Koppla oljekylare till automatlåda tf904

UssE
23 augusti 2016 · 51 Inlägg

Köpte en Dart med 225 och tf904 för lite drygt en vecka sedan, har upptäckt ett visst missljud främst mellan 2:a och 3:e växeln och lite vid lågt varv på 3:e.
Bilen driver som den ska och växlar fint och KD är justerad, men ljudet är lite oroväckande.

Ljudet misstänker jag kommer när det blir lite temp på oljan.
Det sitter ingen riktig kylning till oljan just nu utan ledningen går bara som en stor spiral framför vattenkylaren, därav kyls oljan mer eller mindre bara vid körning.

Vid stadskörning kommer missljudet mer och vid enbart landsvägskörning med korta stopp kommer det mindre/inte alls. (Därav min gissning att det är temp.-relaterat)

Min fråga är vad behöver jag för att koppla in oljekylare?
Samt hur ska jag koppla? Ska jag t.ex behålla "spiralen" och ha oljekylare efter det?
Är det värt att skaffa termostat till oljeledningarna om jag kopplar på en oljekylare?vilken temp bör termostaten ligga på?

Hoppas nån orkar läsa detta nu bara big_smile
Tack på förhand!!

Senast redigerat av UssE (23 augusti 2016)

torsen
24 augusti 2016 · 7 189 Inlägg

Såvitt jag minns så hade alla MOPAR-bilar som ANA importerade oljekylare för Torqueflite´en.
En extra "låda" i underkant på den vanliga motorkylaren.
Föregående ägare har kanske gjort en "egen" lågbudgetreparation/moddning.
Eller också är bilen en BIVA-import.
De bilarna hade en lägre utrustnings och säkerhetsnivå(samt pris).

UssE
25 augusti 2016 · 51 Inlägg

Åfan, kylaren som sitter på nu är bara till motorn. tongue
Hur vet man hur stor/liten kylare man ska ha?
Vad för temp bör oljan ligga på? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang