Köpråd efterlyses! Ty jag hafver lefvt inunder en sten

Mongol
8 september 2016 · 3 Inlägg

Nu har jag insett att jag verkligen vill uppdatera min personliga vardagstransport.
Har sladdat runt i SAAB:en nu sen 2005. En 9-3 -99 som nu klockat 36Kmil. En trogen kamrat som jag uppgraderat efter hand. Teflon eller polyuretan i varenda bussning, Bilstein, racecat, 3" rostfritt avgas. Osv.
Hon lämnade Trollhättan med 200hk. Varit trimmad i nästan 20Kmil. Och lämnade nyss nästan samma siffror på bänken som för tio år sedan. 255whp. Drar ingen olja, och har varit nästan vulgärt bekymmersfri (om man ignorerar tändkassetten) . Hatten av för dig käre SAAB.
Hobbybilar har kommit och gått. Hela skalan från Alfasud via turbokonverterad Firebird till tgb20. Ett 20-tal bilar, motorcyklar och lastbilar där emellan.

För en vecka sen var jag och tittade på en Audi S4 -06. Gillade bilen i stort. Kanske inte den roligaste bilen jag kört, men en bil som jag skulle kunna leva med. Och en uppgradering från SAAB:en. Sen när jag läste på om modellen, och upptäckte de eventuella problemen med kamkedjorna och kamkedjespännarna. Så drog jag öronen åt mig.

Mina önskemål är eg. ganska enkla. Men med tanke på marknaden så har jag insett att jag står utanför normen.
Jag vill inte ha någon kombi eller SUV (ryser). Växellådan ska vara manuell. Och motorn ska förbränna bensin. Gärna under typ 125Kkr. Helst så ska den vara fyrhjulsdriven (bor på landet-landet, där plogbilarna inte hittar på vintern). Baksäte för barn är ett minimum. Och här kommer det problematiska och svåra. Bilen ska vara rolig att köra.
Bilarna jag tittat på och som jag gillat. Subaru Impreza WRX, BMW 330xi, Alfa Brera Q4 3.2 , Subaru Legacy spec-B, Audi S4 och S6.
Men vad jag inte vill ha, är en bil med inbyggda allvarliga svagheter. Jag skruvar själv på mina bilar och ryggar inte för ovanliga alternativ.
Har kollat på en Mitsubishi EVO och några Impreza STI i min prisklass. Men dessa (som jag tittat  på) såg ut som flyktbilar från något bankrån. Hårt körda, blästrade, och sönderlagade. Kanske hade jag otur... för jag lockas verkligen av dessa bilar.
För övrigt stiftade jag bekantskap med en BMW 530d. För att vara en motor som delar matskål med min traktor och lastbil så var den skapligt sympatisk.

På mitt förr förra jobb som tekniker i norra europa, så lyckades jag plocka ut en Alfa GTV som firmabil. Chefen som var stenhård alfista såg inga konstigheter i det. Verktygen i lilla luckan till bagage, och reservdelar i det delete:ade baksätet. 23Kmil på tre år och inte ett enda allvarligt problem. Kunderna blev helt lyriska när man brakade in med gapig V6'a och firmaloggor över hela bilen. Som om bilen rymt från Monza liksom. Det var tider det.

Farsan bruksade en Opel Manta från -88. Rostig och jävlig blev den överbackad av en lastbil för några år sedan. 44Kmil och bästa vän med MAG-svetsen. Men maskinellt var den helt ok. Leakdown var utan anmärkning, och växellådan var helfin. Drivlinan ligger nu på en pall och ska så småningom få bo i min Kadett -73.

Min känsla är att förr så tog rosten bilarna. Men moderna bilar kan vara lite bräckliga i maskinrummet.
Hoppas att jag gör mig förstådd för någon som kan ge mig relevant input i mitt I-landsproblem.

JossanB
8 september 2016 · 497 Inlägg

Du har inte funderat något på en nyare SAAB? Tänker eftersom du varit såpass nöjd med nuvarande 9-3a smile

Edit: kompletterar med en annons: https://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_2 … =7&w=3

Senast redigerat av JossanB (8 september 2016)

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Mongol
8 september 2016 · 3 Inlägg

JossanB-  Där har du faktiskt ett jäkligt bra inlägg i debatten. Gillar den "nya" 9-3:an. Och TX i synnerhet. Har bra erfarenheter av 4wd-systemet och motorerna i dessa. Chassit på Aeromodellerna är tillräckligt underhållande för att behålla min uppmärksamhet mer än ett varv runt bilaffären.Dock är de flesta som är till salu är tyvärr antingen automatare och/eller kombi. ----> Skralt utbud. Manuella versioner hålls det hårt i entusiastkretsar. Men å andra sidan så är det så med bilar från andra tillverkare med numera.
Mer och mer inser jag att jag får bida min tid och hugga blixtsnabbt när det jag söker kommer ut på försäljning.

En kollega på mitt jobb har en liknande bil som du länkade till. Manuell kombi aero av samma årsmodell. 62år fyllda är han. Han säger att han ska behålla sin 9-3:a tills han slutar köra bil eller kolar vippen. Ingen mening att byta bil, då det inte finns något bättre för hans behov att byta till. Roligt med "profeter" när det gäller så oskyldiga ting.

Sätter SAAB 9-3 aero xwd man. på min lista. Tack JossanB

Mew
8 september 2016 · 2 156 Inlägg

Du ska inte ha en Prius då? wink

Nej, skämt åsido, jag skulle satsat på antingen en Impreza eller en Evo, som du nämnde. Det finns dock gott om slutkörda exemplar, där har du helt rätt... Men då och då dyker en och annan guldklimp upp! Håll utkik, och provkör de som verkar intressanta! (Även andra modeller du finner faller dig i smaken, självklart.)

Senast redigerat av Mew (8 september 2016)

Brådhis * Voff voff *
9 september 2016 · 10 276 Inlägg

Mongol skrev:
...
Bilarna jag tittat på och som jag gillat. Subaru Impreza WRX, BMW 330xi, Alfa Brera Q4 3.2 , Subaru Legacy spec-B, Audi S4 och S6.
...

Jag hade ju, om jag var tvungen att välja mellan just dessa bilar, helt klart valt Legacyn. Om inte annat för att den är snyggast av dom... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 september 2016 · 7 228 Inlägg

köp en subaru smile bra bilar som är relativt problemfria och trevliga att köra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Christian S
9 september 2016 · 4 816 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
En blobeye STi borde du kunna få för dom pengarna och den är enligt de många den bästa STin smile

en 05 då alltså.

vet inte hur den här är men den ska han ha 125 för https://www.blocket.se/klippan/Subaru_I … 15&w=3

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vita_Vargen
9 september 2016 · 1 281 Inlägg

Christian S skrev:

Vita_Vargen skrev:
En blobeye STi borde du kunna få för dom pengarna och den är enligt de många den bästa STin smile

en 05 då alltså.

vet inte hur den här är men den ska han ha 125 för https://www.blocket.se/klippan/Subaru_I … 15&w=3

04-05 men 05:an är väl lite bättre men svårare att hitta under 125 000 i bra skick smile

Ang. den där så är den väl grym men om man ska ha en bruks-STi skulle jag inte köra på E85 smile

Senast redigerat av Vita_Vargen (9 september 2016)

zemet
9 september 2016 · 4 035 Inlägg

En hel rad trevliga bilar du nämnt som skulle funka, min erfarenhet av subaru är att sätena är riktigt usla. En kompis som är 2m lång fick så ont i ryggen av att köra sin impreza att han inte hade något annat val än att sälja den.

Pappa körde länge saab, trimmad 9000 turbo och sedan trimmad 900ng. Han bytte därefter till subaru forrester turbo som han älskar. Jag tycker den är värdelös, dåliga säten och väldigt mycket vägljud. Motorn är riktigt trevlig dock.

Ett alternativ som inte nämnts och som kanske kan falla dig i smaken är 60R. Klarar sig långt under din budget.
https://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_ … 15&w=3

zemet
9 september 2016 · 4 035 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Nu är ju säten nånting väldigt personligt men har aldrig fått så många kommentarer om att man sitter skönt som i Imprezan, speciellt STi sätena gillar folk smile

Själv tycker jag att 740/940 har haft dom skönaste sätena av alla bilar jag haft, de gäller dock enbart komfort, ska man köra aktivt är dom helt värdelösa tongue

Det var en GT han hade, vet inte om det är någon skillnad mot STi, antar att du vet svaret på det själv som har bägge:p

740 sätena är magiska, men som du säger ingen vidare för bankörning. Sladda runt rondellen duger dom fint försmile

IceEyes Varningar: För många..
9 september 2016 · 2 552 Inlägg

Alfa Brera all the way! En mer iögonfallande skapelse på fyra hjul är svår att uppbringa big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2016 · 17 459 Inlägg

Forrester är trevliga. Men oj vad det drar bensin! Törsitga rackare. Kan du leva med det? En STi kanske som nämnts? Kör på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vita_Vargen
9 september 2016 · 1 281 Inlägg

zemet skrev:

Vita_Vargen skrev:
Nu är ju säten nånting väldigt personligt men har aldrig fått så många kommentarer om att man sitter skönt som i Imprezan, speciellt STi sätena gillar folk smile

Själv tycker jag att 740/940 har haft dom skönaste sätena av alla bilar jag haft, de gäller dock enbart komfort, ska man köra aktivt är dom helt värdelösa tongue

Det var en GT han hade, vet inte om det är någon skillnad mot STi, antar att du vet svaret på det själv som har bägge:p

740 sätena är magiska, men som du säger ingen vidare för bankörning. Sladda runt rondellen duger dom fint försmile

STin har bättre stolar smile Min GT har lite ombyggd förarstol då dom lagt in ett svankstöd som inte finns original tror jag. Min gick som taxi tidigare tongue

Mongol
17 september 2016 · 3 Inlägg

Hej igen! Ber om ursäkt att jag inte skrivit i min egen tråd på ett tag. Har bott i garaget med min motorcykel på kvällarna nu när dottern bott hos sin mor.
Bockar och bugar för input.
Nu i veckan tog en god vän mig i nackskinnet och tog med mig på några provkörningar. Han byter själv bil, som jag byter skor. Så jag hakade på ner en sväng i Tyskland (inte så långt att åka när man bor i södra skåne). Och vi testade några bilar som jag själv verkligen skulle kunna tänka mig. Och det var lätt att liksom börja tulla på bruksbiten av mitt behov. Boxter S har ju inget baksäte, och är nog lite vansklig i 3dm snö. Och att bruksa en Lancia Fulvia har jag inte mage att göra. Men jag provade en bil som jag föll pladask för. Impreza -99 sti type R. En tvådörrars smällkaramell som jag nu inte kan få ur skallen. Kanske inte den vettigaste bruksbilen jag kan tänka mig. Men vad gör man inte för passionen? Exemplaret jag provade var kanske inte den bästa. Rost, sliten och allmänt oälskad. Men vilken bil...
Känner att det kanske är att ta sig vatten över huvudet. Men så kluven samtidigt. Varför inte? Hittar man en fin bil till rätt pris så kanske...
Samtidigt så säger förnuftet "Äh... gamle gosse... bruksbil? nöj dig med en WRX"
Provade några andra bilar när vi var iväg. BMW330Cix, AMG C32 (bakhjulsdriven) och en A4quattro. Men det var lite som att krama sin syster i jämförelse med Imprezan.
Vad det ska va svårt att bestämma sig. Vore så jäkla mycket enklare ifall man inte var bilintresserad. Då hade man väl klippt första bästa XC70, och så slapp man tänka mer.

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 september 2016 · 10 427 Inlägg

Kan ju testa någon BMW 335i annars, borde finnas några kring 130k. "lite" mer knuff än 330i men det kanske fortfarande är som att krama sin syster? (haha) Finns väl lite mer att bygga på dock med turbomotor från början.

Vita_Vargen
17 september 2016 · 1 281 Inlägg

En svensksåld GT så får du ratten på rätt sida och bakdörrar så lite bruksvänligare kanske. Men rosten är som sagt ett rätt stort problem på dessa. Kolla framförallt bakskärmarna.
En bugeye(01-02) eller blobeye(03-05) har inte alls samma problem med rosten men är inte lika råa även om dom behåller råheten. Provkörde en '15 o den hade helt tappat känslan tyvärr sad

Christian S
17 september 2016 · 4 816 Inlägg

Mongol skrev:
Men jag provade en bil som jag föll pladask för. Impreza -99 sti type R. En tvådörrars smällkaramell som jag nu inte kan få ur skallen. Kanske inte den vettigaste bruksbilen jag kan tänka mig. Men vad gör man inte för passionen? Exemplaret jag provade var kanske inte den bästa. Rost, sliten och allmänt oälskad. Men vilken bil...
Känner att det kanske är att ta sig vatten över huvudet. Men så kluven samtidigt. Varför inte? Hittar man en fin bil till rätt pris så kanske...

klart du ska ha en sån, jag funderar på att sälja min big_smile

Vita_Vargen skrev:
En svensksåld GT så får du ratten på rätt sida och bakdörrar så lite bruksvänligare kanske. Men rosten är som sagt ett rätt stort problem på dessa. Kolla framförallt bakskärmarna.

men dom är ju så mycket tråkigare.
är inga problem att komma in där bak om man har orginal stolar, är lite jobbigare om man har skalstolar men fortfarande möjligt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Knugcab
18 september 2016 · 5 111 Inlägg

Jag brukar sitta fram när jag kör.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang