Köpråd - Bil för långkörning

BoBosson
19 augusti 2016 · 7 Inlägg

Köpråd

Jag behöver tips på tysta och komfortabla bilar för långkörning. Eftersom det är långkörning så måste den vara säker och rätt så bränslesnål. Pris: inte mer än 80k (begagnad) smile

Senast redigerat av BoBosson (19 augusti 2016)

zemet
19 augusti 2016 · 4 037 Inlägg

Volvo s80

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2016 · 17 470 Inlägg

zemet skrev:
Volvo s80

Utan tvekan S80.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ekelund88
19 augusti 2016 · 2 656 Inlägg

BoBosson skrev:
Köpråd

Jag behöver tips på tysta och komfortabla bilar för långkörning. Eftersom det är långkörning så måste den vara säker och rätt så bränslesnål. Pris: inte mer än 80 00 kr (begagnad) smile

bmw 745 , du kör den under 1.5 liter och har en bil som kostade 1miljon ny isch smile finns nog ingen bekvämare långfärdsbil för pengarna

BoBosson
19 augusti 2016 · 7 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Stor, trygg o relativt snål, men rätt ful big_smile .

ful?

BoBosson
19 augusti 2016 · 7 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Sant. S80 är ingen skönhet den heller.

Du menade väl bilen på blocket som du länkade till? Tycker att den ser rätt najs ut jag smile

BoBosson
19 augusti 2016 · 7 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag pratade om BMW 7-serien E65 generellt, kanske den fulaste 7-serien någonsin? Men du har rätt, S80 är inte mycket bättre, den är faktiskt ful den med. Bilen jag länkade till är ett riktigt långfärds-lok, tippar på att du kan klara dig gott väl under litern om du är rätt lätt på höger-foten?

Jaja, utseendet är ändå inte det jag prioriterar mest. Lätt på högerfoten är jag för det mesta bara om det behövs.

Utmarks-Loke
19 augusti 2016 · 5 833 Inlägg

BoBosson skrev:
Köpråd

Jag behöver tips på tysta och komfortabla bilar för långkörning. Eftersom det är långkörning så måste den vara säker och rätt så bränslesnål. Pris: inte mer än 80k (begagnad) smile

Citroën C5 diesel? Eftersom du inte kräver att den skall vara snygg, snabb eller driftsäker. Komfortabel, tyst, bränslesnål och kanske även säker är den.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2016 · 17 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

BoBosson skrev:
Köpråd

Jag behöver tips på tysta och komfortabla bilar för långkörning. Eftersom det är långkörning så måste den vara säker och rätt så bränslesnål. Pris: inte mer än 80k (begagnad) smile

Citroën C5 diesel? Eftersom du inte kräver att den skall vara snygg, snabb eller driftsäker. Komfortabel, tyst, bränslesnål och kanske även säker är den.

C5 med 2-liters dieseln är en trevlig och bekymmersfri bil. Troligen bra mycket pålitligare än nämnda 740d.

En 2010 med fjärrad dieselvärmare:

https://www.blocket.se/kronoberg/Citroe … 20&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
19 augusti 2016 · 2 552 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

BoBosson skrev:
Köpråd

Jag behöver tips på tysta och komfortabla bilar för långkörning. Eftersom det är långkörning så måste den vara säker och rätt så bränslesnål. Pris: inte mer än 80k (begagnad) smile

Citroën C5 diesel? Eftersom du inte kräver att den skall vara snygg, snabb eller driftsäker. Komfortabel, tyst, bränslesnål och kanske även säker är den.

Du har nog förväxlat C5 med XM och CX? C5 är faktiskt relativt tillförlitlig (frånsett V6 som gärna sveper i sig tändspolar som en annan sveper bärs), och som sagt en riktigt angenäm och trivsam kamrat på långfärder med den snåla dieselsnurran.


BMW 5-serien brukar också vara härlig att färdas i, eller varför inte slå till på en Prius? wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2016 · 17 470 Inlägg

IceEyes skrev:

Svarte_Orm skrev:

BoBosson skrev:
Köpråd

Jag behöver tips på tysta och komfortabla bilar för långkörning. Eftersom det är långkörning så måste den vara säker och rätt så bränslesnål. Pris: inte mer än 80k (begagnad) smile

Citroën C5 diesel? Eftersom du inte kräver att den skall vara snygg, snabb eller driftsäker. Komfortabel, tyst, bränslesnål och kanske även säker är den.

Du har nog förväxlat C5 med XM och CX? C5 är faktiskt relativt tillförlitlig (frånsett V6 som gärna sveper i sig tändspolar som en annan sveper bärs), och som sagt en riktigt angenäm och trivsam kamrat på långfärder med den snåla dieselsnurran.


BMW 5-serien brukar också vara härlig att färdas i, eller varför inte slå till på en Prius? wink

Du tar dig men höga farter på motorvägen är inte grejen. Då gurglar den i sig 0.55 l/mil.
Snacka inte illa om CX. Fina bilar. Ringde bärgare cirka 4 gånger per år i min turbo2...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
19 augusti 2016 · 1 175 Inlägg

Bekväm långfärdsbil och relativt snål. Citroën C5 av "nya" generationen. 2.2 HDI (stora dieseln) är vad jag rekommenderar om man ska ha lite studs i den.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
spillolja
19 augusti 2016 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
IceEyes Varningar: För många..
19 augusti 2016 · 2 552 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

IceEyes skrev:

Svarte_Orm skrev:
Citroën C5 diesel? Eftersom du inte kräver att den skall vara snygg, snabb eller driftsäker. Komfortabel, tyst, bränslesnål och kanske även säker är den.

Du har nog förväxlat C5 med XM och CX? C5 är faktiskt relativt tillförlitlig (frånsett V6 som gärna sveper i sig tändspolar som en annan sveper bärs), och som sagt en riktigt angenäm och trivsam kamrat på långfärder med den snåla dieselsnurran.


BMW 5-serien brukar också vara härlig att färdas i, eller varför inte slå till på en Prius? wink

Du tar dig men höga farter på motorvägen är inte grejen. Då gurglar den i sig 0.55 l/mil.
Snacka inte illa om CX. Fina bilar. Ringde bärgare cirka 4 gånger per år i min turbo2...

Min farbror hade en CX på 90-talet. förbannat bekväm och instrumentering som såg ut att komma från en annan galax, men törstig och avled så småningom i sviterna av rost och elfel.

Senast redigerat av IceEyes (19 augusti 2016)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Peter_5565
19 augusti 2016 · 326 Inlägg

Cracksoup skrev:
Bekväm långfärdsbil och relativt snål. Citroën C5 av "nya" generationen. 2.2 HDI (stora dieseln) är vad jag rekommenderar om man ska ha lite studs i den.

Jag har en med minsta dieseln, men stolarna är av värsta sorten med massage bl.a. Massor av inställningar som jag har fullt sjå med att hitta den rätta av. Dom är ungefär som BMW:s gamla komfortstolar i E39 med samma inställningar.
I dom har nog vem som helst möjlighet att åka bekvämt bara man får experimentera lite och hitta rätt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang