12volts testbatteri?

totte1015
8 september 2016 · 463 Inlägg

Jag har börjat köpa det ena och andra via nätet till bilen som har med just 12 volts el att göra, jag hatar att behöva gå ut till bilen, demontera/ta ur den del jag tänker testa/byta och sedan kontrollera på gatan

Finns det något billigt alternativ att göra sådant hemma istället? Något enkelt 12v batteri och bara två koppartrådar för att testa så att t.ex led-lampan man köpte ens fungerar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2016 · 14 039 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag har börjat köpa det ena och andra via nätet till bilen som har med just 12 volts el att göra, jag hatar att behöva gå ut till bilen, demontera/ta ur den del jag tänker testa/byta och sedan kontrollera på gatan

Finns det något billigt alternativ att göra sådant hemma istället? Något enkelt 12v batteri och bara två koppartrådar för att testa så att t.ex led-lampan man köpte ens fungerar?

Men en batteriladdare så kan du testa småsaker på ett bra sett.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
totte1015
8 september 2016 · 463 Inlägg

Vettemannen skrev:

totte1015 skrev:
Jag har börjat köpa det ena och andra via nätet till bilen som har med just 12 volts el att göra, jag hatar att behöva gå ut till bilen, demontera/ta ur den del jag tänker testa/byta och sedan kontrollera på gatan

Finns det något billigt alternativ att göra sådant hemma istället? Något enkelt 12v batteri och bara två koppartrådar för att testa så att t.ex led-lampan man köpte ens fungerar?

Men en batteriladdare så kan du testa småsaker på ett bra sett.

/Benny

Batteriladdare?
Vad för typ av laddare?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2016 · 14 039 Inlägg

totte1015 skrev:

Vettemannen skrev:

totte1015 skrev:
Jag har börjat köpa det ena och andra via nätet till bilen som har med just 12 volts el att göra, jag hatar att behöva gå ut till bilen, demontera/ta ur den del jag tänker testa/byta och sedan kontrollera på gatan

Finns det något billigt alternativ att göra sådant hemma istället? Något enkelt 12v batteri och bara två koppartrådar för att testa så att t.ex led-lampan man köpte ens fungerar?

Men en batteriladdare så kan du testa småsaker på ett bra sett.

/Benny

Batteriladdare?
Vad för typ av laddare?

Skulle nog tro att en gammeldags laddare är bäst, ej CTEK.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Polaren
8 september 2016 · 352 Inlägg

Beror ju på hur pass kraftiga grejer du testar men eftersom du köper mycket via nätet så klicka hem en 12v likströms transformator (liknande som finns till bärbara datorer fast 12v ist för 16-18v).

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
zleepy Trucker
9 september 2016 · 1 391 Inlägg

Ikea har ledlampor, bara ta deras kontakt, den omvandlar 230v till 12v, klipp kablarna, två kabelskor på, sen kan du testa vad du vill hemma smile 
hade en sån när jag hade monterat massa lampor i en kaross till min gamla metanol bil hemma i hyllan, lyste fint, t.om strömbrytare på sladden smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
totte1015
9 september 2016 · 463 Inlägg

zleepy skrev:
Ikea har ledlampor, bara ta deras kontakt, den omvandlar 230v till 12v, klipp kablarna, två kabelskor på, sen kan du testa vad du vill hemma smile 
hade en sån när jag hade monterat massa lampor i en kaross till min gamla metanol bil hemma i hyllan, lyste fint, t.om strömbrytare på sladden smile

Vad för produkt menar du?
Det är jättesvårt att veta vad du menar när jag inte vet vad jag ska leta efter, menar du att jag ska köpa en vanlig led-lampa, demontera innehållet i lampan, och skruva i den i någon vanlig lamphållare och sedan testa?

Brådhis * Voff voff *
9 september 2016 · 10 276 Inlägg

Vettemannen skrev:

totte1015 skrev:

Vettemannen skrev:

Men en batteriladdare så kan du testa småsaker på ett bra sett.

/Benny

Batteriladdare?
Vad för typ av laddare?

Skulle nog tro att en gammeldags laddare är bäst, ej CTEK.

/Benny

Exempel för googlingsallergiker:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000034598/

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zleepy Trucker
9 september 2016 · 1 391 Inlägg

totte1015 skrev:

zleepy skrev:
Ikea har ledlampor, bara ta deras kontakt, den omvandlar 230v till 12v, klipp kablarna, två kabelskor på, sen kan du testa vad du vill hemma smile 
hade en sån när jag hade monterat massa lampor i en kaross till min gamla metanol bil hemma i hyllan, lyste fint, t.om strömbrytare på sladden smile

Vad för produkt menar du?
Det är jättesvårt att veta vad du menar när jag inte vet vad jag ska leta efter, menar du att jag ska köpa en vanlig led-lampa, demontera innehållet i lampan, och skruva i den i någon vanlig lamphållare och sedan testa?

Nej, menar ej så...

typ detta "kitt" innehåller en strömkontakt och i den sitter omvandlaren från 230v>12v, sen går det en lång sladd till en dosa som där delar ut 12v till flera olika ledspots/lister, så bara kapa av sladden och då har du två sladdar, en plus en minus, bara kabelskor på varje kabel, sen har du en 12v hemmaljuskälla, och kan i princip köra vad som helst med 12v smile

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116540/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40116541/

Senast redigerat av zleepy (9 september 2016)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
totte1015
9 september 2016 · 463 Inlägg

zleepy skrev:

totte1015 skrev:

zleepy skrev:
Ikea har ledlampor, bara ta deras kontakt, den omvandlar 230v till 12v, klipp kablarna, två kabelskor på, sen kan du testa vad du vill hemma smile 
hade en sån när jag hade monterat massa lampor i en kaross till min gamla metanol bil hemma i hyllan, lyste fint, t.om strömbrytare på sladden smile

Vad för produkt menar du?
Det är jättesvårt att veta vad du menar när jag inte vet vad jag ska leta efter, menar du att jag ska köpa en vanlig led-lampa, demontera innehållet i lampan, och skruva i den i någon vanlig lamphållare och sedan testa?

Nej, menar ej så...

typ detta "kitt" innehåller en strömkontakt och i den sitter omvandlaren från 230v>12v, sen går det en lång sladd till en dosa som där delar ut 12v till flera olika ledspots/lister, så bara kapa av sladden och då har du två sladdar, en plus en minus, bara kabelskor på varje kabel, sen har du en 12v hemmaljuskälla, och kan i princip köra vad som helst med 12v smile

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116540/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40116541/

Jamen då så! Just sådan har jag redan hemma så det är ju perfekt!

Tack smile

torsen
9 september 2016 · 7 233 Inlägg

Varför inte en enkel multimeter?
Med den kan man kolla det mesta i elväg(om man följde med på vissa lektioner i skolan:cool:)

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang