Bilen skakar vid acceleration

antonoloofsson
30 augusti 2016 · 62 Inlägg

Hej.

Har ett problem med min v70n my-03 som är sänkt med 40/40 sats.
Den skakar nämligen något otroligt när man accelerar från 100.
Bilen är lite allmänt skakig oavsett, vilket fortsätter även när vid andra hastigheter.
Bilen skakar som värst när man trycker på från 90/100 till 120km/h.

Hjulen har nya däck och är balanserade, likadant med vinterfälgarna.

Vad kan problemet vara? Drivaxel eller någon led/bussning?

Tacksam för svar.
/Anton

jaka54
30 augusti 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Har du kollat motorfästena? De bör bytas om du inte har gjort det redan.

zzr94092
30 augusti 2016 · 4 391 Inlägg

när sänkte du bilen?Nyligen,knutarna går ju i en annan vinkel efter sänkningen,,,,Känn kanske först på centrumskruven på drivknutarna..

ottorb
30 augusti 2016 · 320 Inlägg

hade samma problem, byt vä drivaxel , den innre knyten är kass

tobbeh78 !
30 augusti 2016 · 543 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat motorfästena? De bör bytas om du inte har gjort det redan.

Varför ska man behöva byta motorfästena?
TS kan ju kolla hur dom är, men jag har aldrig hört talas om att man ska byta motorfästen bara så där.

En mondeo som jag hade gjorde lika, enligt ford så var det båda lagren på ingående axel som var dåliga.
Kosta runt 10k att byta dessa hos ford, om volvo har samma konstruktion ska jag låta vara osagt.

Trött och bitter?? javisst!
Joakim-S Hobby Fotograf
30 augusti 2016 · 650 Inlägg

Oftast i min erfarenhet så har boven varit inre drivknut. Så absolut värt att kolla eftersom bilen är sänkt dessutom!

MG e-HS (2021)
jaka54
30 augusti 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Det finns ju många orsaker till att en bil kan skaka vid acceleration och att kolla motorkuddarna av gummi är en enkel sak och gummi åldras som ni vet så har man inte bytt sedan bilen var ny (2003) så är det nog dags nu.

antonoloofsson
31 augusti 2016 · 62 Inlägg

Det övre motorfästet går ju till en tvärbalk över motorn, denna balk, hur hårt ska den vara åtdragen? För min går att rubba samt att jag läste om en v70n -05 som hade samma problem där det övre motorfästet var slut.

Så ifall denna tvärbalk ska sitta hårt kan ju motorfästet vara boven i dramat.

zzr94092
1 september 2016 · 4 391 Inlägg

Balken sitter ju i gummifästen,så helt normalt att man kan vicka/röra på den.Det som brukar hända är att stora bussningen som sitter vid toppen spricker,om det är den runda mod.

antonoloofsson
3 september 2016 · 62 Inlägg

zzr94092 skrev:
Balken sitter ju i gummifästen,så helt normalt att man kan vicka/röra på den.Det som brukar hända är att stora bussningen som sitter vid toppen spricker,om det är den runda mod.

Bytte övre motorfästet då de ändå va helt sopslut men blev inget bättre.

mopar300
4 september 2016 ·

kan vara undre fästet som går från motorn å framåt mot kofångaren sett...ett avlångt fäste.

Senast redigerat av mopar300 (4 september 2016)

Brådhis * Voff voff *
4 september 2016 · 10 280 Inlägg

Absolut vanligast när man sänker dessa bilar när dom gått en bit är att drivknut(arna) ger dessa vibrationer då dom hamnar i helt andra lägen. Den här frågan har förekommit på dom flesta Volvo-forum dom senaste 10 åren och svaret i slutänden blir alltid detsamma:

Byt drivknut(ar) eller montera tillbaka originalfjädrarna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
antonoloofsson
4 september 2016 · 62 Inlägg

Brådhis skrev:
Absolut vanligast när man sänker dessa bilar när dom gått en bit är att drivknut(arna) ger dessa vibrationer då dom hamnar i helt andra lägen. Den här frågan har förekommit på dom flesta Volvo-forum dom senaste 10 åren och svaret i slutänden blir alltid detsamma:

Byt drivknut(ar) eller montera tillbaka originalfjädrarna.

//Brådhis

Får ge drivknutarna en ordentlig koll då!
Det gäller både inre och yttre eller?

alexbenhard Hemlig Agent
4 september 2016 · 1 115 Inlägg

Inre drivknutarna är det som ger dig vibrationer.

torsen
9 september 2016 · 7 238 Inlägg

Har du bytt till andra fälgar, som breddar utåt = mindre ET?
I så fall kan det var detta som orsakar orolig ratt/vibrationer vid fullt gaspådrag.
Orsaken till detta är, om du nu bytt till bredare fälgar, att däckets centrumpunkt inte längre överensstämmer med den tänkta spindelbultslutningens linje till marken.
Den s k nollpunktstyrningen sätts ur spel.

alexbenhard Hemlig Agent
9 september 2016 · 1 115 Inlägg

torsen skrev:
Har du bytt till andra fälgar, som breddar utåt = mindre ET?
I så fall kan det var detta som orsakar orolig ratt/vibrationer vid fullt gaspådrag.
Orsaken till detta är, om du nu bytt till bredare fälgar, att däckets centrumpunkt inte längre överensstämmer med den tänkta spindelbultslutningens linje till marken.
Den s k nollpunktstyrningen sätts ur spel.

Mitt problem avhjälptes med nya inre drivknutar trots att Volvo i Oskarshamn hävdade att det var mina eftermarknadsfälgar som var problemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang