Framsystem på steget eller?

Fear38
12 september 2016 · 658 Inlägg

Lite råd skulle jag behöva! jag har monterat 6.5 " kit i dörrarna med lösa diskanter. Jag  kör för närvarande brädan + 6x9 i hatthyllan bak på min huvvudenhet. Men har ett 4 kanals steg som jag tänkte köra framsystemet 6.5" kitet och 6x9. Eller frågan är skall jag låta min huvvudenhet fortsätta köra 6x9:orna och köra steget på framsystemet istället och kanske sen köra en bas eventuellt? Jag Skall inte för tillfället köpa en baslåda men det kanske kommer framöver. Grejjen är att jag bara har en lågnivå från min enhet så kanske bäst köra framsystem enbart på steget och sen komplettera med en bas och så får huvvudenheten driva 6x9 orna fortsättningsvis. Gör jag rätt i det eller?

Janneutanb
12 september 2016 · 7 271 Inlägg

Köp en ysplitt till lågnivån och kör allt på steget.
När du köpt en lättdriven bas kopplar du 6x9 på huvudenheten och basen på steget.

Fear38
12 september 2016 · 658 Inlägg

Grejjen e den att 6x9 orna e redan kopplad på huvvudenheten o det är jobbigt o dra loss komma åt där för att sen igen dit o koppla tillbaka dom när man köper en bas i framtiden. Det dumma med y split  (jag hade tänkt det från början) men då kan man inte köra fader på min JVC stereo juh.

Fjong
12 september 2016 · 1 494 Inlägg

Skulle kopplat allt på steg och sen när du köpt bas så byter du ut 6*9orna emot den, alltså strunta helt i 6*9or. Men får vara en lätt driven bas ja, gissar på att 4 kanal steget inte levererar så super mycket kräm.

Byt HU till en med 3 lågnivå, problem löst wink

Fear38
13 september 2016 · 658 Inlägg

Okej räcker det inte med 2 lågnivå på enheten om jag skulle köpa en i framtiden

Fear38
13 september 2016 · 658 Inlägg

Hmmm jag testade köra framsystemet på steget alltså dörrarna på steget. Men när jag ändrar i stereon så finns det står det Rear / sub w. Väljer jag rear så funkar dörrarna och väldigt lite av högtalarna bak och går inte att köra fader då mellan bak o fram utan det blir fader mellan dörrar och brädan endast???? Väljer jag sub w så funkar inte högtalarna i dörrarna alls utan då är original i brädan + bak igång och då går det att köra fader mellan fram o bak. jag blir lite virrig i min hjärna här o nu..... Betyder inte rear bak är min enhet bara gjort för lågnivå på baksystemet??? Har en JVC KDR-601 och detta steg jbl gx-a604

Janneutanb
13 september 2016 · 7 271 Inlägg

Du får koppla 6x9 på stereons frontkanal och ställa in lågnivå på rear.
Tyvärr blir fadern åt fel håll men den fungerar.

Fjong
13 september 2016 · 1 494 Inlägg

Beror väl på vad du vill lägga på en stereo, alpine ute 92bt har fått god kritik. För priset verkar det vara en väldigt lovande spelare. BRL finns ju i borlänge, se om dom har en monterad för provlyssning.

Fear38
14 september 2016 · 658 Inlägg

Jag är tyvärr en JVC nörd, får kolla lite....

Fear38
14 september 2016 · 658 Inlägg

ät det så att om man köper en med 2 eller 3 lågnivåer så är det typ då front och rear lågnivå, alltså i mitt fall skulle jag haft en lågnivå som skulle vart front mer än rear då eller om jag fattat rätt men hellst bådadera då

Bassiehof
14 september 2016 · 1 777 Inlägg

Om det är 3 lågnivå är det ju front, rear och sub. Sen kan du göra inställningar i stereons menyer, som en monosignal till subben. Bra funktion om du bara har en bas.

Fear38
16 september 2016 · 658 Inlägg

så jag bör ha minst 2 lågnivåer för att köra 4 kanals steg på 3 kanaler  framsystem + bas?

Bassiehof
16 september 2016 · 1 777 Inlägg

Ja, men då begränsas dina inställningsmöjligheter till vad slutsteget erbjuder när du inte har en dedikerad subutgång. Tre lågnivå är bäst.

Fear38
16 september 2016 · 658 Inlägg

Brains skrev:
Du får koppla 6x9 på stereons frontkanal och ställa in lågnivå på rear.
Tyvärr blir fadern åt fel håll men den fungerar.

tänkte jag skulle testa detta faktiskt få se hur det blir, är det fadern som bara blir tvärtemot eller alltså + blir minus o minus + på inställningen eller? Men jag kan fadra mellan dörrhögtalarna och bak dårå ändå?

Fear38
23 september 2016 · 658 Inlägg

Fear38 skrev:

Brains skrev:
Du får koppla 6x9 på stereons frontkanal och ställa in lågnivå på rear.
Tyvärr blir fadern åt fel håll men den fungerar.

tänkte jag skulle testa detta faktiskt få se hur det blir, är det fadern som bara blir tvärtemot eller alltså + blir minus o minus + på inställningen eller? Men jag kan fadra mellan dörrhögtalarna och bak dårå ändå?

Update nu:    Jag har fått fadern o funka nu då jag koppla ur brädans högtalare o tog fram på 6x9 orna bak istället så nu kan jag fadra men bakvänt dårå. Men nu kan jag få till lite bättre ljud oxå blev det men skall dämpa dörren o sätta höghtalarna i bafflar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang