Nitiska poliser vid träffar och cruising -2016

it_mutt Avstängd
24 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Norsblue skrev:

vikingramair skrev:
Hej,
Har stått i media om diverse "trakasserier" ifrån ordningsmakten där ägare till mestadels USA bilar och truckar fått anmärkningar och böter på bilar som gått igenom besiktningen med rent papper.

Det jag undrar hur ser det ut för er bilentusiaster som kör europeiska / asiatiska bilar?
Har ni upplevt trakasserier ifrån polisen med hot om indragna körkort om ni inte skriver på boten där polisen hittar suspekta fel på era åk.

Finns ett inlägg på Facebook från april i år om nedslag på en "vanlig bil"   sett till Amrikanska järn ;-)

15 April  ·

Idag har Polisen nordvästra Skåne och en inspektör (6071) hjälpt till att marknadsföra sig mot oss medborgare på ett sätt som kan diskuteras...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

roll

Skulle vara intressant att veta vad det är polisen gjorde nedslag på. Det framgår (vad jag kan hitta) inte.

Sen är det ju som påpekat en halv miljard gånger på forumet (alltså inte bara i tråden); vad som är godkänt av besiktningen är inte per automatik vad som är lagligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
24 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

Norsblue skrev:

vikingramair skrev:
Hej,
Har stått i media om diverse "trakasserier" ifrån ordningsmakten där ägare till mestadels USA bilar och truckar fått anmärkningar och böter på bilar som gått igenom besiktningen med rent papper.

Det jag undrar hur ser det ut för er bilentusiaster som kör europeiska / asiatiska bilar?
Har ni upplevt trakasserier ifrån polisen med hot om indragna körkort om ni inte skriver på boten där polisen hittar suspekta fel på era åk.

Finns ett inlägg på Facebook från april i år om nedslag på en "vanlig bil"   sett till Amrikanska järn ;-)

15 April  ·

Idag har Polisen nordvästra Skåne och en inspektör (6071) hjälpt till att marknadsföra sig mot oss medborgare på ett sätt som kan diskuteras...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

roll

Skulle vara intressant att veta vad det är polisen gjorde nedslag på. Det framgår (vad jag kan hitta) inte.

Sen är det ju som påpekat en halv miljard gånger på forumet (alltså inte bara i tråden); vad som är godkänt av besiktningen är inte per automatik vad som är lagligt.

Av vad jag kan tyda verkar polisen ha haft åsikter om eftermonterade coilovers och icke-standard strålkastare fram. Antagligen helt korrekta anmärkningar enligt lagen även om dess nödvändighet kan diskuteras, men bilägaren blir givetvis butthurt och gnäller om trakassering.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 325i "isbilen" (1992)
it_mutt Avstängd
24 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

it_mutt skrev:

Norsblue skrev:
Finns ett inlägg på Facebook från april i år om nedslag på en "vanlig bil"   sett till Amrikanska järn ;-)

15 April  ·

Idag har Polisen nordvästra Skåne och en inspektör (6071) hjälpt till att marknadsföra sig mot oss medborgare på ett sätt som kan diskuteras...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

roll

Skulle vara intressant att veta vad det är polisen gjorde nedslag på. Det framgår (vad jag kan hitta) inte.

Sen är det ju som påpekat en halv miljard gånger på forumet (alltså inte bara i tråden); vad som är godkänt av besiktningen är inte per automatik vad som är lagligt.

Av vad jag kan tyda verkar polisen ha haft åsikter om eftermonterade coilovers och icke-standard strålkastare fram. Antagligen helt korrekta anmärkningar enligt lagen även om dess nödvändighet kan diskuteras, men bilägaren blir givetvis butthurt och gnäller om trakassering.

Är det så så har polisen i sig fel (det är fullt lagligt och i sin ordning oavsett helbilsgodkännaden och annat). Fast, det som gäller där är ju att det blir upp till föraren/ägaren att bevisa att ditsatta delar är godkända för bilen. Kan man inte det, så får man snällt byta tillbaka (eller se vad man har för möjligheter att lösa det på annat vis).

Men, det skulle iaf vara intressant att veta. Det är ju inte direkt ovanligt att det är åt hållet som twin_cam skrev innan.

Folk gnäller "alltid" över polisen. Spelar ingen roll om det så är att de kört i 70km/h på en 30-sträcka, för då "borde polisen ha något bättre för sig" och så vidare.

Sen finns det givetvis exempel där man gott kan tycka det skulle räcka med en tillrättavisning och "kör hem och åtgärda det där", men, det hänger väl säkert på sinnesstämning hos herr/fru blå just den dagen och den stunden (som med det mesta annat).

Senast redigerat av it_mutt (24 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gamlingen
24 augusti 2016 · 5 198 Inlägg

it_mutt skrev:

Norsblue skrev:

vikingramair skrev:
Hej,
Har stått i media om diverse "trakasserier" ifrån ordningsmakten där ägare till mestadels USA bilar och truckar fått anmärkningar och böter på bilar som gått igenom besiktningen med rent papper.

Det jag undrar hur ser det ut för er bilentusiaster som kör europeiska / asiatiska bilar?
Har ni upplevt trakasserier ifrån polisen med hot om indragna körkort om ni inte skriver på boten där polisen hittar suspekta fel på era åk.

Finns ett inlägg på Facebook från april i år om nedslag på en "vanlig bil"   sett till Amrikanska järn ;-)

15 April  ·

Idag har Polisen nordvästra Skåne och en inspektör (6071) hjälpt till att marknadsföra sig mot oss medborgare på ett sätt som kan diskuteras...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

roll

Skulle vara intressant att veta vad det är polisen gjorde nedslag på. Det framgår (vad jag kan hitta) inte.

Sen är det ju som påpekat en halv miljard gånger på forumet (alltså inte bara i tråden); vad som är godkänt av besiktningen är inte per automatik vad som är lagligt.



Näe men att få folk att begripa det,, det funkar inte.

rcy
24 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:
Sen finns det givetvis exempel där man gott kan tycka det skulle räcka med en tillrättavisning och "kör hem och åtgärda det där", men, det hänger väl säkert på sinnesstämning hos herr/fru blå just den dagen och den stunden (som med det mesta annat).

Helt sant, och ganska ofta tror jag det kan ha att göra med attityden hos den som blir stoppad också.

Jag har många gånger blivit släppt med en varning eller tillsägelse, och jag bråkar inte det minsta om det då jag är fullt medveten om att vissa modifikationer inte är lagliga. Jag tar snällt tillsägelsen och bråkar inte.
Jag har bekanta som blivit stoppade för liknande modifikationer och fått både böter och regbesiktningar som påföljd, men då har det oftast krupit fram i efterhand att dom varit rätt kaxiga och otrevliga mot poliserna också. Dom som högst skriker "trakassering!" brukar också vara dom som konsekvent kallar polisen grisar eller snutjävlar redan innan dom ens blivit stoppade.
Visst, alla ska vara lika inför lagen, men det är väl klart som fan att polisen inte väljer att se mellan fingrarna när folk redan från början förolämpar dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang