Köra med täpt vevhusventilation? V70 -98

komoor
20 augusti 2016 · 99 Inlägg

Har en V70 T5 -98 som jag nu konstaterat att vevhusventilationen är igensatt. Jag lade en liten pappersbit där oljestickan sitter och den blåste lite lätt iväg, sen läcker det lite olja under bilen ifrån ic samt lite vid tryckröret. Bilen går jätte bra och jag märker inget annat än att den läcker olja. Jag bor i lägenhet och har inte möjlighet att göra rent detta själv, så funderar dels på hur mycket som är rimligt för en verkstad att ta för rengöring?

Vad är det värsta som kan hända om jag fortsätter att åka såhär, jag får nog fylla på lite olja då och då, men det är inte alls ofta. Givetvis så ska man inte köra med igentäpt ventilation men hur bråttom är det att fixa det här?

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
20 augusti 2016 · 411 Inlägg

Det som antagligen händer är att du blåser diverse packningar till slut så du bör åtgärda det så snart som möjligt. Kostnad på verkstad vet jag ej men att göra det själv tar en dag +- några timmar beroende på kunskap, tillgång till verktyg etc... Kostar mellan 1000 - 2000 då.

Det Går!!!
komoor
20 augusti 2016 · 99 Inlägg

Vore inge kil att åka på att byta packningen osv... jag vet inte om det säger så mycket, men jag provade att blåsa i slangen som går in under tändstiftskåpan, och det gick hur bra som helst att blåsa, kanske gör det även fast det är täppt? Har läst någonstans att man kan blåsa med tryckluft som en liten snik variant, är det något som fungerar och vårt blåser man då?

torsen
21 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

Tinx2 skrev:
Det som antagligen händer är att du blåser diverse packningar till slut så du bör åtgärda det så snart som möjligt. Kostnad på verkstad vet jag ej men att göra det själv tar en dag +- några timmar beroende på kunskap, tillgång till verktyg etc... Kostar mellan 1000 - 2000 då.

Instämmer till fullo.

Marlboroman
21 augusti 2016 · 8 233 Inlägg

komoor skrev:
Jag lade en liten pappersbit där oljestickan sitter och den blåste lite lätt iväg, sen läcker det lite olja under bilen ifrån ic samt lite vid tryckröret.

Men även i en frisk motor så har du övertryck i vevhuset. Och dessutom pulserar luften pga vevaxelns rotation så att blåsa bort en pappersbit behöver inte säga så mycket. Att det droppar olja från ic'n kan ju bero på turbon också. Samma sak med tryckröret.

komoor skrev:
jag provade att blåsa i slangen som går in under tändstiftskåpan, och det gick hur bra som helst att blåsa, kanske gör det även fast det är täppt?

Att det går att blåsa i den slangen säger i princip ingenting förutom att oljefällan inte är helt täppt.

komoor skrev:
Har läst någonstans att man kan blåsa med tryckluft som en liten snik variant, är det något som fungerar och vårt blåser man då?

Att "rensa" med tryckluft är fullständigt bortkastat att ens försöka. Det lilla som kanske lossnar gör varken till eller ifrån. Det finns ingen genväg i det här fallet. Utan man lär skruva bort saker och göra rent ordentligt det som går och byta resten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
komoor
21 augusti 2016 · 99 Inlägg

Det kanske är så att det är turbon som läcker då? 😊 det borde man kunna känna om turboaxeln roterar?

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
21 augusti 2016 · 411 Inlägg

komoor skrev:
Det kanske är så att det är turbon som läcker då? 😊 det borde man kunna känna om turboaxeln roterar?

Så länge du inte stoppar in fingrarna med motorn igång så kan du känna om den glappar *in och ut* (Inte bra) eller *upp och ner* (är oftast ingen fara isåfall). smile

Det Går!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang