Kardan m46 volvo 740

Frasser
11 september 2016 · 158 Inlägg

Hej!
Jar nyligen byggt om från m47 till m46 i min 740. Allt vad det gäller växellådan kommer från samma bil, såsom balk, kardan osv.
När jag skulle testköra så hade jag helt galna vibrationer upp i 85-90km/h.
Någon som är duktig på det med kardaner och så, och kanske vet direkt vad det kan vara? Jag misstänker att han innan har haft isär kardanen och satt ihop den några splines åt "fel" håll eller vad man kan säga. Finns det något enkelt sätt att ta reda på det?

//Frasse

simlar
11 september 2016 · 5 524 Inlägg

Har du bytt hela kardan eller bara främre delen?

Viktigt att ta hela kardan då den är balanserad som ett stycke, annars riskerar man att få kraftiga vibrationer så bilen i princip hoppar över vägen i högre farter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Frasser
11 september 2016 · 158 Inlägg

simlar skrev:
Har du bytt hela kardan eller bara främre delen?

Viktigt att ta hela kardan då den är balanserad som ett stycke, annars riskerar man att få kraftiga vibrationer så bilen i princip hoppar över vägen i högre farter.

Hela kardanen är bytt, allt från samma bil smile
Jo precis lite så känns det XD

simlar
11 september 2016 · 5 524 Inlägg

Ok ja då är nog kardanen inte korrekt i sina splines.
Vet tyvärr inte hur man kollar det hmm

Stödlagret och stödlagerhållaren är i bra skick och allt fastskruvat antar jag?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Frasser
11 september 2016 · 158 Inlägg

simlar skrev:
Ok ja då är nog kardanen inte korrekt i sina splines.
Vet tyvärr inte hur man kollar det hmm

Stödlagret och stödlagerhållaren är i bra skick och allt fastskruvat antar jag?

Jag drog sträck på kardanen och tog isär den. Sedan bytte jag lager och lagerhållare smile
Men sträcken var nog inte till så stor nytta, då det verkar vara att den är felsatt av honom innan sad
Man tycker det borde vara någon slags märkning någonstans, men verkar vara dåligt med de!

simlar
11 september 2016 · 5 524 Inlägg

Ok ja då finns ju risken att du måste skaffa en annan kardan sad Eller flytta den steg för steg tills du hittar det läge den inte vibrerar på, finns ju dock några steg i splinesen.

Har för mig jag läst att på 940 och eventuellt även sena 740 så går kardanen bara att sätta i ett läge i splinesen, tror det var att en splines var grövre än dom andra.
Är dock inte hundra på det då jag själv aldrig provat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Frasser
11 september 2016 · 158 Inlägg

simlar skrev:
Ok ja då finns ju risken att du måste skaffa en annan kardan sad Eller flytta den steg för steg tills du hittar det läge den inte vibrerar på, finns ju dock några steg i splinesen.

Har för mig jag läst att på 940 och eventuellt även sena 740 så går kardanen bara att sätta i ett läge i splinesen, tror det var att en splines var grövre än dom andra.
Är dock inte hundra på det då jag själv aldrig provat.

Precis det är ett alternativ, men då är det nog enklare att köpa en annan kardan sad
ohfan! Det det borde jag kolla upp ifall det kanske är så!  Hade varit jäkla bra i så fall!  smile

Frasser
12 september 2016 · 158 Inlägg

simlar skrev:
Ok ja då finns ju risken att du måste skaffa en annan kardan sad Eller flytta den steg för steg tills du hittar det läge den inte vibrerar på, finns ju dock några steg i splinesen.

Har för mig jag läst att på 940 och eventuellt även sena 740 så går kardanen bara att sätta i ett läge i splinesen, tror det var att en splines var grövre än dom andra.
Är dock inte hundra på det då jag själv aldrig provat.

Precis det är ett alternativ, men då är det nog enklare att köpa en annan kardan sad
ohfan! Det det borde jag kolla upp ifall det kanske är så!  Hade varit jäkla bra i så fall!  smile

amazonsimme
12 september 2016 · 303 Inlägg

Vissa kardaner har en gul märkning på varje halva som ska linjera.  Prova rengöra noga på det tjocka röret, men ute i ändarna vid delningen.
Ska finnas två (knappt synliga) pilar instansade. En på varje kardanhalva som ska peka mot varandra.   ta lite med stålborste eller rengöring ca 5-10cm från delningen

Frasser
12 september 2016 · 158 Inlägg

amazonsimme skrev:
Vissa kardaner har en gul märkning på varje halva som ska linjera.  Prova rengöra noga på det tjocka röret, men ute i ändarna vid delningen.
Ska finnas två (knappt synliga) pilar instansade. En på varje kardanhalva som ska peka mot varandra.   ta lite med stålborste eller rengöring ca 5-10cm från delningen

Några gula markeringar har jag tyvärr inte sett. Men dom små pilarna skall jag försöka borsta fram! Supertack hade jag inte en aning om att det fanns! smile
Hur stora är dom på ett ungefär?  smile

amazonsimme
12 september 2016 · 303 Inlägg

Frasser skrev:

amazonsimme skrev:
Vissa kardaner har en gul märkning på varje halva som ska linjera.  Prova rengöra noga på det tjocka röret, men ute i ändarna vid delningen.
Ska finnas två (knappt synliga) pilar instansade. En på varje kardanhalva som ska peka mot varandra.   ta lite med stålborste eller rengöring ca 5-10cm från delningen

Några gula markeringar har jag tyvärr inte sett. Men dom små pilarna skall jag försöka borsta fram! Supertack hade jag inte en aning om att det fanns! smile
Hur stora är dom på ett ungefär?  smile

Ungefär 2-3cm långa.

Frasser
12 september 2016 · 158 Inlägg

amazonsimme skrev:

Frasser skrev:

amazonsimme skrev:
Vissa kardaner har en gul märkning på varje halva som ska linjera.  Prova rengöra noga på det tjocka röret, men ute i ändarna vid delningen.
Ska finnas två (knappt synliga) pilar instansade. En på varje kardanhalva som ska peka mot varandra.   ta lite med stålborste eller rengöring ca 5-10cm från delningen

Några gula markeringar har jag tyvärr inte sett. Men dom små pilarna skall jag försöka borsta fram! Supertack hade jag inte en aning om att det fanns! smile
Hur stora är dom på ett ungefär?  smile

Ungefär 2-3cm långa.

Perfekt tack! Då vet jag vad jag skall söka efter!  smile

Frasser
12 september 2016 · 158 Inlägg

Frasser skrev:

amazonsimme skrev:

Frasser skrev:

Några gula markeringar har jag tyvärr inte sett. Men dom små pilarna skall jag försöka borsta fram! Supertack hade jag inte en aning om att det fanns! smile
Hur stora är dom på ett ungefär?  smile

Ungefär 2-3cm långa.

Perfekt tack! Då vet jag vad jag skall söka efter!  smile

Nu har jag kollat efter pilarna, mycket riktigt där fanns dom!
Men dom satt i linje! Vad kan det då vara som orsakar vibrationerna, knutkors eller växellådskudden  :s

Volvo_Mannen Volvoskadad
12 september 2016 · 6 017 Inlägg

Det kan vara lite olika saker, på min 240 var bakre knutkors tokslut.
Men det kan vara dålig vinkel på drivlinan som kan bero på sänkning eller dåliga motorfästen/växellådsfäste eller bakaxel bussningar.
Balanseringsvikter kan ju ha lossnat också.

Jonas
jaka54
12 september 2016 · 5 716 Inlägg

Hej!
Har du kollat /bytt stödlager?

Frasser
12 september 2016 · 158 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat /bytt stödlager?

Tack för alla bra svar!
Jag har bytt stödlager och hållare även växellådskudden är ny. Försökte känna över knutkorsen, men verkade vara okej. Får kolla en gång till! Har även sett över kardanen och vikterna är kvar! smile
Men det verkar ju inte bättre än att de är knutkorsen sad
När jag körde med m47an så var det inte en vibration hmm

Frasser
13 september 2016 · 158 Inlägg

Frasser skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat /bytt stödlager?

Tack för alla bra svar!
Jag har bytt stödlager och hållare även växellådskudden är ny. Försökte känna över knutkorsen, men verkade vara okej. Får kolla en gång till! Har även sett över kardanen och vikterna är kvar! smile
Men det verkar ju inte bättre än att de är knutkorsen sad
När jag körde med m47an så var det inte en vibration hmm

Var ute och testade nu, något bättre efter nytt stödlager och växellådskudde, men vid 100 ungefär blir det skakslip igen sad
Är la bara knutkors kvar nu då?
Det är väl ingen liten dum grej jag har missat?

Senast redigerat av Frasser (13 september 2016)

amazonsimme
13 september 2016 · 303 Inlägg

Centreringen av kardan framme vid hardyn?  Tappen. 
Hardyn monterad på rätt håll?

Frasser
13 september 2016 · 158 Inlägg

amazonsimme skrev:
Centreringen av kardan framme vid hardyn?  Tappen. 
Hardyn monterad på rätt håll?

Har den utan hardy!
Jag tror jag har fått den centrerad riktigt. Kardanen hoppade i medbringaren som den skulle. Får kanske kolla över så stödlagret har kommit i linje en gång till!

Frasser
14 september 2016 · 158 Inlägg

Knutarna kollade, hittar inte ett glapp! Blir tokig vad kan det vara??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang