Renault clio -96, motorn blir väldigt varm under körning.. (på gränsen till överhettad, motorfläkten är sten död)

TureTapp
1 september 2016 · 4 Inlägg

Tja!

Har en renault clio -96 (mätarställning ca 18800mil) som har gått jätte bra under sommaren, men nu har motorn börjat bli väldigt varm under körning.

Är inte så kunnig inom bilar så hoppas ni förstår mig nu.

"El fläkten/motor fläkten" som ska hoppa igång när motorn blir varm verkar hel död, förr gick den igång ofta under körning och i några minuter efter jag stängt av bilen, men nu står den helt stilla jämt. Detta började för ca 2 veckor sedan. Jag stod med bilen på tomgång i några minuter, av ren "tur" märkte jag att temp mätaren i instrumentbrädan var väldigt högt upp.. Stängde av bilen tills tempen gick ner och körde hem den (ca 200meter), bara på den sträckan gick tempen upp väldigt högt igen. Lät bilen stå när jag kom hem, fyllde sen på med vatten och kollade även alla säkringar. Vatten nivån var väldigt låg så det kan ha bidragit endel till förbättring, men det var även då jag märkte att fläkten vägrade gå igång.
När bilen va som "kallast" igen tog jag en liten test tur, då höll sig tempen låg och fläkten gick även igång efter ett tag. (när jag kollade säkringarna lyfte jag upp dom och satt i dom igen, det va efter det fläkten gick igång igen) Sen dess har bilen gått bra tills nu.

Skulle åka till jobbet igår kväll och märkte då att motorn blev väldigt varm igen.. Hettan kommer när jag ligger på 40km/h-50km/h vägar. Landsvägar när jag ligger runt 90-100km/h så är den sval (Dock kan tempen gå upp när jag kör i en uppförsbacke och motorn får jobba lite mer), så då förstod jag att fläkten va sten död igen. Nu har det varit så här i 2 dagar utan förändring, när motorn väl når sin "arbetstemperatur" så fortsätter den vandra upp i värme. Vad kan problemet vara?

Tänkte även att när bilen blev så varm drog jag på fläktarna i cupén på max med högsta värmen för att få bort värme från motorn men då kommer det bara kall luft även fast motorn är så himla varm?.

Uppskattar all hjälp jag kan få, vill ni att jag beskriver problemet mer "noggrant" så gör jag det gärna!

Ursäktar om jag är svår tydd, har nämligen jobbat hela natten, ville få upp detta inlägg innan jag går till sängen, och hoppas på lite svar tills jag vaknar! smile

Mvh

Tobbe

Tobzter
1 september 2016 · 3 145 Inlägg

Hej. Försvinner det vatten från expansionskärlet?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
TureTapp
1 september 2016 · 4 Inlägg

tobzter skrev:
Hej. Försvinner det vatten från expansionskärlet?

Vet inte vad "expansionkärl" är.. är det "burken" man fyller på vattnet i? Isf så försvinner det lite vatten där, och det "bubblar" upp vatten när jag skruvar upp locket!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 september 2016 · 4 917 Inlägg

Det blir nog till att få igång motorfläkten först eftersom motorn får otillräcklig kylning.
Kolla säkringen först till denna.
Det kan finnas någon tempsensor som ska starta fläkten ifall motorn blir varm, som kan vara defekt.
Man kan prova fläkten med att sätta + på ett stift och - på ett annat på anslutningen nära fläkten för att kolla om den är ok.
Men man får såklart ta av anslutningen till fläkten för att komma till.
Är du osäker så blir det till att leta upp en hjälpare eller lämna in, tyvärr.
Okunnighet kostar och så var det för mig i början då jag knappt visste hur man skulle tanka i min ungdoms dagar.
Därför måste man antingen sätta sig in i problemet eller lämna in och betala dyrt för att man inte kan..

Senast redigerat av tommen1 (1 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 september 2016 · 14 039 Inlägg

TureTapp skrev:

tobzter skrev:
Hej. Försvinner det vatten från expansionskärlet?

Vet inte vad "expansionkärl" är.. är det "burken" man fyller på vattnet i? Isf så försvinner det lite vatten där, och det "bubblar" upp vatten när jag skruvar upp locket!

Kör du för länge med "het" motor så kan det skada motorn i form av blåst topplockspackning och även i värsta fall skev topp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Roadblock
1 september 2016 · 157 Inlägg

Skulle tippa på kylarfläktgivaren som känner av vattnets temperatur och då slår igång fläkten när motorn når en viss temperatur. Kostar nån 100 lapp på biltema och borde vara rätt lätt o byta smile
Hade samma problem på min bruds Saab 90, dock är dem ju mer lättmeckade:)

Dras till sletna vrak x)
kajc
1 september 2016 · 311 Inlägg

Du ska inte köra med bilen, om den hela tiden går för varm. Testa att koppla fläkten direkt till batteriet för att se om den fungerar. Om den funkar, är det antagligen någon säkring, givare eller kabelbrott. I värsta fall kan man koppla fläkten via en strömbrytare i kupen och slå på fläkten manuellt vid behov. Allt detta kräver visst hum om, hur el fungerar. Är du osäker, ta hjälp av någon

jaka54
1 september 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är antagligen tempgivaren som sitter på kylaren som är felet!
Tempgivaren ger signal till fläkten att den ska starta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang