Skrikande bromsar?? 850

komoor
6 september 2016 · 99 Inlägg

Hej, kolven till vänster frambroms går bara in till 90% ungefär och tidigare ägare har monterat nya belägg så däcket gick riktigt trögt. Jag tog bort ena klossen och slipade lite snabbt med vinkelharry så att den inte skulle ligga på bromsen hela tiden. Men jävlar vad det gnisslar om frambromsen! Jag har inte kört så mycket med bilen innan jag slipade ner klossen lite så jag vågar inte säga om det har gnisslat såhär mycket även när jag köpte bilen, men jag har inte tänkt på det förns nu iallafall. Jag var förbi mekonomen och han gav mig någon metallpasta att kleta mellan belägg och ok, men det blev ingen skillnad (skrikmattorna som man kan klistra på har tydligen utgått...)
så frågan är om jag kan ha slipat klossen lite snett och därför att det skriker?

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2016 · 26 136 Inlägg

Vänta nu..du skriver ju själv vad själva problemet är: bromskolven går inte riktigt in. Varför fixar du inte ursprungsproblemet då i stället för att försöka komma runt det?

Motionera kolven eller skaffa ett nytt/begagnat ok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
komoor
6 september 2016 · 99 Inlägg

Själva bromsverkan är riktigt bra och det blev fina värden på besiktningen, problemet är just att dom gnisslar när jag bromsar lite försiktigt, det kan ju inte ha med att kolven inte åker in riktigt smile kan bromsarna skrika om ena klossen är ojämn?

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2016 · 26 136 Inlägg

komoor skrev:
Själva bromsverkan är riktigt bra och det blev fina värden på besiktningen, problemet är just att dom gnisslar när jag bromsar lite försiktigt, det kan ju inte ha med att kolven inte åker in riktigt smile kan bromsarna skrika om ena klossen är ojämn?

Mycket möjligt att dom gör det ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang