Topplockspackning - Byta eller sälja? Nissan Primera -04

Elena87
18 augusti 2016 · 5 Inlägg

Hej!

Hoppas kunna få råd från erfarna bilägare. Lämnade in min Nissan Primera -04 (gått 19.000 mil) på fullservice igår, och fick beskedet att topplockspackningen måste bytas omgående eftersom det läcker motorolja. Detta skulle kosta 12.000 kr (fick en annan offert på 15.000 från en annan verkstad, så 12 verkar rimligt). I övrigt är bilen i gott skick. Köpte den för 24.000 och har redan lagt 5000 på reparation och service. Frågan är, är det värt att göra denna reparation eller ska jag försöka sälja bilen? Tacksam för svar!

CC72
18 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Varför uppsökte du verkstad första gången? (Offert 15')
Läker den olja ner på marken?
Drar den onormalt mycket olja?

Elena87
18 augusti 2016 · 5 Inlägg

Det var dags för 19.000-milaservice, vilket var fullservice. Det var då de upptäckte att det läckte olja. Inte ner på marken, vad jag har sett. Vet inte om den drar onormalt mkt olja. De lämnade offert på 12. Offerten på 15 fick jag senare när jag kontaktade en annan firma och förklarade vad som behövde göras.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Jag hade kollat upp hur pass mycket som försvinner och hållt koll på detta.
Jag hade kontaktat en 3:e verkstad och frågat om läckaget är ett besiktningsnedslag också.
Jag har själv lite läckage på min riskokare, men jag torkar av det noggrant innan besiktning för jag vet vad som händer om dom skulle få en droppe på sin fina kostym..
Att byta bil eller packning är ju enbart en penningfråga och i detta fallet kanske man skulle lämna den för inbyte mot en nyare bil istf att lägga 12000 på en gammal.
En fransos håller väl inte så länge och hade jag varit som du ,hade jag letat lite smått efter en nyare, men inte förhastat mig.
Eftersom dom ville ha 12000 för rep så kan du kanske se vad du får för den på inbyte, så allt över 12000 är ju hyfsat.

Senast redigerat av tommen1 (18 augusti 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2016 · 14 054 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag hade kollat upp hur pass mycket som försvinner och hållt koll på detta.
Jag hade kontaktat en 3:e verkstad och frågat om läckaget är ett besiktningsnedslag också.
Jag har själv lite läckage på min riskokare, men jag torkar av det noggrant innan besiktning för jag vet vad som händer om dom skulle få en droppe på sin fina kostym..
Att byta bil eller packning är ju enbart en penningfråga och i detta fallet kanske man skulle lämna den för inbyte mot en nyare bil istf att lägga 12000 på en gammal.
En fransos håller väl inte så länge och hade jag varit som du ,hade jag letat lite smått efter en nyare, men inte förhastat mig.
Eftersom dom ville ha 12000 för rep så kan du kanske se vad du får för den på inbyte, så allt över 12000 är ju hyfsat.

Vad menar du? Tyckte det stod att det var en japanlåda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
18 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

Har verkstaden, den första, sagt att det behöver bytas topplockspackning på grund av oljeläckage, vattenläckage eller dålig kompression på någon cylinder?

Läcker den olja "internt" eller "externt".
Finns olja i kylvätskan? Kolla i expansionskärlet.
"Rinner det olja" eller blir det bara en enkronasstor oljefläck under efter natten då du parkerat.
"Enkronasfläck" med olja har jag haft på en av mina bilar i närmare 20 år.
Torkar bara torrt före besiktningen så dom inte ska ha något att anmärka på.

Läcker den kylarvätska "internt" eller "externt"?
Kolla oljestickan och oljepåfyllningslocket.
Är det ren klar olja(nu efter servicen) eller finns det antydningar till "majonäs".
Verkar avgaserna vara normala eller ryker det lite - inte oljerök.
Har du möjlighet att provtrycka kylsystemet?

Går motorn ojämt?
Märks mest på tomgång.
Har du mölighet att göre ett kompressionsprov?

Om du inte finner något av de av mig ovan uppräknade avvikelserna kan du lugnt köra vidare.
Lite oljedropp har ingen motor dött av.
De e klart e du en miljönisse så vill du väl inte spilla ut olja, förstår jag.

Nissan Primera är bra bilar.
En sådan var nära att vinna STCC om inte den ........... Janne Flash hade kört på den i sida på sista varvet på Mantorp när hans Volvo skulle varvas av Primeran. Då var vi flera som hade lust att lynscha Flaschen.

Ursäkta verbala utbrottet på slutet.

Senast redigerat av torsen (18 augusti 2016)

jaka54
18 augusti 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Varför inte byta packning själv? Kostar bara några hundralappar och lite tid.

it_mutt Avstängd
18 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte byta packning själv? Kostar bara några hundralappar och lite tid.

Och kräver åtminstone en gnutta kunskap, verktyg samt plats att vara på.

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Elena87
19 augusti 2016 · 5 Inlägg

Ojoj, många frågor och jag är novis (har bara haft körkort i 10 månader!) så jag vet inte vad hälften betyder.

Hur märker jag om motorn går ojämnt? Kör jag den på tomgång och om det är ett jämnt motorljud så är det ok eller?

Hur gör man ett kompressionsprov? Kan man göra det själv?

Vad menas med oljeläckage internt/externt? Är det externt om det läcker ut på marken? Vad indikerar internt respektive externt läckage?

Är väldigt tacksam för er hjälp!

CC72
19 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Nu vet jag inte hur det ser ut med bilverkstäder i din stad "någonstans i Sverige" men hade jag varit novis som du säger att du är så hade jag nog kört till ett annat ställe och frågat dom om dom kan göra ett kompressionsprov och om det finns ett läkage som måste åtgärdas.

Men som TORSEN skrev så är det otroligt bra om du vet:
"Har verkstaden, den första, sagt att det behöver bytas topplockspackning på grund av oljeläckage, vattenläckage eller dålig kompression på någon cylinder?"

Det här är alltså inget du ska betala extra för att få veta utan då får du veta varför. Tittar man på valfri motor från din årsmodell så är nog många fuktiga runt motorblocket utan både det ena och andra. Det betyder inte att det är någon fara.

Tyvärr är det så att du kan inget om bilar eller motorer och är därför ett enkelt mål att få in pengar på.

Har du dålig kompression på någon cylinder så måste den bytas då du inte kan köra runt så.
har du läkage av olja så åk till en annan verkstad och be om offert på det

Elena87
19 augusti 2016 · 5 Inlägg

Pratade med den första verkstaden idag för att höra hur han kommit fram till att det var just topplocket. Han sa såhär: "jag hissade upp bilen och kollade underifrån. Det rann rätt mycket olja mellan toppen och blocket." Han nämnde ingen annan undersökningsmetod tex avgasmätning. Räcker denna ockulärbesiktning för att veta med säkerhet att det är topplockspackningen som brustit?

Han tar f.ö. 1100 kr/h inkl. moms. Är detta ett rimligt pris?

CC72
19 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Timpriset känns rätt normalt för en seriös verkstad.

Din bil är med andra ord inga som helst problem att köra och jag skulle därför köra förbi och konsultera en annan verkstad och fråga vad du ska göra. Ord som "mycket" eller "litet" är subjektivt och därför tror jag du skulle känna dig tryggare i frågan om du får en till åsikt i frågan.

Rätt som det är så kanske det inte är så mycket och det räcker med en noggrannare motortvätt för en femhundring.
Det du får göra är att hålla koll på oljenivån på stickan så den inte hamnar under MIN.

Elena87
19 augusti 2016 · 5 Inlägg

Tack för råd och tips! Jag ska kolla stickan!

torsen
19 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

Elena87 skrev:
Pratade med den första verkstaden idag för att höra hur han kommit fram till att det var just topplocket. Han sa såhär: "jag hissade upp bilen och kollade underifrån. Det rann rätt mycket olja mellan toppen och blocket." Han nämnde ingen annan undersökningsmetod tex avgasmätning. Räcker denna ockulärbesiktning för att veta med säkerhet att det är topplockspackningen som brustit?

Han tar f.ö. 1100 kr/h inkl. moms. Är detta ett rimligt pris?

Har aldrig tidigare i mitt långa liv hört detta minst sagt dumma svar.
En motor kan läcka olja på många ställen, men inte att "rinner" mellan toppen och blocket.
Vanliga oljeläckageställen är:
"bröstet" = kamkedjetransmissionen = längst fram på motorn
packbox främre ramlager = längst fram på motorn
packbox bakre ramlager = längst bak på motorn
oljetrågspackningen
dräneringspluggen undertill på oljetråget
oljetryckskontakten
oljefiltret
ventilkåpans packning
oljepåfyllningslocket

Man behöver inte vara bilmekaniker för att kunna avgöra läckaget.
En kompis som är någorlunda kunnig på bilar duger gott.

Ta själv och kolla på motorn i din instruktionsbok.
Googla på någon bilmotor och se om du hänger med på min uppräkning av tänkbara läckageställen.

För min del verkar det som verkstaden/bilmeken inte är seriös och har märkt att dina kunskaper om bilar är något bristande, men kommer förhoppningsvis att bli bättre.

1.100:-/timmen är inte ohemult för en mindre stad.
På "vischan" är 750:-/tim  inte onormalt.
Storstad och märkesverkstad ska vi inte tala om.

Ps. Jag vill gardera mig för att om motorn frusit sönder så kan det läcka. Men då skulle motorn "gå skitdåligt". Ds.

B t w & o t så har jag alltid beundrat din bils bakhjulsupphängning. Någon bilkunnig som vet varför?cool

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vad menar du? Tyckte det stod att det var en japanlåda.

/Benny

Usch så illa jag läser..
Jag var så inställd på en fransos när jag skrev..
Kan jag skylla på åldern ?roll

Senast redigerat av tommen1 (19 augusti 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 augusti 2016 · 14 054 Inlägg

tommen1 skrev:

Vettemannen skrev:
Vad menar du? Tyckte det stod att det var en japanlåda.

/Benny

Usch så illa jag läser..
Jag var så inställd på en fransos när jag skrev..
Kan jag skylla på åldern ?roll

Jadu, det beror på i vilken ålder du befinner dig!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
19 augusti 2016 ·

torsen skrev:

Elena87 skrev:
Pratade med den första verkstaden idag för att höra hur han kommit fram till att det var just topplocket. Han sa såhär: "jag hissade upp bilen och kollade underifrån. Det rann rätt mycket olja mellan toppen och blocket." Han nämnde ingen annan undersökningsmetod tex avgasmätning. Räcker denna ockulärbesiktning för att veta med säkerhet att det är topplockspackningen som brustit?

Han tar f.ö. 1100 kr/h inkl. moms. Är detta ett rimligt pris?

Har aldrig tidigare i mitt långa liv hört detta minst sagt dumma svar.
En motor kan läcka olja på många ställen, men inte att "rinner" mellan toppen och blocket.
Vanliga oljeläckageställen är:
"bröstet" = kamkedjetransmissionen = längst fram på motorn
packbox främre ramlager = längst fram på motorn
packbox bakre ramlager = längst bak på motorn
oljetrågspackningen
dräneringspluggen undertill på oljetråget
oljetryckskontakten
oljefiltret
ventilkåpans packning
oljepåfyllningslocket

Man behöver inte vara bilmekaniker för att kunna avgöra läckaget.
En kompis som är någorlunda kunnig på bilar duger gott.

Ta själv och kolla på motorn i din instruktionsbok.
Googla på någon bilmotor och se om du hänger med på min uppräkning av tänkbara läckageställen.

För min del verkar det som verkstaden/bilmeken inte är seriös och har märkt att dina kunskaper om bilar är något bristande, men kommer förhoppningsvis att bli bättre.

1.100:-/timmen är inte ohemult för en mindre stad.
På "vischan" är 750:-/tim  inte onormalt.
Storstad och märkesverkstad ska vi inte tala om.

Ps. Jag vill gardera mig för att om motorn frusit sönder så kan det läcka. Men då skulle motorn "gå skitdåligt". Ds.

B t w & o t så har jag alltid beundrat din bils bakhjulsupphängning. Någon bilkunnig som vet varför?cool

Är det P11:ornas multilinkbakhjulsupphängning du går igång på?
Var framgångsrika i BTCC och är en 7jäkla fin bil att åka i, ägt några såklart men man var tvungen att njuta fort för rätt som det var hade plåten återvunnit sig själv.

torsen
19 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

Mjaa, lite bättre kan du.smile

Evildan
19 augusti 2016 ·

torsen skrev:
Mjaa, lite bättre kan du.smile

Självstyrningen?

torsen
20 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

Tänk på vad effekten i bl a glödlampor mäts/anges i.big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang