Nitiska poliser vid träffar och cruising -2016

vikingramair
21 augusti 2016 · 16 Inlägg

Hej,
Har stått i media om diverse "trakasserier" ifrån ordningsmakten där ägare till mestadels USA bilar och truckar fått anmärkningar och böter på bilar som gått igenom besiktningen med rent papper.

Det jag undrar hur ser det ut för er bilentusiaster som kör europeiska / asiatiska bilar?
Har ni upplevt trakasserier ifrån polisen med hot om indragna körkort om ni inte skriver på boten där polisen hittar suspekta fel på era åk.

Wicca
21 augusti 2016 · 886 Inlägg

vikingramair skrev:
Hej,
Har stått i media om diverse "trakasserier" ifrån ordningsmakten där ägare till mestadels USA bilar och truckar fått anmärkningar och böter på bilar som gått igenom besiktningen med rent papper.

Det jag undrar hur ser det ut för er bilentusiaster som kör europeiska / asiatiska bilar?
Har ni upplevt trakasserier ifrån polisen med hot om indragna körkort om ni inte skriver på boten där polisen hittar suspekta fel på era åk.

Det är viktigt att komma ihåg att bara för att en bil gått igenom besiktning så uppfyller den inte automatiskt Sveriges alla lagar.

Besiktning handlar om trafiksäkerhet och i princip inget annat. Att modifiera bilen utan att registrera detta gör den olaglig vilket oftast är vad polisen anmärker på.


Generellt sett kan man säga att alla som är ute på streetrace, cruising, bus och annat som stör ordningen löper en hög risk att åka på något. Är man diskret så är risken att åka dit nära noll...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Muttley
21 augusti 2016 ·

För att de ska bli ett bra diskussionsunderlag så önskar jag att du lägger upp ett par länkar så alla kan få läsa smile   Även om jag läst.

Som ovan sagt. En bil godkänd av besiktning är inte per automatik godkänt på andra punkter.   De är gemene förares skyldighet att kolla upp själv (skriver inte ägare för de är föraren som är ansvarig i alla punkter)

De har gått mycket myter genom åren på cruisingar men vissa är ju sanning såklart.

Jag har åkt på flygande där bilen blev godkänd på besiktning men inte var godkänd av polisen. Jag fick dock köra raka vägen hem med varning.

Man kan vända på det med, har besiktat motorcykel med blankt papper till trots en läckande gaffel fram vilket betyder total livsfara och hade blivit "spansk" med rätt man.  Men dagen efter var verkstadstid bokat smile

saab_sonett Handledare
22 augusti 2016 · 1 481 Inlägg
GroundX Got N/A?
22 augusti 2016 · 358 Inlägg

Spelar ingen roll om man åker Japanskt eller Amerikanskt (beprövade erfarenheter). Trafikpolisen är lika jävla dumma i huvudet i alla fall. Godtycklighet, egna regler och hot verkar stå i deras arbetsbeskrivningar.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Muttley
22 augusti 2016 ·

GroundX skrev:
Spelar ingen roll om man åker Japanskt eller Amerikanskt (beprövade erfarenheter). Trafikpolisen är lika jävla dumma i huvudet i alla fall. Godtycklighet, egna regler och hot verkar stå i deras arbetsbeskrivningar.

Du får ge dina egna exempel ju när du säger så smile   

Jag har aldrig någonsin haft problem med dem.  De jag fått påpekande för är fullt rimligt.

gamlingen
22 augusti 2016 · 5 198 Inlägg

tror många gånger att bilförarna är lika dumma som poliserna,, 95% av felen bilarna är medvetna på ett eller annat sätt. Som nån ovan skrev,, bara för att bilarna är besiktad så innebär det inte att dom är lagliga i polisiär mening.

Evildan
22 augusti 2016 ·

Av någon märklig anledning verkar det i regel vara individer med en redan negativ inställning till ordningsmakten som blir stoppade, eller som dom själva utrycker det, blir återkommande trakasserade.
Jag har ägt en mängd uppseendeväckande fordon, åkt cruisingar med allt från 6-meters pråm till FIAT 126 utan bekymmer, men å andra sidan har jag vett att bete mig samt haft bilarna i ordning.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 augusti 2016 · 14 041 Inlägg

saab_sonett skrev:
Här är en länk.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/bo … -for-blank

Fyfan va tramsigt!!!! lol

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
22 augusti 2016 ·

saab_sonett skrev:
Här är en länk.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/bo … -for-blank

Jag reagerade på detta. Stämmer de ens?   Låter rent av som en myt för mig.

– Dessutom fick jag höra från han som äger lastbilen jag kör, att fordon över 3,5 ton som varit besiktigad de senaste tre månaderna inte får stannas på flygande kontroller.

Det som var lite löjligt om de stämmer är att försöka övertala någon om man känner att man gjort rätt för sig.

Power-krille
22 augusti 2016 · 672 Inlägg

Kollade Facebooksidan som ordnades, där stod det typ "när jag bes min bil med svart solfilm hissade jag ner rutorna och tog ur säkringen! Finns ingen lag som säger att rutorna måste funka vid bes" typ bäddat för krångel ????

"Väx inte upp! det är en fälla"
it_mutt Avstängd
22 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

tkd_rille skrev:

saab_sonett skrev:
Här är en länk.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/bo … -for-blank

Jag reagerade på detta. Stämmer de ens?   Låter rent av som en myt för mig.

– Dessutom fick jag höra från han som äger lastbilen jag kör, att fordon över 3,5 ton som varit besiktigad de senaste tre månaderna inte får stannas på flygande kontroller.

Det som var lite löjligt om de stämmer är att försöka övertala någon om man känner att man gjort rätt för sig.

Saken är att det är upp till föraren att bevisa detta.

Gäller dessutom även vid flygande inspektion och något mer tillfälle, även här dock upp till föraren att bevisa

- - edit - -

givetvis var jag tvungen;

Fordonsförordning (2009:211)

6 kap.

24 § En buss, en tung lastbil eller ett släpfordon med en totalvikt över 3,5 ton, som stoppas för en flygande inspektion, ska inte kontrolleras om fordonets förare kan visa att fordonet under de senaste tre månaderna har genomgått

1. en fullständig kontrollbesiktning,
2. en flygande inspektion, eller
3. en obligatorisk trafiksäkerhetsprovning enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40/EG av den 6 maj 2009 om provning av motorfordons och tillhörande släpfordons trafiksäkerhet, ändrat genom kommissionens direktiv 2010/48/EU av den 5 juli 2010 om anpassning till den tekniska utvecklingen av Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40/EG om provning av motorfordons och tillhörande släpfordons trafiksäkerhet, i något annat land.

Första stycket gäller dock inte

1. om fordonet är uppenbart bristfälligt,
2. om kontrollen avser någon annan utrustning än den som kontrollerades vid den tidigare flygande inspektionen, eller
3. kontroll av att enkla brister har avhjälpts. Förordning (2011:1133).


(Denna ersätter tidigare; Fordonsförordning (2002:925) Kap10 §7  som iofs säger precis samma sak med vissa ändringar till punkt 3 i första stycket)

Senast redigerat av it_mutt (22 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
22 augusti 2016 ·

it_mutt skrev:

tkd_rille skrev:

saab_sonett skrev:
Här är en länk.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/bo … -for-blank

Jag reagerade på detta. Stämmer de ens?   Låter rent av som en myt för mig.

– Dessutom fick jag höra från han som äger lastbilen jag kör, att fordon över 3,5 ton som varit besiktigad de senaste tre månaderna inte får stannas på flygande kontroller.

Det som var lite löjligt om de stämmer är att försöka övertala någon om man känner att man gjort rätt för sig.

Saken är att det är upp till föraren att bevisa detta.

Gäller dessutom även vid flygande inspektion och något mer tillfälle, även här dock upp till föraren att bevisa

- - edit - -

givetvis var jag tvungen;

Fordonsförordning (2009:211)

6 kap.

24 § En buss, en tung lastbil eller ett släpfordon med en totalvikt över 3,5 ton, som stoppas för en flygande inspektion, ska inte kontrolleras om fordonets förare kan visa att fordonet under de senaste tre månaderna har genomgått

1. en fullständig kontrollbesiktning,
2. en flygande inspektion, eller
3. en obligatorisk trafiksäkerhetsprovning enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40/EG av den 6 maj 2009 om provning av motorfordons och tillhörande släpfordons trafiksäkerhet, ändrat genom kommissionens direktiv 2010/48/EU av den 5 juli 2010 om anpassning till den tekniska utvecklingen av Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40/EG om provning av motorfordons och tillhörande släpfordons trafiksäkerhet, i något annat land.

Första stycket gäller dock inte

1. om fordonet är uppenbart bristfälligt,
2. om kontrollen avser någon annan utrustning än den som kontrollerades vid den tidigare flygande inspektionen, eller
3. kontroll av att enkla brister har avhjälpts. Förordning (2011:1133).


(Denna ersätter tidigare; Fordonsförordning (2002:925) Kap10 §7  som iofs säger precis samma sak med vissa ändringar till punkt 3 i första stycket)

Vilka dumheter egentligen.  Man kan ju ha hittat på allt möjligt skit med den direkt efter besiktningen smile

it_mutt Avstängd
22 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

tkd_rille skrev:
Vilka dumheter egentligen.  Man kan ju ha hittat på allt möjligt skit med den direkt efter besiktningen smile

Ja visst kan man det. Sätta en stor jävla spegel i fronten ex.vis tongue wink


Tycker dock det är lite dåligt av tidningen i sig att inte kolla upp ett sådant påstående (men inte direkt förvånad).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
22 augusti 2016 ·

it_mutt skrev:

tkd_rille skrev:
Vilka dumheter egentligen.  Man kan ju ha hittat på allt möjligt skit med den direkt efter besiktningen smile

Ja visst kan man det. Sätta en stor jävla spegel i fronten ex.vis tongue wink


Tycker dock det är lite dåligt av tidningen i sig att inte kolla upp ett sådant påstående (men inte direkt förvånad).

Ja ungefär så eller julgransdekorera hela ekipaget och blända folk utav fan smile

Tidningen bör ha grävt lite djupare, men de gillar att väcka känslor utan att kolla med alla parter.

Evildan
22 augusti 2016 ·

tkd_rille skrev:

it_mutt skrev:

tkd_rille skrev:
Vilka dumheter egentligen.  Man kan ju ha hittat på allt möjligt skit med den direkt efter besiktningen smile

Ja visst kan man det. Sätta en stor jävla spegel i fronten ex.vis tongue wink


Tycker dock det är lite dåligt av tidningen i sig att inte kolla upp ett sådant påstående (men inte direkt förvånad).

Ja ungefär så eller julgransdekorera hela ekipaget och blända folk utav fan smile

Tidningen bör ha grävt lite djupare, men de gillar att väcka känslor utan att kolla med alla parter.

Nu är ni lite hårda boys, klart grabben ska få ha en 2kvm spegel i fronten på trucken, låt folk göra som dom vill istället och tänk på att om DD bara skrev nyheter utan sensationslystnad skulle snart arbetslösheten i Dalarna öka med samma antal som arbetare på den blaskan. 😆

Muttley
22 augusti 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

it_mutt skrev:

Ja visst kan man det. Sätta en stor jävla spegel i fronten ex.vis tongue wink


Tycker dock det är lite dåligt av tidningen i sig att inte kolla upp ett sådant påstående (men inte direkt förvånad).

Ja ungefär så eller julgransdekorera hela ekipaget och blända folk utav fan smile

Tidningen bör ha grävt lite djupare, men de gillar att väcka känslor utan att kolla med alla parter.

Nu är ni lite hårda boys, klart grabben ska få ha en 2kvm spegel i fronten på trucken, låt folk göra som dom vill istället och tänk på att om DD bara skrev nyheter utan sensationslystnad skulle snart arbetslösheten i Dalarna öka med samma antal som arbetare på den blaskan. 😆

Ha.  De är väl snart helt urfolkat i skogarna smile  Där jag brukar vara på somrarna i dalarna är de ju helt öde och du kan köra landsvägar i 10-15 mil utan att se eller möta en varelse.

Klart vi ska va stenhårda big_smile

twin_cam Smålänning
23 augusti 2016 · 7 877 Inlägg

Ja lastbilen var ju löjligt, men oftast låter det ju nåt i stil med:

Buhu jag fick ombess på flygande, fattar inte, polisen är fan idioter och borde jaga kriminella och olagliga bilar sad sad

Bilen i fråga:
Turbokonvertarad, inga fjädrar, tonat runtom, svarta bakljus och tonade framlysen och utslitna däck...

I rest my case...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Norsblue
24 augusti 2016 · 1 Inlägg

vikingramair skrev:
Hej,
Har stått i media om diverse "trakasserier" ifrån ordningsmakten där ägare till mestadels USA bilar och truckar fått anmärkningar och böter på bilar som gått igenom besiktningen med rent papper.

Det jag undrar hur ser det ut för er bilentusiaster som kör europeiska / asiatiska bilar?
Har ni upplevt trakasserier ifrån polisen med hot om indragna körkort om ni inte skriver på boten där polisen hittar suspekta fel på era åk.

Finns ett inlägg på Facebook från april i år om nedslag på en "vanlig bil"   sett till Amrikanska järn ;-)

15 April  ·

Idag har Polisen nordvästra Skåne och en inspektör (6071) hjälpt till att marknadsföra sig mot oss medborgare på ett sätt som kan diskuteras...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

roll

torpis Forummoderator
24 augusti 2016 · 10 572 Inlägg

Man känner ofta på sig om man gjort fel eller ej. Ofta är det ju självförvållat när polisen griper in. Men när de väl gör det så brukar jag videofilma hela ingripandet. Poliser har precis som nämnts ovan en ful ovana att dra till med det ena och det andra.  Hot, påhitt och rena radiotjänstfasoner.  Deras ord väger tyngre än ditt, så en videofilm klarar ut alla frågetecken på ett smidigt sätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang