BMW e12 528 från Gällivare

Fixa till en bil som stått länge för att ha en lite större bil för träffar där familjen följer med. 1600:an är inte populär när barnen ska sitta i baksätet om vägen är lång.
  • 61 Följare
  • 33 917 Visningar
  • Projektet avslutat 27 juni 2018
Rovers
12 december 2016 · 752 Inlägg

bytt filter och tömt tanken?  Var väldans mkt gunk i mina filter/tank

BMW 750i "Direktören" (1995)
BMW 735d "Dieseln" (1978)
Mazda RX7 "OEM" (1996)
Inventor
13 december 2016 · 395 Inlägg

Rovers skrev:
bytt filter och tömt tanken?  Var väldans mkt gunk i mina filter/tank

Du har rätt. Det ska jag göra. Lätt att bli ivrig. Bilen har stått länge.
Ser ut som det sitter dubbla filter smile

Senast redigerat av Inventor (13 december 2016)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
13 december 2016 · 395 Inlägg

Startade direkt i alla fall med ny slang. Köpa nytt filter nu då och sen fixa bromsar, tvätta motor för att se oljeläckagets källa, och hänga upp avgassystemet.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
14 december 2016 · 395 Inlägg

Bensinpumpen gick helt tyst också, så det kan jag bocka av i min lista.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
4 januari 2017 · 395 Inlägg

Fortsatte lite på undersidan av bilen. Bakre dämparen var dålig och jag var lite nyfiken på varför det är så dålig kraft i motorn. Upptäckte att båda de perforerade rören inuti dämparen hade rostat bort och dämpullen hade lagt sig längst bak....det var bara ett pyttelitet hål för avgaserna att ta sig ut igenom.
När jag ändå hade dämparen ute så tänkte jag att man kan väl fixa den själv. Sagt och gjort. Rullade nya rör av perforerad plåt, fyllde på med ny dämpull och svetsade ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-0453189a59ab7cb70b1dc114b6d4143d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-f228951496821250ccdc549388f8591d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-9ad59f3588f0387fa7c29cc7f626504c.jpg

Den nya bensinpumpen slutade också fungera när jag provade ljudet med nya dämparen. Anade att något var fel. Smuts i tanken? Bensinen var lite missfärgad men inte så mycket så pumpen borde gå sönder. Men jag hittade felet! Tanken var intryckt på undersidan, en rejäl intryckning.
Resultatet var att pickupen på tankarmaturen låg tryckt mot botten, pumpen fick inte tillräckligt med bensin och då skar den av överhettning eftersom den kyls med bensinen som går igenom.
Bankade ut tanken från insidan med en trästav i hålet för armaturen. Beställt ny pump och filter så nu ska det bli bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-bf3bf2bf6ff4742eafa15c77be24acec.jpg

Här har jag redan bankat lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-bacd9b3c938921773691755f82516776.jpg

Färdig. Den renoverade dämparen syns också. Behöver gå över tanken med stålborste och rostskydd. Ett av få ställen med rost på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-51a549d3f116f8d9024a7abe37822186.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-2fccae172ab408d4ec48608d74fd1bed.jpg

Senast redigerat av Inventor (4 januari 2017)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Damir302
4 januari 2017 · 158 Inlägg

Intressant och bra tråd ! Följs såklart big_smile

-m
4 januari 2017 · 172 Inlägg

hade inte ens tänkt på att det går att renovera dämpare.

Inventor
5 januari 2017 · 395 Inlägg

-m skrev:
hade inte ens tänkt på att det går att renovera dämpare.

Egentligen inget konstigt. Man kan tycka det är snålt kanske, men jag fick det felet åtgärdat med några timmars jobb på en helg.
Egentligen borde man kunna bygga hela systemet som man vill ha det. Bygga helt nya dämpare också. Är ju bara plåt.
Och just den dämparen kostar 3500 dessutom.

Senast redigerat av Inventor (5 januari 2017)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
11 januari 2017 · 395 Inlägg

Fick hem ny pump och filter. Pumpen var billig, det ska jag medge. Men den passade inte heller i hållaren....
Satte dit den som jag haft på hyllan och som la av tidigare. Den startade när jag körde den på golvet efter att jag rensat ur den lite.
Skruvade ihop allt, frid och fröjd.
Men bilen startade inte.
Felsökt i två dagar, skruvat isär säkringsbox, bränslepumprelä, delat kablage och mätt spänningar men inget resultat.
När jag tryckte direkt på relät gick pumpen. Men inte när man körde på starten.
Har nu ikväll lödat om relät, det gick en ledningsbana när jag fixade och plockade med det så den fick jag ersätta med tråd.
Bilen startade inte ändå.
Efter åtta psykbryt började jag om från början. När jag mäter på relät över spolen har jag 12 volt, men relät drar inte!
Då började jag tänka. Det sitter en diod i serie med reläspolen. Kan den vara dålig?
Provade med löst batteri och relät funkar!
Men inte i bilen.
Då inser jag att spänningen är tvärtom över relät +- är skiftade. Aha, jordfel! Pumpen får jord genom pumpen eftersom den saknas. Hittar en jordpunkt på andra sidan motorn som är lös. Den måste ha varit lös sen jag köpte bilen. Men precis nu började den strula. Skit.
Bilen startade direkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-2fd4bebb3c00ca2c02bf0560c7a834b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-07eafc4fb6abeef8c2217154f9f57eb2.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Inventor
30 januari 2017 · 395 Inlägg

Fixat lite med bilen igen. Hittade oljeläckaget i bakkant motor. Det var oljetryckskontakten som det rann rejält från. Hittade en från en gammal 02:a som var precis samma.
Är ju samma motor med två cylindrar borttagna i princip.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-d369200defd57cd83ceb59681d485ad5.jpg

Läcker även här i vinkeln mellan blocket, övre bröstkåpa och undre bröstkåpa.


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-00fb2d617b70e82e0b76e5ef20dbbf9f.jpg

Gjorde en motortvätt under grenröret också. Fullt med olja och smuts här. Blev bättre iaf.


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-4f30552208ba0a7485a0dc2f118b05f4.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
4 februari 2017 · 395 Inlägg

Handlade en M535i spoiler. Tyvärr hade man kapat bort gallret i luftintagen. Antingen får man sätta nät där eller skriva ut nya galler med 3d-skrivare.
Köpte ett par vita blinkersglas också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-cdd3fa1d564eb3ed3cb69d274afc7309.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-15cf97495a813e1bb61054e517cd9acc.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
ABrag
5 februari 2017 · 297 Inlägg

Kommer bli snyggt, Borde gå o värma på ett nytt galler från typ biltema o forma runt på baksidan. Har tänkt o forma ett galler till min front med kanske,
'

Inventor skrev:
Handlade en M535i spoiler. Tyvärr hade man kapat bort gallret i luftintagen. Antingen får man sätta nät där eller skriva ut nya galler med 3d-skrivare.
Köpte ett par vita blinkersglas också.

http://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-cdd3fa1d564eb3ed3cb69d274afc7309.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-15cf97495a813e1bb61054e517cd9acc.jpg

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
Inventor
5 februari 2017 · 395 Inlägg

Ja det går nog fint.
Men det hade varit coolt att skriva ut ett eget med brorsans 3d-skrivare.
Man kan låta gallret vara som original eller typ forma det som siluetten av en e12 kanske? Eller något annat.

Köpte en polermaskin med tillbehör på ebay. Håller på och våtslipar 1600:an, men sen är det 528:ans tur att bli fin.


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-bd8bd613ba978cf1344898dd02e0a892.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BennyBultsax
6 februari 2017 · 1 Inlägg

Följer detta! På väg att skaffa mig en E12 525 Automatic så detta är interesant

Inventor
6 februari 2017 · 395 Inlägg

BennyBultsax skrev:
Följer detta! På väg att skaffa mig en E12 525 Automatic så detta är interesant

Brorsan har en 525 e12 automat. Go att köra!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
WobbzGurka
15 februari 2017 · 725 Inlägg

Trevligt projekt! Du jobbar på grymt bra smile e12or är jäkla fina!

mikko_
4 mars 2017 · 37 Inlägg

Kul med ett E12-projekt, ska följas.

En kollega till mig har en 518 -76 som han ska ha som bruksbil under sommarhalvåret, trevlig bil
med 17"-fälgar och egenbyggda coilovers.

Inventor
27 april 2017 · 395 Inlägg

Nu var det ett tag sen men lite har hänt iaf.
Har haft en liten glykolläcka i framkant av motorn och även ett oljeläckage vid samma område. Luftningsskruven var fastrostad i termostathuset också.

Oljeläckaget visste jag att det var från övre bröstkåpan.

Så det blev dags för att riva ner lite och kolla. Hittade en slang som vikt sig och hoppas det var orsak till glykolläckaget. Tyvärr räckte slangen inte sen när jag skurit bort det som blivit förstört av slangklämman.
Det fick bli en universalslang där så länge=för evigt:)

Nytt temostathus och termostat monterat. Justerade ventilerna när jag ändå hade kåpan borta.



https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-0431b38cbd1ad975d9bc5f39e8ae06a9.jpg

Senast redigerat av Inventor (27 april 2017)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
2 maj 2017 · 395 Inlägg

Helgen var bra, fick en del gjort. 17" Y-eker med nya däck på, kopplat allt med kylning och tätat oljeläckage och startat upp. Går bättre och bättre!
Motortemp ligger rätt nu också, det var termostaten som gett upp.

Fixat bromsarna. Har luftat och luftat som en galning, men ändå var pedalen mjuk.
Pratade med grannen som haft egen verkstad. Han hade haft en bil inne en gång där man bytt bromsok själva och sen inte kunnat lufta. Det visade sig vara att de satt oken på fel sida, med nipplarna nedåt.
Jag har ju renoverat fram och tänkte att jag vet ju att jag satt allt rätt.
Men jag tänkte inte på bakbromsarna. De har jag inte rört, bara luftat. Där satt nipplarna nedåt........

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-997ab47a88362851d0744105e7a4cab5.jpg

Senast redigerat av Inventor (2 maj 2017)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
4 maj 2017 · 395 Inlägg

Dags att få bort de svarta prickarna från bilen. Såg ju ut så här:


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-a7fce66e1d47ac6fd7a44e457ccb39f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-0ccdd4aeafa57c0522e4f038aae9c1e0.jpg

Isskrapa och nagelborste...


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-c22feae5f8a5f4ddb91411304d3b4294.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-496fec2683d42492b7a9b6fefc78d9c7.jpg

Men det går bort. Hittar dock lite defekter i lacken under smutsen. Blir kanske en omlack av åtminstone huv och baklucka.


https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-b4d4560a618b0af36c93c8df86c03ab0.jpg

Satte dit fälgar också. Blir rätt fett. Ska ner mot marken lite bara. Nya bärarmar beställda, och då blir det sänkfjädrar samtidigt som allt är nerplockat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-0c98a78b16247e1cf788c8b343e10bad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-8648fc0b2c6326b14adec2586a1d3092.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang