Fel kod "To lean mixture" efter sportluftfilter

Don_Tool
9 september 2016 · 8 Inlägg

Hej. Jag har en Ford Maverick som jag moddade för att sätta på ett sportluftfilter, mest egentligen för att kunna använda andra filter samt enklare att rengöra.

Jag gjorde en koppling för att kunna montera min MAF sensor, Inga problem där och monteringarna gick bra.

När jag kör nu så tändes motorlampan och kollade upp den och det visar saig att O2 sensorn får för mycket luft och därav lean mixture. Hur kan jag få bort detta fel?

zleepy Trucker
9 september 2016 · 1 391 Inlägg

låter som du pajjat MAF/LMM.. montera tillbaka original och se om den funkar som förr, annars får du nog köpa en ny MAF/LMM..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Don_Tool
9 september 2016 · 8 Inlägg

Hmmm, okey. Förstår inte hur den ska ha gått sönder dock då jag har varit väldigt varsam med den. Får kolla på den

zleepy Trucker
9 september 2016 · 1 391 Inlägg

Det syns inte heller på den att den är trasig, och ja det räcker med att montera ett öppet luftfilter som spiller lite olja på tråden som mäter flödet så vips kan den haverera...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Tobzter
9 september 2016 · 3 145 Inlägg

Du får ju bättre flöde med öppetfilter. Montera tillbaka orginal och se om koden försvinner. Då är ju problemet de du byggde om

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Don_Tool
9 september 2016 · 8 Inlägg

Okey men om jag staller frågan på ett annat sätt då, jag monterar tillbaka orginalfiltret och felkoden försvinner. Vad krävs för att jag ska kunna bibehålla sportfiltret I motorn och inte orginal? kan man inte ha sportfilter I alla bilar?

Djo
9 september 2016 · 10 157 Inlägg

Don_Tool skrev:
Okey men om jag staller frågan på ett annat sätt då, jag monterar tillbaka orginalfiltret och felkoden försvinner. Vad krävs för att jag ska kunna bibehålla sportfiltret I motorn och inte orginal? kan man inte ha sportfilter I alla bilar?

Inte i någon bil alls öppna sportluftfilter skapar problem och förstör bilen med en insprutnings motor gör ditt orginalfilter sitt jobb den håller skräp ute från motorn och den tar inte bort effekt ( ja du får inge mer med öppet så)

På jobbet så vart det lmm bytte på en v70 som ägaren monterat ett öppet filter på var fina tusen lappar för att låta lite fränt vid korvmojen.

Senast redigerat av Djo (10 september 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
N_W V8 de bästa som finns!
9 september 2016 · 1 092 Inlägg

Funkar bra i mina sommarbilar men och sätta det i nån bil som rullar 2000mil per år känns fel. Sportluftfilter släpper ibland genom mer skit än vanliga filter men oftast är det filteroljan som dödar luftmassemätaren om man använder för mycket.

https://www1.garaget.org/archive/2/1341/382113/382113-3663658.jpg


https://www1.garaget.org/archive/2/1341/153576/153576-3096083.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Djo
10 september 2016 · 10 157 Inlägg

Jo men ett korrekt monterat på en sommarbil är en helt annan femma hempulade lösningar i bruksbilar gör ingen nyttas utan förstör mer.

Filterolja kan förstöra men en LMM är otorligt känslig och om den inte sitter still (som vid ett fabriksmontage) utan får hänga och slänga lite då skakar dom sönder rätt fort också.

Blir för övrigt öppet på mitt projekt också men det blir ju en förgasarturbo så.

Men i bruksbilar och moderna svensonbilar gör det ingen nytta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang