"Långresa", begränsat med tankningsalternativ, är/kan 95 oktan vara skadligt?

Mr_B
21 augusti 2016 · 330 Inlägg

Något jag inte skänkt en tanke tidigare är att nya åket envisas med att vilja ha 98 oktan enligt vad som står i luckan till tanklocket.
(Mitsubishi Lancer Ralliart 2010)
Jag kommer ge mig av på en för mig lite längre körning och har en rutt med ställen jag alltid stannar på, eftersom det ger mig liiiite över 45 mil som längsta sträckan mellan tankningar (45,3mestadels rakt fram på motorväg) men när jag gav mig iväg och kollade Preems hemsida så visar det sig att få av mina standardställen har 98oktan tillgängligt... Och att lägga om rutten för att kunna tanka 98 oktan hela vägen, verkar lägga till nästan 15% resväg, och tvinga in mig i tätbebyggt område var gång jag ska tanka.
Så då kommer frågan...
Är det ett problem att hälla 95 oktan i tanken? Bilfan säljs ju världen över, och på många ställen är 91 oktan det roligaste man kan få i pumparna, och så illa blir det ju inte här...

Om det är OK med 95... Vad ska man räkna med för bränsleförbrukning? Jämfört med 98 då.
B!

Mack Forum- och sitemoderator
21 augusti 2016 · 26 097 Inlägg

Bör inte vara några problem om det bara gäller kortare tid, för ecun kan ju ställa om sig en aning om kvalitén på bränslet blir sämre.

(Har jag fel om ovanstående påstående så får någon gärna rätta mig)

Annars finns det ju så kallade oktanboosters att köpa på flaska, om man är orolig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Evildan
21 augusti 2016 ·

Är inte några problem att köra på 95, du får något lägre effekt som enda skillnad.
Marginellt högre förbrukning kanske du får räkna med.
VAGs 2.0FSI är optimerade för 98oktan men hur ofta tankar snåla Skodaägare det tror du? wink

spillolja
21 augusti 2016 · 4 009 Inlägg

Det finns billig oktan booster på dom flesta mackarna

Tag E85/etanol för 50-100:-  resten bensin

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mr_B
24 augusti 2016 · 330 Inlägg

spillolja skrev:
Det finns billig oktan booster på dom flesta mackarna

Tag E85/etanol för 50-100:-  resten bensin

Det hade varit en lösning, men jag tror jag avstår av flera anledningar. Dels ser det märkligt ut med 10 liter etanol på firmans "dieselkort" var gång man tankar bensin, och dels så är tydligen fabriks-bränslefiltret mer än lovligt känsligt för just etanol. Limmet mjuknar med för hög inblandning, och när man gasar så sugs det ihop till en klump, med soppatorsk, trots full tank, som följd. Exakt var gränsen går för det har jag inte listat ut, och jag är inte sugen på att experimentera just nu. Elelr någonsin, eftersom filtret tydligen är en icke service-bar del av bränslepumpen, och sitter I tanken.
Vilket rikspucko som bestämde att det skulle vara så vet jag inte.

Men då förutsätter jag att de 60 hästarna jag behöver för att ta mig till Värmland, inte kommer dö av att dricka 95' soppa, och så får åket 98 när vi kommer hem igen. Tack för era åsikter, och erfarenheter.
B!

MKarlsson Tunnelmaster
24 augusti 2016 · 348 Inlägg

Hur långt kommer du på full tank?

Och vart ska du köra om det inte finns 98 oktan på 45 mil?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
Mr_B
26 augusti 2016 · 330 Inlägg

MKarlsson skrev:
Hur långt kommer du på full tank?

35, absolut max 40 mil är ungefär vad jag är bekväm med. 55l tank, 1,3 liter milen, var mitt utgångsläge. (1.5l milen, blandad körning, men det är ju inte riktigt vad som gäller här...)
Har man tålamod, och gott om tid går det nog att komma ner i litern milen, men det tempot har inte varit aktuellt...

MKarlsson skrev:
Och vart ska du köra om det inte finns 98 oktan på 45 mil?

Finns gör det definitivt. Men som jag skrev, så måste jag i så fall lämna vägen, och ge mig in i tättbebyggt område, något som lägger till en ansenlig sträcka för att kunna tanka. Realiteten är att Preem har sparat bort 98 oktan från i princip alla mackar med "micropris" och ovanpå det tagit bort alla bemannade mackar från i princip alla större vägar. Jag är rätt säker på att (till exempel) Statoil i Filipstad har 98 oktan. Å andra sidan finns inte Preem i Filipstad överhuvudtaget...

Genom att tanka 95, klarade jag mig på mitt vanliga stopp i Månseryd på vägen upp, och kommer till Mariestad på vägen ner, där jag kan fylla tanken med 98, för att toppa upp med 95 igen när jag passerar Månseryd på andra hållet, och sen är jag hemma innan tanken är tom, så jag slipper åtminstone tanka 95 flera gånger i följd.
Tanken fanns att försöka klara sig till Mariestad, men med facit i hand, så det hade inte fungerat, jag hade fått gå, och så kul är det inte.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang