945 tjuvström

defrentx3
6 september 2016 · 2 Inlägg

Hej

Jag håller på att felsöka varför min 945a drar tjuvström. Har mätt upp det till att det är ca 2,6A. Det kommer från något som ligger på säkring 1. Det som händer är att relä:et till bränslepumpen slår till, tar jag bort relä:et så går det ner till 0.

Då till min fråga, vad borde jag kolla för något?

Att tillägga är att belysningen i instrumentbrädan är släckt. Tänds ca 1 sec när man byter mellan olika exempelvis positionsljus och halvljus.

Någon som har någon aning om vad det är som gör det och vart jag borde kolla?

Mvh

(Jag kan ha lagt tråden under fel kategori, flytta den gärna isf) smile

Senast redigerat av defrentx3 (6 september 2016)

defrentx3
6 september 2016 · 2 Inlägg

någon?

rawsezx
16 september 2016 · 116 Inlägg

945:a säger du... Jag har för mig att dessa är konstruktionsmässigt lika som 944:an fast med ratten på höger sida. Som du märker så lämnar du ganska bristfällig information för att  man ska kunna ens peka dig i rätt riktning...

Ja menar nu när vi precis luskat fram att det är en högerstyrd porsche som du har i garaget så kan det ju lika gärna vara en Volvo 945:a, och se där, där finns det ju en uppsjö olika motorkonfigurationer och årsmodeller där elsystemen skiljer sig åt.

Om vi ändå leker med tanken att det exempelvis är en volvo ifråga, och säg att det är en från -92 (Nu bara gissar jag) så kan vi ju mot förmoda åter igen gissa att du har ett LH 2.2 Jetronic insprutningssystem, börjar man sedan kolla elschemat för just denna modell som jag nu gissat på (just din bil kan ju skilja sig helt och hållet på den punkten) så kan man se att det är motorstyrdonet som drar just bränslereläet pin 21, röd kabel, vidare till bränslereläet pin 4, när den sedan drar så startar den bränslepumpen i tanken och huvudpumpen (som sitter avsäkrade på säkring 11 (jag tolkar det som att dom är avsäkrade i serie, först säkring 1, sedan till säkring 11 och går vidare till bränslepumparna)).

Samma relä lägger även plusspänning på kabel blå/gul som i sin tur matar följande komponenter i motorutrymmet.
* Tomgångsmotorn
* Luftmängdsmätaren
* Transientskyddsrelä för spridare (OBS! matar ej till spridare, utan bara drar bara reläspolen till reläet för matning av spridare).
* pin 9 motorstyrdonet.

Så om du nu har en Porsche istället för Volvo så behöver du inte utföra följande.

Koppla in multimetern och strömmät.
1. koppla ur tomgångsmotorn (försvann tjuvströmmen ja/nej?)
2. Koppla ur luftmassemätaren (försvann tjuvströmmen ja/nej?)
3. dra ur säkring 11 (försvann tjuvströmmen ja/nej?)
4. koppla ur transientreläet för spridarna (försvann tjuvströmmen ja/nej?)

Om du har svarat nej på samtliga fyra punkter så kontakta din närmaste porscheverkstad.

Lycka till!

Om du däremot har en LH Jetronic 2.4 så bör du kolla...

Senast redigerat av rawsezx (16 september 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang