Passat 1,8t -00 inget laddtryck

Vafflon2010
25 augusti 2016 · 5 Inlägg

Har problem med min passat 1,8t -00
får inget laddtryck alls, hör dock att turbon viner vid pådrag men att den släpper ut allt och inte bygger upp något tryck. Har kollat över slangar och dylikt efter läckage.
Om jag håller stumt och bromsar så klipper motorn helt, går ner till tomgång och tar nån sekund ifrån det att jag släppt bromsen tills han reagerar och accelererar igen.
Någon som har nån idé om vad det skulle kunna vara?

fish Allfixare
26 augusti 2016 · 1 475 Inlägg

Kan nästan garantera att wastegate locket har lossnat och ligger i katalysatorn. Är du inte en jävel på att meka och kan tänka dig en pundarlagning så köp en ny turbo och montera. För att se om det är det, skruva loss katten från turbon bänd ut den så du får bort den från pinnbultarna, sen kollar du ner i katten om den ligger där, ligger den inte där så lys in i turbon och kolla "dasslocket" är väl som en 50 öring om jag minns rätt. Sitter den riktigt lös så är den påväg att lossna.

it_mutt Avstängd
26 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Vafflon2010 skrev:
Har problem med min passat 1,8t -00
får inget laddtryck alls, hör dock att turbon viner vid pådrag men att den släpper ut allt och inte bygger upp något tryck. Har kollat över slangar och dylikt efter läckage.
Om jag håller stumt och bromsar så klipper motorn helt, går ner till tomgång och tar nån sekund ifrån det att jag släppt bromsen tills han reagerar och accelererar igen.
Någon som har nån idé om vad det skulle kunna vara?

Standardsvaret/frågan; Har du läst ut felkoder? Om inte, gör det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vafflon2010
26 augusti 2016 · 5 Inlägg

Har kollat felkoder med obd2 men hitta inget. Vilket är lite konstigt eftersom han borde visat felkod på airbagen som inte funkar. Menmen den visar ingen felkod hursomhelst

it_mutt Avstängd
26 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Vafflon2010 skrev:
Har kollat felkoder med obd2 men hitta inget. Vilket är lite konstigt eftersom han borde visat felkod på airbagen som inte funkar. Menmen den visar ingen felkod hursomhelst

Nej, det är inte så konstigt faktiskt. Vissa felkodsläsare låter airbagen vara helt och hållet, andra måste man "tala om för" att de ska läsa av även airbagen. Det i sin tur har att göra med att tidiga VAG-kärror (just gällande airbagmodulen) och felkodsläsare inte alls kom överens och kunde ställa till det ordentligt.

Möjligt det gäller fler bilar, men nu handlar ju tråden trots allt om en VAG-kärra så smile


Vad använder du för att läsa ut felkoderna? Möjlighet att få livedata? Tänkte då mest på ex.vis laddtryck

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vafflon2010
26 augusti 2016 · 5 Inlägg

Såpass, det hade jag faktiskt inte en aning om. Använde carista appen så hade tillgång till Livedata men fanns inget laddtryck men såg däremot vaccum o de låg på -29,9

fish Allfixare
27 augusti 2016 · 1 475 Inlägg

Vafflon2010 skrev:
Såpass, det hade jag faktiskt inte en aning om. Använde carista appen så hade tillgång till Livedata men fanns inget laddtryck men såg däremot vaccum o de låg på -29,9

Läs mitt svar... Jag har gjort samma resa som dig, bytte och kollade fan allt. Va på verkstäder och kollade livedata å hela köret. Till slut rev jag loss katalysatorn för att se hur den såg ut, döm om min förvåning när wastegateluckan låg däri.

Vafflon2010
1 september 2016 · 5 Inlägg

Ska börja riva i skiten imorgon. Men om det nu skulle vara som du säger, hur löser jag detta? Går den o få tillbaka eller renovera på något sätt? Eller är det en annan turbo som gäller isåfall?

fish Allfixare
1 september 2016 · 1 475 Inlägg

Bäst är att byta turbo... Jag lyckades pundarlaga min med turbon på plats med hjälp av en annan lucka som jag gjorde om från en Saab. Det fungerade overkligt länge, men hade jag vetat vilket jobb det skulle vara hade jag lika gärna kunnat byta turbo. Så mitt svar är byt turbo om så är fallet.

CC72
2 september 2016 · 1 661 Inlägg

skulle du behöva en ny turbo så såg jag det fanns en som sålde en ny originalturbo på vwpc.se.


Tycker du ska ställa frågan där också då det hänger ett gäng VW-nördar där. Rätt som det är så kanske du slipper skruva bort turbon m.m.

insane_1 Min dröm, din vardag.
2 september 2016 · 641 Inlägg

Hade ett liknande problem med en Passat 1.8t för några år sedan, dvs inget laddtryck.
Då var det stången mellan WG och tryckklocka som hade gått av, svetsade ihop den så var allt frid och fröjd.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Vafflon2010
14 september 2016 · 5 Inlägg

Hade loss turbon förra helgen o visade sig vara lagren som gett sig. Så bytte turbo i förra veckan o funkar dom de ska. Tack för alla tips!

it_mutt Avstängd
14 september 2016 · 10 388 Inlägg

Vafflon2010 skrev:
Hade loss turbon förra helgen o visade sig vara lagren som gett sig. Så bytte turbo i förra veckan o funkar dom de ska. Tack för alla tips!

Då var det tur att fish bara -nästan- garanterade...

Gott att det löst sig iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang