Byta ifrån vajer till hydral koppling

Castwebb
6 september 2016 · 116 Inlägg

Hej. Jag har en Saab 900 97 med vajer koppling som jag skulle vilja göra om till hydralkoppling. Jag har en komplett motor med växellåda och koppling ifrån en annan 900 där motorn är en 93 (99-00) med hydralkoppling. Vad behöver man för att byta detta och är det något man bör tänka på inför och under bytet? Mvh Johan

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
CC72
6 september 2016 · 1 661 Inlägg

Vad vill du uppnå med bytet?

Castwebb
6 september 2016 · 116 Inlägg

Jag vill ha hydralkoppling istället för väjer typ!

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
CC72
6 september 2016 · 1 661 Inlägg

Jo men varför? Jag vet inte hur själva bytet går till men om det funkar bra så skulle iaf jag fortsätta ha vajer.

Castwebb
6 september 2016 · 116 Inlägg

CC72 skrev:
Jo men varför? Jag vet inte hur själva bytet går till men om det funkar bra så skulle iaf jag fortsätta ha vajer.

Ja men nu är det inte du. Utan jag som vill byta bara för att det är kul och så är jag det som lärdom att göra något jag inte gjort innan.
Men för att du inte skall fortsätta lägga dig i varför då det fungerar bra så skulle jag säga att kopplingspedalen kommer att bli lättare att trycka ner med hydraulisk jämfört med vajer.
Nöjd?!

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
CC72
6 september 2016 · 1 661 Inlägg

Jääääättenöjd!

Varför jag undrar är just pga att alltför många drar på sig "projekt" som tyvärr kan bli ganska dyra och i värsta fall står bilen obrukbar eller något annat bara för att man absolut fick en "måste-göra-idé".

Här är första länken som kommer fram på google om man söker på din rubrik:
http://forum.saabturboclub.com/showthre … 900-gt-9-3

Kanske inte ett komplett facit men där ser du ju ungefär vilken omfattning det är på skruvandet.

torsen
9 september 2016 · 7 233 Inlägg

Klart du ska byta till hydrauliskt påverkad koppling.
Är ju inte så svårt att lyfta ur motor och kanske även växellåda.
Berätta gärna i tråden hur det går, hur lång tid det tar och vilka hjälpmedel/verktyg du använde, vilka reservdelar du behövde och vad de kostade samt hur mycket bättre kopplingsmanövreringen blev.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang