, som vanligt så läser du inte, eller förstår inte. Sen vet jag inte riktigt vem som gjorde dig till moderator över diskussionsmaterialet i denna tråd (heller), men du har en oerhörd förmåga att anse dig bestämma vad som -får- ingå i diskussionen och inte, även om det fortfarande är inom ämnet. Fast det har jag frågat dig förr, och du kunde inte svara då heller. Om du inte gillar att en ny infallsvinkel tas upp inom ämnet; besvara det inte. Och med det sagt, för i ärlighetens namn tror jag inte du kommer ta dig tid att förstå denna gången heller, så är det slutdiskuterat med dig från min sida.

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
NR
18 augusti 2016 · 59 Inlägg

Vad händer om kunden köper fel delar och bilen hänger på lyften utan bromsar
vem betalar för den tiden
om det egna bromsoket går sönder vem ska stå för bytet av oket igen
minst 15% påslag på arbete när kunden köper eget
dom flesta vet inte vad dom ska köpa ändå blir ofta fel

Muttley
18 augusti 2016 ·

NR skrev:
Vad händer om kunden köper fel delar och bilen hänger på lyften utan bromsar
vem betalar för den tiden
om det egna bromsoket går sönder vem ska stå för bytet av oket igen
minst 15% påslag på arbete när kunden köper eget
dom flesta vet inte vad dom ska köpa ändå blir ofta fel

Eftersom de är majoritet runt hörnet verkstäder som godkänner att du har med delarna så blir de nog ingen direkt garanti.  Kunden får helt enkelt skylla sig själv om något går sönder.

En auktoriserad hade förmodligen bara skrattat om du kommer in med delar köpt från tyskland.  Åtminstone här, och vissa jag känner som är kopplade till mekonomen.

Lalo59
18 augusti 2016 · 25 Inlägg

it_mutt skrev:
Var just det jag menade; kommer man med delarna själv så är det inte ovanligt att jobbet tar "längre tid", att det ex.vis läggs på 1h på tiden. Och det i sin tur givetvis för att verkstaden inte gör någon förtjänst på delarna.

Hejsan.

Exakt.

Jag köper helst mina reservdelar själv strax under originalet antingen från Tyskland eller annat EU land.

Jag kollar alltid med original nummer för den tänkta delen som ska bytas så att det alltid blir en bra passform.

Än så länge har jag inte missat något.

Prisbilden kan variera enormt mycket när man undersöker marknaden efter delar till just bilar.

Den ene är expert på bromsar och avgassystem och har kanonpriser bara på dessa delar.

O.s.v

Sedan skriver jag alltid ett antal brev om prisförfrågningar innan jag bestämmer vem som vinner att byta delen för mig.

Denna metod är kanske krävande men jag har sparat ett antal laxar.

:LG

Muttley
18 augusti 2016 ·

JohnMayLives skrev:
Mekonomen & andra "auktoriserade verkstäder", eller märkesverkstäder för den delen, vill ha TB (förtjänsten) även på delarna...Det finns undantag dock, en auktoriserad märkesverkstad jag frågat hade inga som helst problem att montera den av mig inköpta originaldelen (inköpt i Tyskland från auktoriserad märkes-handlare, ca 30% billigare än i Sverige). Att jag inte får nån "garanti" på jobbet är givet, men lämnar man en felfritt fungerande bil så vill man ha detsamma tillbaka (bytte delen i förebyggande syfte)

Men du har självklart ingen garanti om något brister i bromsok eller om skivor är kass, så är de dåliga lågprissaker du köper så är du ju inte garanterad att få tillbaka bilen i samma skick.   

En mindre runt hörnet har ofta mycket lägre omkostnader dessutom så de behöver inte bry sig så mycket om förtjänsten på att sälja delar, även om de tjänar på det.

Tycker för den delen att it_mutt inte har så taskig attityd, han är väldigt saklig i sina inlägg. Men sen läser vissa bara för snabbt så de blir en sörja av det smile

Lalo59
18 augusti 2016 · 25 Inlägg

tkd_rille skrev:

NR skrev:
Vad händer om kunden köper fel delar och bilen hänger på lyften utan bromsar
vem betalar för den tiden
om det egna bromsoket går sönder vem ska stå för bytet av oket igen
minst 15% påslag på arbete när kunden köper eget
dom flesta vet inte vad dom ska köpa ändå blir ofta fel

Eftersom de är majoritet runt hörnet verkstäder som godkänner att du har med delarna så blir de nog ingen direkt garanti.  Kunden får helt enkelt skylla sig själv om något går sönder.

En auktoriserad hade förmodligen bara skrattat om du kommer in med delar köpt från tyskland.  Åtminstone här, och vissa jag känner som är kopplade till mekonomen.

Hejsan

Angående bromsok så finns det firmor som renoverar ditt gamla ok.

Eller om bilen käkar en massa ok så kan man köpa för några hundralappar ett ok från skroten och renovera upp det.

Och sedan när den renovering är klar så skifta oket i din egen personbil.

Och om du har gott om tid renovera det sekundära oket.

:LG

Muttley
18 augusti 2016 ·

Lalo59 skrev:

tkd_rille skrev:

NR skrev:
Vad händer om kunden köper fel delar och bilen hänger på lyften utan bromsar
vem betalar för den tiden
om det egna bromsoket går sönder vem ska stå för bytet av oket igen
minst 15% påslag på arbete när kunden köper eget
dom flesta vet inte vad dom ska köpa ändå blir ofta fel

Eftersom de är majoritet runt hörnet verkstäder som godkänner att du har med delarna så blir de nog ingen direkt garanti.  Kunden får helt enkelt skylla sig själv om något går sönder.

En auktoriserad hade förmodligen bara skrattat om du kommer in med delar köpt från tyskland.  Åtminstone här, och vissa jag känner som är kopplade till mekonomen.

Hejsan

Angående bromsok så finns det firmor som renoverar ditt gamla ok.

Eller om bilen käkar en massa ok så kan man köpa för några hundralappar ett ok från skroten och renovera upp det.

Och sedan när den renovering är klar så skifta oket i din egen personbil.

Och om du har gott om tid renovera det sekundära oket.

:LG

Tack för tipsen, men jag är själv utbildad bilmekaniker även om jag aldrig jobbat med yrket smile   Köper bara nya bromsok och säljer bort de gamla oken som jag renoverar själv.

rcy
19 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag är ny på sidan men ser redan ett "mönster" när Mutt är med i trådarna, dålig attityd o mycket "gnäll & osämja"...

Man behöver inte vara här särskilt länge för att se det mönstret, jag har aldrig stött på någon tidigare med en sådan fenomenal förmåga att döda diskussioner.
Men välkommen, det här är (oftast) ett helt ok ställe att diskutera och lära sig på. smile

Richtenb
19 augusti 2016 · 1 359 Inlägg

Sen får vi tänka på att det är lättare att få ett bra pris av en VETTIG mekaniker utanför storstäderna till ett bra pris. Det är ingen vetenskaplig undersökning som gjorts men man måste vårda sina kunder om inte kunderna själva står på rad utanför. Nu lämnar jag sällan in bilen utan gör det mesta själv men jag känner max till 2-3 mekaniker i sthlm som är vassa utan att allt ska kosta 5 siffrigt.

Senast redigerat av Richtenb (19 augusti 2016)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang