Fel på Tempmätaren vad ska man göra?

GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Har en VW Caddy som har problem med tempmätaren den går upp till 110+ grader när man kör med den efter endast bara några sekunder...

jag har bytt Vattenpump, thermostat, vattentempgivare, vattentempgivar hus...
sen har jag luftat systemet så den ska inte ha någon luft kvar i sig men ändå så går den upp till 110+ grader efter varje åktur...

vad kan det vara för fel någon som har några idér?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 augusti 2016 · 14 042 Inlägg

GrumpyD skrev:
Har en VW Caddy som har problem med tempmätaren den går upp till 110+ grader när man kör med den efter endast bara några sekunder...

jag har bytt Vattenpump, thermostat, vattentempgivare, vattentempgivar hus...
sen har jag luftat systemet så den ska inte ha någon luft kvar i sig men ändå så går den upp till 110+ grader efter varje åktur...

vad kan det vara för fel någon som har några idér?

Antingen eller!! Under åkturen eller efter åkturen, du har ju skrivit båda alternativen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Aah sorry skrev fel, men jag startar igång bilen o låten den stå bara så går den upp till 110 efter 1 min kanske, snabbare om jag sätter mig i bilen o kör.

simlar
29 augusti 2016 · 5 524 Inlägg

Kokar det i expansionskärlet (bubblar)?

Om ja så är det mest troligt blockpackningen som gett upp och förbränningsgaser kommer in i kylsystemet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Nej bubblar inte vad jag ser, ska den bubbla även precis efter en lång körning och avstängd eller måste den va igång för att göra det och jag ska kunna se det?

Senast redigerat av GrumpyD (29 augusti 2016)

simlar
29 augusti 2016 · 5 524 Inlägg

GrumpyD skrev:
Nej bubblar inte vad jag ser, ska den bubbla även precis efter en lång körning och avstängd eller måste den va igång för att göra det och jag ska kunna se det?

Eftersom tempmätaren går upp till 110+°C efter ca 1min bör det börja bubbla nästan direkt du startar motorn ifall du har locket borttaget när du startar motorn (öppna aldrig locket när motorn är varm).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Ne bubblar inte, har haft locket öppet när jag masserat kylslagnarna för att få ut luften ur kylsystemet... men känns som det inte överhettas för kylfläktarna sätts inte igång när den visar 110 grader och de funkar men vet inte om kylfläktsgivaren e paj? Kan det vara det?

GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Kan tillägga kanske att innan så var den helt trasig den ballade ur helt, tempmätaren gick helt vildt upp o ner. Sen bytte jag alla de här grejerna o  pilla lite vid sensorn så börja den bara gå stadigt upp som den gör nu.

simlar
29 augusti 2016 · 5 524 Inlägg

Rör sig tempmätaren uppåt direkt du slår på tändningen? Även utan att starta motorn när den är kall.
Isf misstänker jag att kablarna till mätaren är skadade/kortslutna eftersom allt annat verkar vara i ordning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Den går endast upp om bilen är igång, men kan kablarna fortfarande vara kassa då?

simlar
29 augusti 2016 · 5 524 Inlägg

Kan vara att dom kortsluter när motorn vibrerar, annars känns det tveksamt.

Du har inga felkoder på tempgivaren?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Kan inte kolla felkoder för det e så gammal bil o har inte en sån felkodsläsare, den e från 98... men när bilen är igång o så, den kan ju inte gå upp till 110 grader o slangarna e fortfarande ljumna, känns så konstigt.

Men den krånglade förut när den gick upp och ner. Så det e fullt möjligt att det bara kortsluta då lr?

GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Eller kan det va så att jag fel monterade nått som termostaten?  Tack för din tid föresten

it_mutt Avstängd
29 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Caddyn fick, mig veterligt, obd2-uttag 96 ^^

Senast redigerat av it_mutt (29 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Jo men protocolet finns inte säger min felkodsläsare, känner du till en läsare som klarar av en caddy 98?

simlar
29 augusti 2016 · 5 524 Inlägg

Är slangarna ljumna fastän tempmätaren säger 110°C så är motorn garanterat inte 110°.
Inte omöjligt att det är problem med kablaget, prova ha tändningen på och be nån hålla koll på tempmätaren när du rör och klämmer på kabelhärvan på lite olika ställen.


För att läsa felkoder behöver du VCDS (Vag-com) och en kabel.

VCDS finns som gratisversion och kabel rekommenderar jag att köpa från nascom.se (dom kablarna funkar, kina-kablarna är oftast att slänga pengar i sjön)
http://www.nascom.se/sv/diagnostik/inte … e-usb.html

Funkar fint för mig, läst av felkoder på min 96as A6a och 97as A4an jag hade förut och även flertalet andra VAG-bilar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
GrumpyD
29 augusti 2016 · 16 Inlägg

Tack galet mkt för tipsen o hjälpen ska testa det när det e ljust o jag inte jobbar, sen återkommer jag med svar om det var det annars tar jag ut felkoderna o skriver här o hoppas med lite hjälp wink men tack som fan! smile

GrumpyD
30 augusti 2016 · 16 Inlägg

Nu har jag stått o pillat på kablarna men tempmätaren svajade inte alls så jag tog o började massera slangarna för jag tänkte att jag kanske inte hade fått ut all luft ur systemet för kanske termostaten aldrig öppnade sig när jag gjorde det förra gången.

Då när jag började klämma o ha mig så märkte jag att det kom ett litet pys ljud från nånstans som jag hört förut men ja trott att det kommit från Kylmedelsflänsen för den hade en stor spricka sen tidigare o läckt glykol så bytte den.

Men nu hörde jag samma ljud så jag letade fram den tillslut iallafall och det verkar komma från kylaren och sen när jag kollade framför bilen så såg jag att det var ett litet läckage framtill i kanten av kylaren. Kan det vara bekymret att den drar in luft där o läcker så det blir helt galet?

Måste jag byta hela kylare eller finns det något snabbfix som man kan göra?

Senast redigerat av GrumpyD (30 augusti 2016)

simlar
30 augusti 2016 · 5 524 Inlägg

Kan vara så att du får en hotspot på tempgivaren pga det lilla läckaget i kylaren. Känns dock märkligt om det vore så.
Beroende på storleken på läckage så kan Omega 101 "flytande korken" eller liknande medel fungera, risken med såna produkter är alltid att det kan eventuellt täppa igen värmepaketet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
GrumpyD
30 augusti 2016 · 16 Inlägg

så det e lika bra o byta då eller? för kollade på Bildelaronline24 där kostar det ju bara 287kr för en ny kylare, men du tror inte det e det som gör att mätaren spårar ur? för när jag stängt av motorn hör jag e litet pys ljud som om den suger in eller ut luft där.

Senast redigerat av GrumpyD (30 augusti 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang