Sportluftfilter seat cupra r

Kennyrc
19 augusti 2016 · 98 Inlägg

Har en seat cupra r 2012 original nu men har velat gjort något litet till att börja med så har funderat ett tag nu på att köpa ett sportlufilter. Har kollat på ett från bsr, vad tycker ni om att sätta in det?
Tips på något bra?
Eller har ni tips på något annat kul man kan göra med bilen till en början som inte kostar allt för mycket?

Evildan
19 augusti 2016 ·

Annat ljud och lägre effekt samt snävare register.
Jag tycker att du ska avstå.
Pumpa däcken lite hårdare istället för att få en rappare bil. wink

Tobzter
20 augusti 2016 · 3 143 Inlägg

Du får helt klart annat mysigt ljud låter som en brunstig tjur smile lägre effekt det fick inte jag i alla fall men fick nog inte mer heller .
men har du lite mer pengar å lägga så rekommenderar jag att köpa något annat märke än bsr optiflow.passformen är inte riktigt 100%.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Evildan
20 augusti 2016 ·

tobzter skrev:
Du får helt klart annat mysigt ljud låter som en brunstig tjur smile lägre effekt det fick inte jag i alla fall men fick nog inte mer heller .
men har du lite mer pengar å lägga så rekommenderar jag att köpa något annat märke än bsr optiflow.passformen är inte riktigt 100%.

Har du gjort effektmätning före/efter? Eller förlitar du dig på enbart körkänslan och ljudet?

Kennyrc
20 augusti 2016 · 98 Inlägg

tobzter skrev:
Du får helt klart annat mysigt ljud låter som en brunstig tjur smile lägre effekt det fick inte jag i alla fall men fick nog inte mer heller .
men har du lite mer pengar å lägga så rekommenderar jag att köpa något annat märke än bsr optiflow.passformen är inte riktigt 100%.

Okej härligt! Vet du något annat märke man kan kika på? smile

Cupra_
20 augusti 2016 ·

Kennyrc skrev:

tobzter skrev:
Du får helt klart annat mysigt ljud låter som en brunstig tjur smile lägre effekt det fick inte jag i alla fall men fick nog inte mer heller .
men har du lite mer pengar å lägga så rekommenderar jag att köpa något annat märke än bsr optiflow.passformen är inte riktigt 100%.

Okej härligt! Vet du något annat märke man kan kika på? smile

Jag kör med CTS Turbo. Då är det inte ett insatsfilter i boxen utan ett rör som går fram till grillen med sportfilter på.

Du får ett annat ljud, rätt högt dumpljud och en annan karaktär på motorn.
Med original kändes min bil rätt jämn över registret.
Med detta kan den upplevas som aningen svagare i botten men den skottar på rätt mycket bättre väl uppe i varv.

Tobzter
20 augusti 2016 · 3 143 Inlägg

Har mätt tider och vart varken till eller ifrån på tiderna

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ediyy
20 augusti 2016 · 13 Inlägg

Är väl självklart att ett sportluftsfilter inte ger någon högre effekt om du nu inte mappar efteråt...

Kennyrc
20 augusti 2016 · 98 Inlägg

Vad säger ni om att chippa då? Hur är det med försäkring, besiktning osv då? Sett att det finns en dosa som man kan trycka och bestämma om man ska ha högre effekt eller inte smile
Och om man chippar, läre man hålla på och byta massa amnat då också så att bilen håller ihop? smile

Cupra_
20 augusti 2016 ·

Kennyrc skrev:
Vad säger ni om att chippa då? Hur är det med försäkring, besiktning osv då? Sett att det finns en dosa som man kan trycka och bestämma om man ska ha högre effekt eller inte smile
Och om man chippar, läre man hålla på och byta massa amnat då också så att bilen håller ihop? smile

Steg 1 chip kräver oftast inget byte av hårdvara alls, bara köra på. Däremot kan det bli problem med försäkringen, ev garantier m.m. om du smäller/motorn rasar och det framkommer att bilen är optimerad.
Vissa företag erbjuder egna garantier men det är väldigt begränsat vad de täcker om man läser det finstilta så jag skulle säga att det är helt på egen risk..

Om motorn är frisk och man tar hand om den så brukar ett chip (från känd tillverkare) normalt sett inte orsaka några problem.

Cupra_
20 augusti 2016 ·

JohnMayLives skrev:
Många som verkar tro på jultomten här. Har ni hört talas om Placebo-luftfilter? Om inte så testa, enda "uppgraderingsfiltret" som garanterat fungerar.

Jag har sett det där klippet förr och till största delen tycker jag att det stämmer. Man måste dock ta hänsyn till att filterelement samt låda är olika utformade och olika placerade på olika fordon.

På min bil sitter t.ex. originalfiltret uppe på motorn, i motorkåpan ovanför turbon vilket gör att det blir skållhett efter en stund samt att den suger luft inifrån motorrummet då VAGs luftintag är vänt bakåt mot motorrummet. Förmodligen för att få in mindre skit.

Jag bytte massa annat samtidigt så jag vet inte hur skillnaden i effekt blev egentligen.  Däremot har jag kunnat utläsa att temperaturen på inkommande luft sjönk flera grader.

Cupra_
20 augusti 2016 ·

Jag tror ediyy menar att för att få ut maximal effekt av t.ex. ett luftfilter (eller annan del som t.ex. större soppapump) så MÅSTE MAN MAPPA EFTER man har monterat den "effekthöjande" delen. En originalbil har ju Originalmap och då får du således inte ut max nytta av en "värre" del då mappen inte är anpassad för det.

Sen behöver ju en optimerad bil oftast både mer soppa och luft vid full gas, så en Chippad bil KAN gå bättre bättre med exempelvis ett annat luftintag, men då beror det åter igen lite på grundförutsättningen/fordonsmodell.

Senast redigerat av Deception (20 augusti 2016)

Cupra_
20 augusti 2016 ·

JohnMayLives skrev:
Finns INGEN som mappar en bil för att man bytt luftfilter endast, ingen. En mappning kostar i runda sängar 10', men visst har man så gott om cash att man kan gödsla med de så varför inte? Men varför kör man då en Seat/Mazda/VW/Whatever och inte e Ferrari?

För att ferrari är fula...

Nä skämt åsido. Självklart mappar man inte efter att ha bytt filter och ett filter kommer aldrig ge 15+ extra hästar, det fattar jag med.
Det verkade mest som om du hade misstolkat ediyy och jag ville då belysa att självklart byter man delar först, sedan mappar. Just den principen.

Du byter ju inte dp och mappar, för att en vecka senare montera en större turbo och byta kam utan att mappa. Om inte motorn tar skada av det så kommer du i vilket fall inte nyttja de nya delarna till fullo utan ny map.

Ja, du får högre effekt av en map oavsett filter. Men bra prylar och bra mappat ger ju såklart ytterligare effekt. Tändningen och laddtrycket är de stora bitarna, men sen är det ofta mycket annat som justeras också.

Senast redigerat av Deception (20 augusti 2016)

caromania Forummoderator
20 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Luftfilter kanske eventuellt är det mest omdebatterade ämnet på nätet på forum liknande gorg.

Olika bilar/motorer svarar olika. (Ja det finns youtubeklipp som visar en hel del vinst också om det nu ska användas som källa) Konstigt nog får många Hondabilar betydligt mer toppeffekt med hjälp av luftfilter och diverse "cold air intakes". Honda borde veta bättre än att bygga skit från början tycker jag. Då när jag körde med Honda CRX-motor så kunde jag presenterat 5-10 olika "rolling road"-resultat som visade att ett sportluftfilter av rätt sort i just den motorn gav en hel del över 3k rpm, och nu snackar vi 5-6%.

Numera skiter jag egentligen i vilket. 5-10hk upp eller ner betyder inte ett jota. Dessutom får man inte köra fortare än 120. Den stora vinsten är och förblir att man aldrig mer behöver köpa ett nytt filter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
20 augusti 2016 ·

caromania skrev:
Luftfilter kanske eventuellt är det mest omdebatterade ämnet på nätet på forum liknande gorg.

Olika bilar/motorer svarar olika. (Ja det finns youtubeklipp som visar en hel del vinst också om det nu ska användas som källa) Konstigt nog får många Hondabilar betydligt mer toppeffekt med hjälp av luftfilter och diverse "cold air intakes". Honda borde veta bättre än att bygga skit från början tycker jag. Då när jag körde med Honda CRX-motor så kunde jag presenterat 5-10 olika "rolling road"-resultat som visade att ett sportluftfilter av rätt sort i just den motorn gav en hel del över 3k rpm, och nu snackar vi 5-6%.

Numera skiter jag egentligen i vilket. 5-10hk upp eller ner betyder inte ett jota. Dessutom får man inte köra fortare än 120. Den stora vinsten är och förblir att man aldrig mer behöver köpa ett nytt filter.

Du bara tänker på miljön din gröning.

Miljömupp!

caromania Forummoderator
20 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Luftfilter kanske eventuellt är det mest omdebatterade ämnet på nätet på forum liknande gorg.

Olika bilar/motorer svarar olika. (Ja det finns youtubeklipp som visar en hel del vinst också om det nu ska användas som källa) Konstigt nog får många Hondabilar betydligt mer toppeffekt med hjälp av luftfilter och diverse "cold air intakes". Honda borde veta bättre än att bygga skit från början tycker jag. Då när jag körde med Honda CRX-motor så kunde jag presenterat 5-10 olika "rolling road"-resultat som visade att ett sportluftfilter av rätt sort i just den motorn gav en hel del över 3k rpm, och nu snackar vi 5-6%.

Numera skiter jag egentligen i vilket. 5-10hk upp eller ner betyder inte ett jota. Dessutom får man inte köra fortare än 120. Den stora vinsten är och förblir att man aldrig mer behöver köpa ett nytt filter.

Du bara tänker på miljön din gröning.

Miljömupp!

Nu vill jag att vi ska sjunga "We shall overcome".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
20 augusti 2016 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Luftfilter kanske eventuellt är det mest omdebatterade ämnet på nätet på forum liknande gorg.

Olika bilar/motorer svarar olika. (Ja det finns youtubeklipp som visar en hel del vinst också om det nu ska användas som källa) Konstigt nog får många Hondabilar betydligt mer toppeffekt med hjälp av luftfilter och diverse "cold air intakes". Honda borde veta bättre än att bygga skit från början tycker jag. Då när jag körde med Honda CRX-motor så kunde jag presenterat 5-10 olika "rolling road"-resultat som visade att ett sportluftfilter av rätt sort i just den motorn gav en hel del över 3k rpm, och nu snackar vi 5-6%.

Numera skiter jag egentligen i vilket. 5-10hk upp eller ner betyder inte ett jota. Dessutom får man inte köra fortare än 120. Den stora vinsten är och förblir att man aldrig mer behöver köpa ett nytt filter.

Du bara tänker på miljön din gröning.

Miljömupp!

Nu vill jag att vi ska sjunga "We shall overcome".

Kumbaya my lord, kumbaya.
Låter nog måndagens första börja med en rungande allsång i ring...kumbaya.

Kennyrc
24 augusti 2016 · 98 Inlägg

Något man kan byta eller göra för att få lite fränare ljud? 😏
Inte så att det dånar som en 740 men alltid skönt med fränare ljud när man drar på lite 😊

Senast redigerat av Kennyrc (24 augusti 2016)

Tobzter
24 augusti 2016 · 3 143 Inlägg

Ta bort mitten ljuddämparen.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Kennyrc
25 augusti 2016 · 98 Inlägg

tobzter skrev:
Ta bort mitten ljuddämparen.

Okej, blir det mycket mer ljud?
Krångligt för en som inte är så superduktig på att skruva på bilar? Haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang