Hjulmuttrar med flytande kona eller Konverterings-spacers?

mrmountainracer
12 september 2016 · 29 Inlägg

Hejsan!

Det är så att jag har en gammal Toyota Corolla KE20. Problemet med dessa är att de har samma bultcirkel som gamla Mazdamodeller, alltså 4x110. hmm

Min undran är, tycker ni att man ska skaffa några bredare konverterings-spacers, 4x110 till 4x100 (Exempelvis).

ELLER köpa hjulmuttrar med flytande kona, med flytande kona borde jag väll få ner bultmönstret till 4x108 vilket ger mig en rad fälgmöjligheter. Måste troligen slipa upp hålen nån mm dock.

Spacers är jag lite tveksam till eftersom jag har hört rykten om hur breda spacers påverkar vägegenskaperna negativt.
Blir väll bra billigare med hjulmuttrar med flytande kona också.

Tack på förhand! smile

Senast redigerat av MrMountainRacer (12 september 2016)

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 september 2016 · 14 048 Inlägg

MrMountainRacer skrev:
Hejsan!

Det är så att jag har en gammal Toyota Corolla KE20. Problemet med dessa är att de har samma bultcirkel som gamla Mazdamodeller, alltså 4x110. hmm

Min undran är, tycker ni att man ska skaffa några bredare konverterings-spacers, 4x110 till 4x100 (Exempelvis).

ELLER köpa hjulmuttrar med flytande kona, med flytande kona borde jag väll få ner bultmönstret till 4x108 vilket ger mig en rad fälgmöjligheter. Måste troligen slipa upp hålen nån mm dock.

Spacers är jag lite tveksam till eftersom jag har hört rykten om hur breda spacers påverkar vägegenskaperna negativt.
Blir väll bra billigare med hjulmuttrar med flytande kona också.

Tack på förhand! smile

Varför är det ett problem?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mrmountainracer
12 september 2016 · 29 Inlägg

För jag har inte lyckats hitta några gamla Mazda plåtfälgar i närområdet. 4x110 bultcirkel är ju inte något vanligt mönster heller. Har hittat klassiska japanska fälgar för första generationens RX-7:or på Ebay men de är svindyra.

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Gizmojohan
13 september 2016 · 3 295 Inlägg

Kolla på www.spacer.se

mrmountainracer
13 september 2016 · 29 Inlägg

Slave_joe skrev:
Kolla på www.spacer.se

Har kikat där, men blev lite tveksam om spacers är det rätta valet. Lutar åt spacers nu med tanke på hur svårt det verkar vara att få tag i rätt 4x110 Fälgar, blir ju en rad möjligheter med konverterings-spacers smile

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 september 2016 · 14 048 Inlägg

MrMountainRacer skrev:
För jag har inte lyckats hitta några gamla Mazda plåtfälgar i närområdet. 4x110 bultcirkel är ju inte något vanligt mönster heller. Har hittat klassiska japanska fälgar för första generationens RX-7:or på Ebay men de är svindyra.

Varför inte söka efter Corollafälgar i stället?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mrmountainracer
13 september 2016 · 29 Inlägg

Vettemannen skrev:

MrMountainRacer skrev:
För jag har inte lyckats hitta några gamla Mazda plåtfälgar i närområdet. 4x110 bultcirkel är ju inte något vanligt mönster heller. Har hittat klassiska japanska fälgar för första generationens RX-7:or på Ebay men de är svindyra.

Varför inte söka efter Corollafälgar i stället?

/Benny

Äldre Mazda-plåtfälgar och Corolla-fälgarna är lika varandra med skillnaden att Mazdas plåtfälgar är 13" och Corollans är 12". Vet inte heller om det finns andra Toyotamodeller med samma bultmönster som de äldre Mazdamodellerna men det är i alla fall inget det kryllar av i Sverige.
Det är inte fälgstorleken eller märket som är problemet utan bultmönstret.
Har sökt på Bildelsbasen, kollat på Blocket samt lokala skrotar. Finns inget. Vill heller inte ha plåtfälgar utan några trevliga 13" aluminiumfälgar.

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang