Bagageluckan går inte igen pga krock - kostnad?

rollanroll
10 september 2016 · 9 Inlägg

Hej,

backade in i en stolpe med öppen bagagelucka pga att jag fraktade en cykel i min volvo s60 så nu går luckan inte att stänga helt..

Vad kan det kosta att byta ut en bagagelucka? Har bara halvförsäkring. Vet inte om man kan buckla ut den då den blivit skev och jävlig.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 september 2016 · 14 048 Inlägg

rollanroll skrev:
Hej,

backade in i en stolpe med öppen bagagelucka pga att jag fraktade en cykel i min volvo s60 så nu går luckan inte att stänga helt..

Vad kan det kosta att byta ut en bagagelucka? Har bara halvförsäkring. Vet inte om man kan buckla ut den då den blivit skev och jävlig.

Ring till en verkstad och fråga, hur svårt kan det vara?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
10 september 2016 ·

500-15000kr beroende på omfattning av skadan.

baltis
10 september 2016 · 1 948 Inlägg

Först så e ju frågan vad det e som e skevt... är det ENBART luckan så e det väl bara att titta på skrotar vad en "ny" kostar, skulle gissa på 1000-1500, byta den gör du själv alt. lämnar på verkstad - skulle gissa på en femhundring i arbetskostnad om du hittar någon som är villig att göra jobbet.

rollanroll
11 september 2016 · 9 Inlägg

Vettemannen skrev:

rollanroll skrev:
Hej,

backade in i en stolpe med öppen bagagelucka pga att jag fraktade en cykel i min volvo s60 så nu går luckan inte att stänga helt..

Vad kan det kosta att byta ut en bagagelucka? Har bara halvförsäkring. Vet inte om man kan buckla ut den då den blivit skev och jävlig.

Ring till en verkstad och fråga, hur svårt kan det vara?

/Benny

Evildan skrev:
500-15000kr beroende på omfattning av skadan.

baltis skrev:
Först så e ju frågan vad det e som e skevt... är det ENBART luckan så e det väl bara att titta på skrotar vad en "ny" kostar, skulle gissa på 1000-1500, byta den gör du själv alt. lämnar på verkstad - skulle gissa på en femhundring i arbetskostnad om du hittar någon som är villig att göra jobbet.

Tack för era svar och tips, jag ska så klart ringa till plåtverkstaden och höra...

torsen
12 september 2016 · 7 236 Inlägg

Beroende på bilens värde och övriga skick och din budget:
Är det delen under bakluckan eller själva bakluckan som är intryckt?
Passar bakluckan någorlunda och det är delen under bakluckan som är intryckt så att luckan fått "överbett"?
Föreslås en lågbudgetreparation enligt följande:
Fäst en regel(träbit 5x7½ cm) av lämplig längd vid nederdelen på lucköppningens nederkant med några skruvtvingar.
Fäst ett kort rep i regeln och repets andra ände i en saxdomkraft.
I andra änden på saxdomkraften fäster du ett kort rep som du binder i en stabil lyktstolpe.
Efter att ha skruvat ut saxdomkraften i det närmaste fullt när du "band upp" den så vevar du in saxdomkraften och förhoppningsvis härvid ut den intryckta delen på bilen.

OK, lite tattarmek, men i avvaktan på DYYYYR reparation så?tongue

rollanroll
25 september 2016 · 9 Inlägg

torsen skrev:
Beroende på bilens värde och övriga skick och din budget:
Är det delen under bakluckan eller själva bakluckan som är intryckt?
Passar bakluckan någorlunda och det är delen under bakluckan som är intryckt så att luckan fått "överbett"?
Föreslås en lågbudgetreparation enligt följande:
Fäst en regel(träbit 5x7½ cm) av lämplig längd vid nederdelen på lucköppningens nederkant med några skruvtvingar.
Fäst ett kort rep i regeln och repets andra ände i en saxdomkraft.
I andra änden på saxdomkraften fäster du ett kort rep som du binder i en stabil lyktstolpe.
Efter att ha skruvat ut saxdomkraften i det närmaste fullt när du "band upp" den så vevar du in saxdomkraften och förhoppningsvis härvid ut den intryckta delen på bilen.

OK, lite tattarmek, men i avvaktan på DYYYYR reparation så?tongue

Tack för ditt tips, tyvärr är det bakluckan i sig själv som blivit deformerad men det är numera löst, jag fixade en lucka från skroten som nu bara ska monteras. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang