Detta med bil+släp i 90km/h

totte1015
11 september 2016 · 463 Inlägg

Jag har ett bra tag funderat över detta att man endast får köra i 80km/h med bil+släp eller dragbil+trailer och liknande...

Finns det några lastbilschaufförer här? Brukar ni köra i 90?

Om det skulle vara hastighetskontroll på t.ex en 110 eller 120 väg, skulle polisen då stoppa mig som kör i 90 med bil+släp eller är det obefintligt?

caromania Forummoderator
11 september 2016 · 9 296 Inlägg

Endast?
På min tid var det 30 för obromsat och 70 för allt annat. Men jag är gammal nog för att behöva genomgå ett lämplighetstest.

För att ge inte ge något svar på frågan så kan jag berätta att jag fick göra en panikinbromsning med släp för ett par veckor sedan, från kanske 50-0 på kortast möjliga tid. Det var verkligen inte spännande, så 80 känns snabbare än 70...

Ergo: starta tidigare.

Senast redigerat av caromania (11 september 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 september 2016 · 14 054 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag har ett bra tag funderat över detta att man endast får köra i 80km/h med bil+släp eller dragbil+trailer och liknande...

Finns det några lastbilschaufförer här? Brukar ni köra i 90?

Om det skulle vara hastighetskontroll på t.ex en 110 eller 120 väg, skulle polisen då stoppa mig som kör i 90 med bil+släp eller är det obefintligt?

Fråga polisen som står vid vägkanten och skjuter laser!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
11 september 2016 ·

De är ju bara att ge sig ut på valfri väg där mycket långtradare kör.  De flesta kör 90+ och ligger du som personbilsförare lagligt på 80 på en 80 väg så försöker chaufförer ofta köra om dig på de mest korkade platserna.

80 är en rätt lämplig hastighet när man kör med släp. De blir ganska vingliga om du måste panikbromsa. Och de flesta kan inte ens hantera en släpkärra så de räcker och blir över smile

Skulle vi dessutom ha ännu högre hastighet för tunga fordon tycker du ? De är farliga redan i 80 med ett par tons last.

simlar
11 september 2016 · 5 525 Inlägg

Risken finns ju alltid att bli stannad när man kör fortare än tillåten hastighet för ekipaget.

Dock 90km/h enligt bilens hastighetsmätare är oftast närmare 85km/h enligt GPS och då enligt radar som bör visa ännu mer rätt så är nog den riktiga hastigheten ännu närmare 80.
Dvs bilens hastighetsmätare visar i de flesta fall högre hastighet än vad man egentligen färdas.

Jag är ingen lastbilschaufför men när jag kör personbil med släp håller jag 90-100km/h enligt bilens mätare och har ännu inte blivit stannad fastän jag både mött och blivit omkörd av polisen, inte ens då jag kört biltransportsläp med bil på släpet har dom brytt sig.

Så vad jag sett verkar det inte vara högt på prio-listan för polisen att ge böter så länge man kör stabilt och har korrekt förankrad last.
Dock kanske dom är petigare i södra Sverige, här uppe är det i princip laglöst på vägarna pga brist på poliser.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mervolic Yawn...
11 september 2016 · 3 151 Inlägg

80 km/h är gränsen för släpvagn. Sen finns det dom som har lägre gräns med, såklart.

Allt över det räknas som fortkörning. Om polismannen med lasern väljer att bötfälla dig är ju individuellt, men han har rätt till det. Känner en som blev av med kortet för att han låg i 111 km/h med släpvagn på en 120-väg.

Att poliser inte bryr sig beror väl oftast på att dom är på något annat uppdrag, t ex något lågpriolarm som är brådskande men kräver inte blåljus. Eller så orkar dom inte bry sig bara, poliser är människor också.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 september 2016 · 17 478 Inlägg

simlar skrev:
Risken finns ju alltid att bli stannad när man kör fortare än tillåten hastighet för ekipaget.

Dock 90km/h enligt bilens hastighetsmätare är oftast närmare 85km/h enligt GPS och då enligt radar som bör visa ännu mer rätt så är nog den riktiga hastigheten ännu närmare 80.
Dvs bilens hastighetsmätare visar i de flesta fall högre hastighet än vad man egentligen färdas.

Jag är ingen lastbilschaufför men när jag kör personbil med släp håller jag 90-100km/h enligt bilens mätare och har ännu inte blivit stannad fastän jag både mött och blivit omkörd av polisen, inte ens då jag kört biltransportsläp med bil på släpet har dom brytt sig.

Så vad jag sett verkar det inte vara högt på prio-listan för polisen att ge böter så länge man kör stabilt och har korrekt förankrad last.
Dock kanske dom är petigare i södra Sverige, här uppe är det i princip laglöst på vägarna pga brist på poliser.

Inte omöjligt. De gillar att stoppa "halvgamla" bilar med täckt släp som kommer söderifrån. En inte för ovanlig last är sjuka mängder tysk sprit...

En kompis körde 25-litersdunkar med kem till biltvättar och blev stoppad för 50 kilo överlast av en rullande verkstad modell Renault trafic. Det gick dock utmärkt att lägga 2 dunkar i bilen och fortsätta. Sick.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
patrikke
12 september 2016 · 1 749 Inlägg

tkd_rille skrev:
De är ju bara att ge sig ut på valfri väg där mycket långtradare kör.  De flesta kör 90+ och ligger du som personbilsförare lagligt på 80 på en 80 väg så försöker chaufförer ofta köra om dig på de mest korkade platserna.

80 är en rätt lämplig hastighet när man kör med släp. De blir ganska vingliga om du måste panikbromsa. Och de flesta kan inte ens hantera en släpkärra så de räcker och blir över smile

Skulle vi dessutom ha ännu högre hastighet för tunga fordon tycker du ? De är farliga redan i 80 med ett par tons last.

Långtradare är spärrade på max 90km/h.
Värst med släp är de med husvagn i mina ögon, som kör lastbil, med släp.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Muttley
12 september 2016 ·

patrikke skrev:

tkd_rille skrev:
De är ju bara att ge sig ut på valfri väg där mycket långtradare kör.  De flesta kör 90+ och ligger du som personbilsförare lagligt på 80 på en 80 väg så försöker chaufförer ofta köra om dig på de mest korkade platserna.

80 är en rätt lämplig hastighet när man kör med släp. De blir ganska vingliga om du måste panikbromsa. Och de flesta kan inte ens hantera en släpkärra så de räcker och blir över smile

Skulle vi dessutom ha ännu högre hastighet för tunga fordon tycker du ? De är farliga redan i 80 med ett par tons last.

Långtradare är spärrade på max 90km/h.
Värst med släp är de med husvagn i mina ögon, som kör lastbil, med släp.

Säg de till de långtradare som kört om mig smile   De finns gott om ickespärrade bilar med som är svenskregistrerade.

Så länge de med husvagn eller valfritt släp kör i sin hastighet och kör rakt så stör de inte mig alls.

Evildan
12 september 2016 ·

tkd_rille skrev:

patrikke skrev:

tkd_rille skrev:
De är ju bara att ge sig ut på valfri väg där mycket långtradare kör.  De flesta kör 90+ och ligger du som personbilsförare lagligt på 80 på en 80 väg så försöker chaufförer ofta köra om dig på de mest korkade platserna.

80 är en rätt lämplig hastighet när man kör med släp. De blir ganska vingliga om du måste panikbromsa. Och de flesta kan inte ens hantera en släpkärra så de räcker och blir över smile

Skulle vi dessutom ha ännu högre hastighet för tunga fordon tycker du ? De är farliga redan i 80 med ett par tons last.

Långtradare är spärrade på max 90km/h.
Värst med släp är de med husvagn i mina ögon, som kör lastbil, med släp.

Säg de till de långtradare som kört om mig smile   De finns gott om ickespärrade bilar med som är svenskregistrerade.

Så länge de med husvagn eller valfritt släp kör i sin hastighet och kör rakt så stör de inte mig alls.

Värst är yrkesförare av tung trafik, reglerna gäller inte dom.
Många tror att dom räddar samhället för att dom kör runt på behövligt gods till matbutiker eller dylikt när dom i självaste verket är dom som är beroende av de konsumenter dom vräker aig ut framför i cirkulationer eller vid övriga väjningsplikter.
En utryckande Ambulans , Brandbil eller Polisbil mig veterligen är inte vad dom kör.
Värst är dom där trafikfarorna som i 91km/h på motorvägen promt i en uppförsbacke ska om den som sackat till 89km/h för att när det planar ut hålla närapå samma hastighet och inget av puckona släpper av.
Det behövs saneras grovt i den yrkesgruppen anser jag.
Jag har för övrigt Inga som helst problem jag heller med påhängsfordon som kör efter regelverket.

Muttley
12 september 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

patrikke skrev:

Långtradare är spärrade på max 90km/h.
Värst med släp är de med husvagn i mina ögon, som kör lastbil, med släp.

Säg de till de långtradare som kört om mig smile   De finns gott om ickespärrade bilar med som är svenskregistrerade.

Så länge de med husvagn eller valfritt släp kör i sin hastighet och kör rakt så stör de inte mig alls.

Värst är yrkesförare av tung trafik, reglerna gäller inte dom.
Många tror att dom räddar samhället för att dom kör runt på behövligt gods till matbutiker eller dylikt när dom i självaste verket är dom som är beroende av de konsumenter dom vräker aig ut framför i cirkulationer eller vid övriga väjningsplikter.
En utryckande Ambulans , Brandbil eller Polisbil mig veterligen är inte vad dom kör.
Värst är dom där trafikfarorna som i 91km/h på motorvägen promt i en uppförsbacke ska om den som sackat till 89km/h för att när det planar ut hålla närapå samma hastighet och inget av puckona släpper av.
Det behövs saneras grovt i den yrkesgruppen anser jag.
Jag har för övrigt Inga som helst problem jag heller med påhängsfordon som kör efter regelverket.

Du har faktiskt en poäng.
De var tack vare stolpskott till långtradarchaufför som kortade av min brors bil med en 50 cm.  De ägde ju vägen och vräkte sig ut framför dem utan någon form av signal på självaste E6.
Det roliga är att man kan läsa om många chaufförer som gråter ut om YKB men de visar sig ju behövas som de ser ut på vägarna.   Vi dödliga kan ju börja odla hemma så får de mindre att köra ut till oss wink

Finns tyvärr vissa bolag som verkar dra åt sig amatörerna dessutom som inte kan mer än ratta på kringlan.

Oftast gillar de inte mig för jag håller vad de står på skyltarna med big_smile  Jag har ingen anledning alls att köra för fort då jag går upp i tid på morgonen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 september 2016 · 14 054 Inlägg

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Säg de till de långtradare som kört om mig smile   De finns gott om ickespärrade bilar med som är svenskregistrerade.

Så länge de med husvagn eller valfritt släp kör i sin hastighet och kör rakt så stör de inte mig alls.

Värst är yrkesförare av tung trafik, reglerna gäller inte dom.
Många tror att dom räddar samhället för att dom kör runt på behövligt gods till matbutiker eller dylikt när dom i självaste verket är dom som är beroende av de konsumenter dom vräker aig ut framför i cirkulationer eller vid övriga väjningsplikter.
En utryckande Ambulans , Brandbil eller Polisbil mig veterligen är inte vad dom kör.
Värst är dom där trafikfarorna som i 91km/h på motorvägen promt i en uppförsbacke ska om den som sackat till 89km/h för att när det planar ut hålla närapå samma hastighet och inget av puckona släpper av.
Det behövs saneras grovt i den yrkesgruppen anser jag.
Jag har för övrigt Inga som helst problem jag heller med påhängsfordon som kör efter regelverket.

Du har faktiskt en poäng.
De var tack vare stolpskott till långtradarchaufför som kortade av min brors bil med en 50 cm.  De ägde ju vägen och vräkte sig ut framför dem utan någon form av signal på självaste E6.
Det roliga är att man kan läsa om många chaufförer som gråter ut om YKB men de visar sig ju behövas som de ser ut på vägarna.   Vi dödliga kan ju börja odla hemma så får de mindre att köra ut till oss wink

Finns tyvärr vissa bolag som verkar dra åt sig amatörerna dessutom som inte kan mer än ratta på kringlan.

Oftast gillar de inte mig för jag håller vad de står på skyltarna med big_smile  Jag har ingen anledning alls att köra för fort då jag går upp i tid på morgonen.

Haha! Då är vi två!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 september 2016 · 17 478 Inlägg

Rejält OT nu men jag ska vara på ett ställe imorgon som är 12 mil bort. Personbil. Ska vara där cirka 0730. Jag åker 0540. Inte en bil ute då. Kan sitta och sörpla mitt kaffe ur termosmuggen och lyssna på min ljudbok i lugn och ro. Sen om det inte finns en bil ute på motorvägen och gryningen har passerat kan jag väl hålla 225 km/h på farthållaren. Men då får man ju stänga av ljudboken...

Ute i god tid som sagt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
12 september 2016 · 5 087 Inlägg

Har mycket sällan brottom eller kör för fort. Men undantaget är när jag drar husvagn. Brukar allt som oftast krypa upp på 90kmh om hastighetsbegränsningen är 80 eller högre :-) detta för att min bil helt enkelt inte vill peta i 5an under 90 med husvagnen. Spar sås och höjer komforten när man plöjer mil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zleepy Trucker
12 september 2016 · 1 392 Inlägg

Jag brukar ligga max 85 med trailer efter dragaren, utan så går det självklart i 90...

Med personbil och släpvagn så är det max 80, det är en helt annan vikt på CE ekipage mot BE,
en tung släpvagn börjar inte fladdra/studsa när man ligger i 90km/h som en liten personbils släpvagn gör, dom studsar/fladdrar och sicksackar när hastigheten överstiger 85-90km/h...

När jag tidigare körde fjärr söderut så blev jag omkörd av en Större japansk pickis med hästsläp efteråt och jag tänkte det där kan gå illa, strax innan Nyköping var det köer, pga olycka och vid platsen så låg tidigare nämt hästsläp upp och ner och hästen fick avlivas om den inte redan var död...

Så att köra 90km/h med CE är mer trafiksäkert på rak motorväg än 90km/h med BE ... jag har kört tung yrkestrafik i 15år och provat på alla kombinationer av lastbil med släp, dragare med trailer, lastbil Dolly trailer, dragare med link och trailer, samt personbil med mindre släp, större släp, biltrailer och båttrailer... och jag själv kör inte snabbare än 80km/h med BE smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 september 2016 · 17 478 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joakim-S Hobby Fotograf
13 september 2016 · 650 Inlägg

zleepy skrev:
Jag brukar ligga max 85 med trailer efter dragaren, utan så går det självklart i 90...

Med personbil och släpvagn så är det max 80, det är en helt annan vikt på CE ekipage mot BE,
en tung släpvagn börjar inte fladdra/studsa när man ligger i 90km/h som en liten personbils släpvagn gör, dom studsar/fladdrar och sicksackar när hastigheten överstiger 85-90km/h...

När jag tidigare körde fjärr söderut så blev jag omkörd av en Större japansk pickis med hästsläp efteråt och jag tänkte det där kan gå illa, strax innan Nyköping var det köer, pga olycka och vid platsen så låg tidigare nämt hästsläp upp och ner och hästen fick avlivas om den inte redan var död...

Så att köra 90km/h med CE är mer trafiksäkert på rak motorväg än 90km/h med BE ... jag har kört tung yrkestrafik i 15år och provat på alla kombinationer av lastbil med släp, dragare med trailer, lastbil Dolly trailer, dragare med link och trailer, samt personbil med mindre släp, större släp, biltrailer och båttrailer... och jag själv kör inte snabbare än 80km/h med BE smile

Håller med tillfullo! Köra med tung släp efter tungbil är bra mycket stabilare än att köra personbil med släp!

MG e-HS (2021)
IceEyes Varningar: För många..
13 september 2016 · 2 552 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

simlar skrev:
Risken finns ju alltid att bli stannad när man kör fortare än tillåten hastighet för ekipaget.

Dock 90km/h enligt bilens hastighetsmätare är oftast närmare 85km/h enligt GPS och då enligt radar som bör visa ännu mer rätt så är nog den riktiga hastigheten ännu närmare 80.
Dvs bilens hastighetsmätare visar i de flesta fall högre hastighet än vad man egentligen färdas.

Jag är ingen lastbilschaufför men när jag kör personbil med släp håller jag 90-100km/h enligt bilens mätare och har ännu inte blivit stannad fastän jag både mött och blivit omkörd av polisen, inte ens då jag kört biltransportsläp med bil på släpet har dom brytt sig.

Så vad jag sett verkar det inte vara högt på prio-listan för polisen att ge böter så länge man kör stabilt och har korrekt förankrad last.
Dock kanske dom är petigare i södra Sverige, här uppe är det i princip laglöst på vägarna pga brist på poliser.

Inte omöjligt. De gillar att stoppa "halvgamla" bilar med täckt släp som kommer söderifrån. En inte för ovanlig last är sjuka mängder tysk sprit...

En kompis körde 25-litersdunkar med kem till biltvättar och blev stoppad för 50 kilo överlast av en rullande verkstad modell Renault trafic. Det gick dock utmärkt att lägga 2 dunkar i bilen och fortsätta. Sick.

Baserat på egna erfarenheter? wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
totte1015
19 september 2016 · 463 Inlägg

Intressant med alla svar, märker dock nu att jag var otydlig, jag syftade endast på CE släp smile

BE "skiter" jag i så att säga, då jag aldrig kör det

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2016 · 17 478 Inlägg

IceEyes skrev:

Hybridsmurfen skrev:

simlar skrev:
Risken finns ju alltid att bli stannad när man kör fortare än tillåten hastighet för ekipaget.

Dock 90km/h enligt bilens hastighetsmätare är oftast närmare 85km/h enligt GPS och då enligt radar som bör visa ännu mer rätt så är nog den riktiga hastigheten ännu närmare 80.
Dvs bilens hastighetsmätare visar i de flesta fall högre hastighet än vad man egentligen färdas.

Jag är ingen lastbilschaufför men när jag kör personbil med släp håller jag 90-100km/h enligt bilens mätare och har ännu inte blivit stannad fastän jag både mött och blivit omkörd av polisen, inte ens då jag kört biltransportsläp med bil på släpet har dom brytt sig.

Så vad jag sett verkar det inte vara högt på prio-listan för polisen att ge böter så länge man kör stabilt och har korrekt förankrad last.
Dock kanske dom är petigare i södra Sverige, här uppe är det i princip laglöst på vägarna pga brist på poliser.

Inte omöjligt. De gillar att stoppa "halvgamla" bilar med täckt släp som kommer söderifrån. En inte för ovanlig last är sjuka mängder tysk sprit...

En kompis körde 25-litersdunkar med kem till biltvättar och blev stoppad för 50 kilo överlast av en rullande verkstad modell Renault trafic. Det gick dock utmärkt att lägga 2 dunkar i bilen och fortsätta. Sick.

Baserat på egna erfarenheter? wink

Nejdå. Kör en gång per år (cirka). Bilen går på botten genom tullen. På bron blir man numera alltid stoppad och en polis kollar om man är från Sverige. Sen tittar han/hon bak och undrar om jag har "bunkrat upp i tyskland". Svaret är jodå! Vill du köpa något? Då skrattar personen och säger kör!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang