Diskant montering Saab900ng

Fear38
6 september 2016 · 658 Inlägg

Skulle villja ha lite råd angående dessa tänkbara ställen att montera mina diskanter på. Vilken e bäst ur ljud synpunkt? Är det viktigt att diskanten måste riktas rakt mot föraren/pasagerare så gott det går eller kan man montera dom lite snett hur som hellst eller? Enda fördelen med att montera dom på spegelplatsne innsidan är ju att jag slipper dra kabel mellan dörren och kupen.
https://www.facebook.com/lasse.hansson. … 6504558378

Bassiehof
6 september 2016 · 1 777 Inlägg

Och varför skulle du behöva dra kabel från dörren? För att du monterat delningsfilter i dörren i stället för under instrumentbrädan? Du får lyssna dig fram. Om diskanten låter vass on-axis får du testa off-axis riktade mot backspegeln t ex. Du kan ju också titta i ett datablad/test med frekvensgång on/off-axis. Det brukar ge en fingervisning om vad som blir bäst.

Fear38
6 september 2016 · 658 Inlägg

Bassiehof skrev:
Och varför skulle du behöva dra kabel från dörren? För att du monterat delningsfilter i dörren i stället för under instrumentbrädan? Du får lyssna dig fram. Om diskanten låter vass on-axis får du testa off-axis riktade mot backspegeln t ex. Du kan ju också titta i ett datablad/test med frekvensgång on/off-axis. Det brukar ge en fingervisning om vad som blir bäst.

Nej det sitter små delningsfilter på kablarna redan men dom skall ju gå till högtalarna tillsammans med högtalarkablarna. Eller kan jag skarva in diskantkabeln på högtalarkabeln inne o kupen eller måste diskantkabeln till högtalaren först?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang