SFRO Regler

shidous
3 september 2016 · 17 Inlägg

Hej!
Jag har läst om SFRO:s ansökan om att ta bort 15kw/100kg-regeln som de skrev om 2015 och undrar om de fick bort regeln?
Sen undrar jag också hur man lagligt skulle kunna regga en 1000-kilos bil med ca 265hkr? Jag menar en MX-5 NA 1.8 med FM II turbokit och lite uppgraderade bromsar o.s.v.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 september 2016 · 14 007 Inlägg

kurden00 skrev:
Hej!
Jag har läst om SFRO:s ansökan om att ta bort 15kw/100kg-regeln som de skrev om 2015 och undrar om de fick bort regeln?
Sen undrar jag också hur man lagligt skulle kunna regga en 1000-kilos bil med ca 265hkr? Jag menar en MX-5 NA 1.8 med FM II turbokit och lite uppgraderade bromsar o.s.v.

Läs deras dokumentation eller ring och fråga!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
3 september 2016 · 5 809 Inlägg

kurden00 skrev:
Hej!
Jag har läst om SFRO:s ansökan om att ta bort 15kw/100kg-regeln som de skrev om 2015 och undrar om de fick bort regeln?
Sen undrar jag också hur man lagligt skulle kunna regga en 1000-kilos bil med ca 265hkr? Jag menar en MX-5 NA 1.8 med FM II turbokit och lite uppgraderade bromsar o.s.v.

Det går inte att regga den bilen med det, av flera anledningar. Dels effekten som sagt, men också på grund av avgaskraven. Om du skaffar en väldigt tidig miata som inte är avgascertifierad, så kan du byta till en turbomotor istället. Men det skall vara en avgascertifierad motor, alltså en i originalskick som du plockar komplett ur en annan bil. Skall du bygga en motor själv måste bilen vara från 1975 eller äldre.

simlar
3 september 2016 · 5 516 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

kurden00 skrev:
Hej!
Jag har läst om SFRO:s ansökan om att ta bort 15kw/100kg-regeln som de skrev om 2015 och undrar om de fick bort regeln?
Sen undrar jag också hur man lagligt skulle kunna regga en 1000-kilos bil med ca 265hkr? Jag menar en MX-5 NA 1.8 med FM II turbokit och lite uppgraderade bromsar o.s.v.

Det går inte att regga den bilen med det, av flera anledningar. Dels effekten som sagt, men också på grund av avgaskraven. Om du skaffar en väldigt tidig miata som inte är avgascertifierad, så kan du byta till en turbomotor istället. Men det skall vara en avgascertifierad motor, alltså en i originalskick som du plockar komplett ur en annan bil. Skall du bygga en motor själv måste bilen vara från 1975 eller äldre.

Eftersom han frågar om kraven på 15kW/100kg så antar jag att han tänker gå genom Ombyggt fordon och E85 som drivmedel för att kunna regga en icke avgascertifierad motor.
Vilket är fullt möjligt så länge effekten inte blir för hög för tjänstevikten och resten av bilen är byggd så pass bra att SFRO godkänner bygget.

Senast redigerat av simlar (3 september 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
4 september 2016 · 5 809 Inlägg

Visst, E85 är ju ett kryphål om de inte stoppat den möjligheten än

therealpinto
5 september 2016 · 39 Inlägg

Det har inte kommit något formellt svar på SFROs begäran om ändrade effektregler. Så inget är beslutat ännu.

Det kan finnas vissa möjligheter att söka dispens från 15 kW/100 kg tjänstevikt men det gäller då relativt extrema byggen (tänk GT40 replika).

För att Miatan ska bli ombyggt fordon krävs i praktiken att man byter (inte bygger om) minst motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet så "bara" turbokonvertering fungerar inte som ombyggt fordon, E85 eller inte. Stoppar man i en helt annan motor går det att lösa (förutom kanske effekten då) men inte med en turbokonverterad originalmotor.

Gustaf

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
shidous
5 september 2016 · 17 Inlägg

Måste jag e85-konvertera bilen då eller kan jag bara tanka e85 in i en bensindriven bil(vill bara samla info, äger ingen bil än)

shidous
5 september 2016 · 17 Inlägg

@therealpinto
kan jag t.ex. byta till en 6-växlad växellåda från en nyare MX-5 eller måste det vara från en annan modell?
Har läst att det kan räcka med att byta växellåda och/eller bakaxeli SFRO boken

therealpinto
5 september 2016 · 39 Inlägg

För ombyggt fordon och E85 ska motorn konverteras till drift på E85, det räcker inte att bara tanka annan soppa, styrsystemet måste fungera som det ska.

För att det ska räknas som att man "bytt" motor, växellåda, bakaxel och bromsar så ska de nya delarna vara annorlunda än det som satt i bilen från början och de bör heller inte ha funnits i bilmodellen under produktionstiden. Jag kan inte MX-5 utantill men om nyare modeller har en helt annan motor och växellåda så kan du använda de delarna.

Det finns lite olika definitioner till ombyggt fordon men för de flesta är motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet enklaste vägen. Vill man behålla original motor behöver man istället till exempel byta hela styrningen (rattaxel och kuggstång) eller fram- och bakaxel med hjulupphängning. Det är oftast mer jobb (och nej, det räcker inte med att till exempel montera coilovers).

Gustaf

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang