Vad skulle byte av sidoruta kosta?

NordlundW
4 september 2016 · 11 Inlägg

Hallå!

Jag har en väldigt snabb och förhoppningsvis enkel fråga. Vad kostar det att byta sidoruta på bilen? Det är inte en ruta med elhissar utan det är en ruta vid bagageutrymmet.

Jag bifogar en bild till vad jag menar, det är den sista bilden i annonsen som jag tänker på. Tacksam för svar! smile

Bild på rutan: https://www.blocket.se/stockholm/Ford_m … 10&w=2

uhlin
4 september 2016 · 2 834 Inlägg

Dessa är klistrade och finns det glasförsäkring på bilen så är väl självrisken 1200:-

Annars ska en bilglasfirma göra det utan försäkring så skulle jag kanske tippa på 2-2,500:- ca.

Fast det står ju även att det kanske hinns med att byta? Skulle allt kräva det innan köp isåfall.

Hur som helst, du kommer iallafall synas i trafiken om du köper denna. smile

NordlundW
4 september 2016 · 11 Inlägg

Aa, han skrev att han kanske kommer hinna fixa det men bilen har tidigare legat ute på blocket och han har inte fixat det ännu. Det har legat ute från 10 augusti och nu la han upp den på nytt. Jag ringde till honom för ett X antal dagar sedan och frågade om den var bytt och hur det hade gått till och så vidare.

Han kommer förmodligen inte att fixa det eftersom han redan köpt ny bil och denna står enligt honom avställd hemma på gården och samlar damm. Vet inte om jag är sugen att köpa en bil med trasig ruta, får pruta rejält om det skulle bli affär.

Sedan bor jag ju i Gävle också, denna bil är ju i Norrtälje så får man ens köra den på vägarna med krossad ruta? Om man lägger papp eller plats över det?

P.S. Ja, man skulle synas, men om jag köper den skulle jag förmodligen ta bort folieringen och köra med originalfärgen som är Panther Black. Tycker det skulle vara snyggare. wink

Mew
5 september 2016 · 2 160 Inlägg

Inga problem att köra med trasig sidoruta, det behöver du inte oroa dig för. Det absolut smidigaste är att köpa och försäkra bilen och sedan ta rutan på glasförsäkringen, kostar dig totalt 1200kr. Pruta av det från inköpspriset. smile

Senast redigerat av Mew (5 september 2016)

Madox Den GROVE!
5 september 2016 · 128 Inlägg

Köp annars rutor på skroten...

M@doX
NordlundW
5 september 2016 · 11 Inlägg

Tacksam för svar hörni men vi diskuterade och han lovade att fixa rutan nu i veckan så det löste sig i alla fall. Kommer kosta honom 1200kr i självrisk. smile

torsen
9 september 2016 · 7 238 Inlägg

Madox skrev:
Köp annars rutor på skroten...

Går det att köpa/demontera klistrade rutor som sitter på en bil?roll
Undrar om någon bildemontering åtar sig att demontera en klistrad ruta.roll
Har jag fel så berätta hur man gör.smile
Någon som har gjort jobbet alltså.cool

Berryda
9 september 2016 · 219 Inlägg

torsen skrev:

Madox skrev:
Köp annars rutor på skroten...

Går det att köpa/demontera klistrade rutor som sitter på en bil?roll
Undrar om någon bildemontering åtar sig att demontera en klistrad ruta.roll
Har jag fel så berätta hur man gör.smile
Någon som har gjort jobbet alltså.cool

Tar man det försiktigt så går både fram o bakruta att demonteras och monteras igen. Aldrig testat med en sidoruta dock.

Mvh

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang