"Snabbkontakt" till högtalare?

Dwa
5 september 2016 · 37 Inlägg

Jag håller på och uppgraderar ljudet i bilen. Skulle vilja ha någon form av snabbkontakter till högtalarna. Mest praktiskt borde väl bli direkt på kabeln, dvs löda fast en stump inkl. kontakt på högtalarna. Någon som har tips om smidiga och bra kontakter. Har "ganska fina" högtalare och vill inte att kontakten ska inverka negativt på ljudet, men bryr mig bara om vad som faktiskt kan höras och inte vad som endast teoretiskt är en tänkbar försämring. Jag kommer sova gott om natten även med teoretisk förlust i kabeln;)

Vanliga flatstift? För dåligt/simpelt? Tacksam för förslag och åsikter!

Mvh
Daniel

Mack Forum- och sitemoderator
5 september 2016 · 26 148 Inlägg

Flatstiftshylsor är vad du mig veterligen behöver.

Alltså såna här: http://www.clasohlson.com/se/Flatstifts … r150331010

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Dwa
5 september 2016 · 37 Inlägg

Tack för tips! Det var sånna jag också hade i tanken faktiskt. Men när jag kollar diverse bilstereo-nätbutiker så står alltid dessa kontakter som exempel på kontakt för strömkabel och inte under högtalarkontakter. Skulle dessa kunna vara "för dåliga", så att de har en hörbar inverkan på ljudet?

Mack Forum- och sitemoderator
5 september 2016 · 26 148 Inlägg

Dwa skrev:
Tack för tips! Det var sånna jag också hade i tanken faktiskt. Men när jag kollar diverse bilstereo-nätbutiker så står alltid dessa kontakter som exempel på kontakt för strömkabel och inte under högtalarkontakter. Skulle dessa kunna vara "för dåliga", så att de har en hörbar inverkan på ljudet?

Hur ser kontakterna ut på högtalarna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Putteliten
5 september 2016 · 9 078 Inlägg

Något sånthär så är det ingen risk för kortslutning.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … rv-604234/

Dwa
5 september 2016 · 37 Inlägg

Mack skrev:

Dwa skrev:
Tack för tips! Det var sånna jag också hade i tanken faktiskt. Men när jag kollar diverse bilstereo-nätbutiker så står alltid dessa kontakter som exempel på kontakt för strömkabel och inte under högtalarkontakter. Skulle dessa kunna vara "för dåliga", så att de har en hörbar inverkan på ljudet?

Hur ser kontakterna ut på högtalarna?

Har två olika uppsättningar högtalare och vill kunna utvärdera dem på plats i bilen och lätt kunna skifta. Ett par tror jag redan har ett liknande flatstift. Skulle nog passa en flatstiftshona rakt av faktiskt. De andra vet jag inte på rak arm. Sen har jag diskanter som det bara kommer kablar ut ur.

Dwa
5 september 2016 · 37 Inlägg

Putteliten skrev:
Något sånthär så är det ingen risk för kortslutning.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … rv-604234/

Ja det är ju en tanke, har jag aldrig tänkt på faktiskt! Ska kika på den. Tack för tips!

Bassiehof
6 september 2016 · 1 777 Inlägg

Du kan använda flatstift men då ska den vara guldpläterad. Men det är inte det värsta. Metallen i flatstift är inte koppar och leder och låter sämre. Vi vet redan att strömkablar är av koppar eller aluminium med mätbara skillnader så sluta snacka skit om teori och vad som är hörbart. Jag hör skillnad på kablar. Jag bytte mina diskanter från en bil till en annan men pga kabeldragningen räckte längden på den "fina" kabeln inte till i den nya bilen så jag använde en vanlig 2,5 mm2 OFC-kabel och diskanten låter vass, även efter en inspelningstid på flera veckor. Jag kör alltid direktlött för dörrhögtalare är en i det närmaste permanent installation så länge jag har kvar bilen. Jag kan tänka mig att man vill ha "snabbkontakt" till subben för att kunna använda bagageutrymmet men annars så finns det ingen som helst anledning att använda flatstift eller nån annan typ av kontakter.

Dwa
6 september 2016 · 37 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du kan använda flatstift men då ska den vara guldpläterad. Men det är inte det värsta. Metallen i flatstift är inte koppar och leder och låter sämre. Vi vet redan att strömkablar är av koppar eller aluminium med mätbara skillnader så sluta snacka skit om teori och vad som är hörbart. Jag hör skillnad på kablar. Jag bytte mina diskanter från en bil till en annan men pga kabeldragningen räckte längden på den "fina" kabeln inte till i den nya bilen så jag använde en vanlig 2,5 mm2 OFC-kabel och diskanten låter vass, även efter en inspelningstid på flera veckor. Jag kör alltid direktlött för dörrhögtalare är en i det närmaste permanent installation så länge jag har kvar bilen. Jag kan tänka mig att man vill ha "snabbkontakt" till subben för att kunna använda bagageutrymmet men annars så finns det ingen som helst anledning att använda flatstift eller nån annan typ av kontakter.

Bra, guldplätterade flat- eller rundstift får det bli. Tror det duger bra åt mig. Har inte sett plätterade diton tidigare så hade inte ens tänkt på att googla det. Som sagt, vill utvärdera olika element på plats i bilen så därför vill jag snabbt kunna koppla loss och byta. Det var inte min mening att snacka skit om teori eller verklighet, det var en ärlig fråga. Jag var ute efter just egna erfarenheter, som ditt kabelexempel. Jag har hört om folk som valt bort förzinkad skruv till förmån för rostfria att skruva ihop baslådan med, av ENDA anledningen att skruvarna inte ska påverka basens magnet... Ville inte hamna i den typen av diskussion.

Jag håller en låg budget på mitt bygge mha begagnade prylar, men vill för den sakens skulle inte falla på snålköp av kontakter. Tack för tips och hjälp!

Bassiehof
6 september 2016 · 1 777 Inlägg

Dwa skrev:

Bassiehof skrev:
Du kan använda flatstift men då ska den vara guldpläterad. Men det är inte det värsta. Metallen i flatstift är inte koppar och leder och låter sämre. Vi vet redan att strömkablar är av koppar eller aluminium med mätbara skillnader så sluta snacka skit om teori och vad som är hörbart. Jag hör skillnad på kablar. Jag bytte mina diskanter från en bil till en annan men pga kabeldragningen räckte längden på den "fina" kabeln inte till i den nya bilen så jag använde en vanlig 2,5 mm2 OFC-kabel och diskanten låter vass, även efter en inspelningstid på flera veckor. Jag kör alltid direktlött för dörrhögtalare är en i det närmaste permanent installation så länge jag har kvar bilen. Jag kan tänka mig att man vill ha "snabbkontakt" till subben för att kunna använda bagageutrymmet men annars så finns det ingen som helst anledning att använda flatstift eller nån annan typ av kontakter.

Bra, guldplätterade flat- eller rundstift får det bli. Tror det duger bra åt mig. Har inte sett plätterade diton tidigare så hade inte ens tänkt på att googla det. Som sagt, vill utvärdera olika element på plats i bilen så därför vill jag snabbt kunna koppla loss och byta. Det var inte min mening att snacka skit om teori eller verklighet, det var en ärlig fråga. Jag var ute efter just egna erfarenheter, som ditt kabelexempel. Jag har hört om folk som valt bort förzinkad skruv till förmån för rostfria att skruva ihop baslådan med, av ENDA anledningen att skruvarna inte ska påverka basens magnet... Ville inte hamna i den typen av diskussion.

Jag håller en låg budget på mitt bygge mha begagnade prylar, men vill för den sa ens skulle inte falla på snålköp av kontakter. Tack för tips och hjälp!

Jag tror inte att det spelar nån roll om skruven är förzinkad eller rostfri för magneten påverkas väl mest av själva metallen i så fall, inte ytbehandlingen. Andra, som vet vad de snackar om, använder polstycket för att optimera det magnetiska flödet. Kan det vara anledningen till att gjuten alu-korg anses vara/låta bättre än pressad plåt eller är det bara en kostnadsfråga?

spillolja
6 september 2016 · 4 024 Inlägg

Eller använd standardkontakter

Gå till https://www.elfa.se/sv
och sök efter artileknummer 142-08-245  samt  142-08-286

den flata är minus-
den runda= plus+

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MammDiin
6 september 2016 · 2 019 Inlägg

Funderat själv på samma sak tidigare och undrade om inte exempelvis XT60 kontakter skulle vara en bra lösning.

Nackdelen är väl att de måste lödas (vilket i och för sig inte är något större problem om man har grejerna för det).
Och att man inte kan svänga på ena kontakten för att fasvända.

Dwa
6 september 2016 · 37 Inlägg

Bassiehof skrev:
Jag tror inte att det spelar nån roll om skruven är förzinkad eller rostfri för magneten påverkas väl mest av själva metallen i så fall, inte ytbehandlingen. Andra, som vet vad de snackar om, använder polstycket för att optimera det magnetiska flödet. Kan det vara anledningen till att gjuten alu-korg anses vara/låta bättre än pressad plåt eller är det bara en kostnadsfråga?

Rostfritt stål är inte magnetiskt. Ingen aning, men det kan säkert vara därför det anses bättre. Hursomhelst tack för inputen om plätterade kontakter.

Dwa
6 september 2016 · 37 Inlägg

Tack för tipsen om olika kontakter. Jag kommer börja med att testa plätterade stiftkontakter som kläms på kablarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang