Nya bakdäck

Viktors
16 augusti 2016 · 5 Inlägg

Tjena. Sitter och funderar på om jag ska fixa nya däck i bak till bilen.
Orsaken är att jag vill ha bättre grepp. Sitter nu p-zero corsa assymetrico i bak, 285/35-18 med ca 1,9 bar varma.
Går knappt att launcha på ettan, står stilla och gör en burnout istället eller börjar hoppa om man kör med anti-spinnen på.

Däcken var ju inte billiga, så borde ha bra grepp tycker man. Men i alla fall, någon som har något tips på däck? Struntar i om de är dåliga i regn sålänge de har bra grepp torrt. Vill inte ha något mjukt R-däck heller som är slut efter 200 mil..

Tack för hjälpen.
Viktor

AdamDahlstrom Fotograf
17 augusti 2016 · 155 Inlägg

Jobbar med däck dagligen och dem däck som vi tycker är bäst är såklart dem ledande premium märkerna (Continental, Michelin, Goodyear, Bridgestone, Pirelli) men något jag skulle rekommendera är antingen
Michelin Pilot Sport 3, eller också Continental SportContact 3, båda jättebra däck med bra grepp
både på blöt och torr asfalt! Continentalet är ett litet tystare däck jämfört med Michelinet.

När det gäller däck handlar det faktiskt ofta om att ju dyrare däcket är ju bättre är det.
Köper man ett "billigare" däck är det oftast inte något att ha heller.

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
3milius
25 augusti 2016 · 296 Inlägg

AdamDahlstrom skrev:
Jobbar med däck dagligen och dem däck som vi tycker är bäst är såklart dem ledande premium märkerna (Continental, Michelin, Goodyear, Bridgestone, Pirelli) men något jag skulle rekommendera är antingen
Michelin Pilot Sport 3, eller också Continental SportContact 3, båda jättebra däck med bra grepp
både på blöt och torr asfalt! Continentalet är ett litet tystare däck jämfört med Michelinet.

När det gäller däck handlar det faktiskt ofta om att ju dyrare däcket är ju bättre är det.
Köper man ett "billigare" däck är det oftast inte något att ha heller.

Håller med fullt ut.

Däremot, P-zero är inte billiga däck som trådskaparen nämnde,
ren och skär katastrof om prestandan brister på ett dylikt "High end" däck.

Men tekniken verkar gå fortare fram hos Michelin och de andra.

Jag kommer prova Bridgestone Potenza RE002 på en bil med lite pulver då de ger bra magkänsla,
och kanske främst då treadwear inte är långt ifrån lika dåligt som ett R-däck. Med andra ord bör det finnas grepp.

Trådskapare; Varför inte R-däck om du vill maximera grepp? Ja, de tar slut fort bak på en sport/muskelbil,
men att handikappa en bil i ett område där den annars glänser för att spara pengar, jag ser inte poängen.
Bilen kostar väl mer i bara försäkring om året än däckförbrukning?

baltis
31 augusti 2016 · 1 948 Inlägg

1,9 bar i ett mjukt "gatudäck"?
Säker på att du inte får mer greppp  oom du ökar till 2,3-2,4?

Angående vad du ska ha för däck så tycker jag du ska satsa på michelin pilot super sport... cup2 säger  dom jag talat med har väldigt bra hållbarhet... däremot vet jag inte hur dom e kalla... cup 1 var läskigt hala kalla... och få upp temp i däck på vanlig väg e ju mer eller mindre omöjligt.

Köp mpss och öka däcktrycket smile

AdamDahlstrom Fotograf
31 augusti 2016 · 155 Inlägg

3milius skrev:

AdamDahlstrom skrev:
Jobbar med däck dagligen och dem däck som vi tycker är bäst är såklart dem ledande premium märkerna (Continental, Michelin, Goodyear, Bridgestone, Pirelli) men något jag skulle rekommendera är antingen
Michelin Pilot Sport 3, eller också Continental SportContact 3, båda jättebra däck med bra grepp
både på blöt och torr asfalt! Continentalet är ett litet tystare däck jämfört med Michelinet.

När det gäller däck handlar det faktiskt ofta om att ju dyrare däcket är ju bättre är det.
Köper man ett "billigare" däck är det oftast inte något att ha heller.

Håller med fullt ut.

Däremot, P-zero är inte billiga däck som trådskaparen nämnde,
ren och skär katastrof om prestandan brister på ett dylikt "High end" däck.

Men tekniken verkar gå fortare fram hos Michelin och de andra.

Jag kommer prova Bridgestone Potenza RE002 på en bil med lite pulver då de ger bra magkänsla,
och kanske främst då treadwear inte är långt ifrån lika dåligt som ett R-däck. Med andra ord bör det finnas grepp.

Trådskapare; Varför inte R-däck om du vill maximera grepp? Ja, de tar slut fort bak på en sport/muskelbil,
men att handikappa en bil i ett område där den annars glänser för att spara pengar, jag ser inte poängen.
Bilen kostar väl mer i bara försäkring om året än däckförbrukning?

Bridgestone däcket du nämner sätter vi på polisbilarna i stan, dem är mycket nöjda med dem däcken!
Är ju inga sportbilar direkt men dem används iaf i hög hastighet.

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang